Du kontaktar Swedbanks kundtjänst, och ska skapar ett inlog hos dem (även om du inte f ö är kund hos Swedbank).
Gjorde samma sak hos Nordea.
Du fyller i kundkännedom etc, sen loggar du in med bank-id och kan göra din val, alltså på Swedbanks hemsida.
Standard är att du hamnar i generationsfonden (som oftast inte är dålig) men vill man optimera är globalfonden oftare billigare och bättre.
Valcentralen är bara förmedlare, du gör inga fondval hos dem
Ja, man kan flytta pensionskapital. Pensionsbolagen har rätt att ta ut en avgift, sist jag kollade kostade det runt 600 kr (engångskostnad oavsett summa). Man får således väga om man tror man tjänar igen de pengarna i lägre avgifter/bättre avkastning dit man flyttar. Jag var skeptiskt så lät det gamla ligga kvar, tänker att det lätt kan bli reformer på det här området och billigare/gratis i framtiden.
Att avvakta med ett byte från traditionell försäkringar till fondförsäkring för att spara in 600 kr är dessvärre ett allvarligt privatekonomiskt feltänk.
Särskilt om du är ung och långt kvar till pensionen.
I princip alla bolag erbjuder ju både traditionell försäkring och fondförsäkring och det är i princip alltid gratis att byta mellan dem. Så om man står på en traditionell försäkring och överväger en fondförsäkring kan man ju alltid gratis byta till en sådan hos den förvaltare där kapitalet redan ligger. Valet blir således mellan att ha en fondförsäkring hos det ena eller det andra bolaget, och traditionellt har de flesta indexerade fondförsäkringar presterar väldigt lika oavsett förvaltare. Att tro att man skulle tjäna massa pengar på att byta kan vara ett lika stort feltänk det.
Jag vet inte var jag kan byta från trad till fondförsäkring för mina nuvarande pengar dock. Hade varit skönt att ha allt samlat på ett ställe för enklare överblick också. Har typ bara en arbetsgivare som har största summan så är bara en flytt jag behöver göra. Hur förflyttar man allt? Det var det jag trodde jag gjorde