Flytta tjänstepension från traditionell

Hej

Jag har en traditionellt förvaltad tjänstepension hos kpa med ca 23000 kr. Det är från en gammal arbetsgivare och det kommer inte sättas in mer pengar där.
Jag undrar om det är värt 800 kr för att flytta den till en fondförsäkring eller om det kan vara smart att ha kvar den som en säker investering då jag har andra tjänstepensioner i fonder?

Jag kan välja mellan Swedbank, Folksam och Futur pension.

(23000-800)*a^t = 23000*b^t

Där a är avkastningen hos en fondförsäkring, b avkastning för traditionell, och t är tiden i år som de ska vara investerade.

Sätt in lite olika värden så ser du snabbt att du får mer pengar i slutändan av att byta :slight_smile:

1 gillning

Varför kan du inte sätta den hos Nordnet/Avanza? De betalar väl flyttavgifter upp till 1000 SEK åt dig om du flyttar den till dem?

Det är en kollektivavtalad tjänstepension. De går inte flytta dit som jag har förstått det.

Jag har en tjänstepension i en traditionell försäkring hos AMF. Den innehåller ungefär 45% aktier och gick jättebra 2020. Jag tänker att den passar bra i Mellanriskhinken om man ökar upp aktieandelen i övrigt kapital i den hinken.
Så om du tänker hinkar så tycker jag att traditionella försäkringar inte är att förakta.

Fast i sin tjänstepension kan man ju inte riktigt ombalansera mellan hinkarna och göra något med den här “mellanriskhinken”. Jag tycker nog allt (eller så mycket som möjligt) bör vara i en passiv högriskhink så långt det går…

1 gillning

Tjänstepension ska man ändå plocka månadsvis när man går i pension. Risken justeras automatisk om man använder entrelösning. Det sköts så fint att man behöver inte tänka på några hinkar i Tp. Viktigast är det att välja billigaste fondförsäkring och låta det vara i entrelösning. Allt annat sköter sig utmärkt utan att man behöver tänka på det långsiktigt. :+1:. Man får lägga kraft på något annat :+1:.

2 gillningar

Jag tänkte också att det skulle vara bra att ha kvar den som ett alternativ till fondförsäkring men frågan är hur mycket mer det kommer växa. Jag är 34 idag och det kommer inte in mer pengar.

Tack för era svar. Ska fundera på det här ett tag till.

Om du räknar konservativt då… 7 % avkastning per år i fondförsäkring med 100 % aktier, och 6 % avkastning i traditionell försäkring (detta blir ju en sjysst glädjekalkyl till traditionell försäkrings fördel) så har fondförsäkringen gått om den traditionella redan efter mindre än 4 år.

Låter vi det tugga på i 30 år har du 37k extra med fondförsäkring än traditionell, antaget dessa siffror. Använder vi 9 % respektive 5 % avkastning är det nästan 200k till…

3 gillningar

Mm, nu tänkte jag som den 64-åring jag är. Jag har kvar traditionell försäkring i en av mina tjänstepensioner och tänker köra 100% AP7 Aktiefond i PPM ända in i döden eller till jag blir dement bara för att den är bäst. Har man många år kvar till pension är det naturligtvis 100 % aktier som gäller.

1 gillning

Ja har en ett privat kapital med lägre risk så går det bra att ha aktieexponeringen i tjänstepension och PPM så blir det en månatlig nedtrappning på risken.