Jag har igenom åren haft olika anställningarna (bytt i stor sätt varje 4:e år arbetsgivaren) och därmed samlat på många olika tjänstepensioner som är samlade hos Skandia traditionell med små belopp per försäkring. Nu funderar jag över att flytta pengarna till AMF eller SPP fondförsäkring för att få bättre avkastning i längden. Är det värt att slå ihop de försäkringarna så att fyra blir ett ifall det är möjlig? Vad är vinsten/förlusten med det? Hade ni flyttat från traditionell till fondförsäkring med tanken att flytten kosta pengar? Jag har ganska många år kvar till pensionen och därför tänker jag att det löner sig. De befintliga försäkringarna har ganska mycket avgift idag…
Hej!
Det skulle kunna vara lönsamt beroende på hur stora avgifterna är för själva flytten, man får nog sätta sig ned och räkna på vad skillnaden mellan fondavgifterna blir mot flyttkostnaden och sparhorisonten. Då kan de se om det går att räkna hem en sådan flytt!
Spontant: ja, traditionella försäkringar högar väl oftast 40-60% andel aktier och över tid borde det vara mer fördelaktigt med högre än så. Men räkna för all del på när du kan tänkas ha ”sparat” in flyttavgifterna.
Räknexempel:
Du har 20 000 kr i en traditionell försäkring som kan förväntas avkasta i snitt 4% per år (800 kr). Flyttavgiften till fondförsäkring är 500kr. Fondförsäkringen kan förväntas avkasta i snitt 8% per år (1600 kr). Ja, det bör gå att räkna hem redan första året med +300kr. En ytterligare faktor är fondavgifterna löpande och din egen riskbenägenhet med dessa pengar.
För egen det en detalj i mitt eget sparande som jag ångrar lite- att jag hade bägge delarna i traditionell försäkring så länge. Banken hade det i sitt utbud (men ej fondförsäkring) och sålde in det som att ”du vill väl inte gambla med din pension”. Men man har tiden på sin sida och bör inte skrämmas av något högre risk tycker jag