Funderar som sagt på om man skulle flytta sitt kapital från traditionell försäkring till fondförsäkring. Går det att flytta hela kapitalet? Eller enbart framtida inbetalningar?
Är det värt besväret? Har legat i AMF traditionell i grova drag från 2001, har en utveckling på 77%. Vet inte om det är bra eller dåligt. Är 44år och har minst 20år kvar i arbetslivet.
Har Länsförsäkringar som bank. Är det värt besväret att flytta sin tjänstepension dit och ha allt under samma tak?
Ja, om du vill ha chans på högre avkastning och möjlighet att placera i indexfonder så är fondförsäkring ett jättebra alternativ Traditionella försäkringar har oftast relativt låg risk och låg aktieandel. Samt är aktivt förvaltade och svåra att få en inblick i.
Om du väljer fondförsäkring så kan du antingen välja försäkringsbolagets entrélösning eller egna fonder. Entrélösningen är oftast sammansatt av en globalfond och en sverigefond med låga avgifter. Fram tills man är runt 55-56 år gammal så är det 100% aktier och därefter så sänks risken succesivt. Ungefär som Ap7-såfan fungerar i PPM.
I Saf-Lo så kan man välja att både flytta allt som redan är intjänat samt framtida insättningar till fondförsäkring istället
Hade du tillhört Itp1 så hade du varit tvungen att ha 50% i traditionell försäkring.
Om du har varit anställd som tjänsteman så har du säkert haft Itp1. Logga in på minpension.se. Där kan du se samtliga dina olika tjänstepensioner om du har flera stycken samt vilka som går att flytta och så vidare.
Det väljer du själv. Personligen skulle jag välja fondförsäkring i så stor utsträckning som möjligt.
Ja ibland kan det finnas en flyttkostnad på några hundralappar. Du får läsa på vad som gäller i just ditt avtal och dina försäkringar som du har.
Du menar Länsförsäkringar? Deras utbud och entrélösning brukar vara en av favoriterna här på forumet. Väljer du entrélösningen eller egna indexfonder så kommer du få låga avgifter. Förmodligen lägre än vad du har nu.
Det vet man inte förrän i efterhand om 10-20 år eller så. Men statistiskt så har fonder avkastat betydligt mer än traditionella försäkringar. På så pass lång sikt som du har med 20+ år så kan det alltså röra sig hundratusentals kronor extra i pension. Bytet tar några minuter att göra så det är ganska bra timlön på det om man säger så
Väljer du entrélösning så är det bara att låta det ligga och puttra som du säger eftersom den automatiskt anpassar risken när du närmar dig pension och uttag. Väljer du egna fonder så får du själv avgöra när det är dags att sänka risken genom att minska andelen aktiefonder och lägga till räntefonder.
En sak du kan vilja ha i åtanke är att AMF Traditionell försäkring har cirka 94 % exponering mot svenska kronan, SEK. Behåller du den kommer din framtida tjänstepension starkt påverkas av hur det går med Sveriges ekonomi. Det är inte unikt för just AMF, utan tycks gälla för de flesta traditionella försäkringar.
Jag hade traditionell försäkring till 2019, när jag insåg hur hög exponering jag hade mot svenska kronan. Därefter bytte jag så att nya inbetalningar går till en fondförsäkring. Jag flyttade dock inte mitt tidigare sparade kapital, och med fördelen att kunna se i backspegeln tycks det ha varit ett misstag.
Det är ca. 5 årsedan då under den tiden ligger Amf aktiefond Global + 99% . Nu är det frågan exakt när du skulle kunnat flytta kapitalet till fondförsäkringar. Men jag kan inte tänka mig att din Amf traditionella försäkring har avkastat + 99% senaste 5 år
AMF Trad för ITP området är 10,1% om året senaste 5 åren så +62%.
Sen ska man ju inte jämföra Trad med Fond utan att ta hänsyn till att det finns en viss garantinivå på utbetalning från Trad. Typiskt runt 70% av kapitalet vad jag kan se.
Går börsen åt pepparn så går utbetalningar från fondlösning ner lika mycket. Det är en skillnad.
Principiellt skulle jag säga att Trad är ett alternativ när man närmar sig pension om man vill säkra upp utbetalningarna.