Fördelning mellan traditionell- och fondförsäkring

Jag håller på att se över mitt pensionsparande och fick råd av en försäkringsförmedlare att växla fondförsärking till traditionell försäkring. Jag ställde då frågan hur man skall se på fördelning mellan de två typerna av försäkring utan att få ett vettigt svar. Hur skall man tänka? Vad är egentligen en tradförsäkring utifrån ett risk/avkastningsperspektiv?

Förutsättningarna är att jag är 51 år idag, har 80/20 split mellan fond/trad i mitt pensionsparande och räknar jobba med till jag är 65 men vill gärna gå vid 60. Jag har möjlighet att flytta fondförsäking till trad så att jag skulle kunna ändra ratio till 60/40.

Hej Nils,

Varför skulle du vilja byta till en trad?
Du förlorar möjligheten att investera större delar i aktiefonder där den historiska och förväntade avkastningen finns på lång sikt, du har 14 år kvar till pension och sedan ett flertal år där pengarna ska plockas ut under.

En traditionell försäkring är ett säkrare alternativ där du har en “garanterad pension” men stora delar av tillgångarna placeras då även i räntor, fastigheter och skog, detta utöver den mindre delen aktiefonder som också finns i en trad.
Kör du fondförsäkring kan du bestämma själv hur du vill placera, att köra 100% aktiefonder för att få pengarna att fortsätta växa framöver är att föredra för ditt långsiktiga pensionssparande i en tjänstepension. :slight_smile:

1 gillning

Generellt sätt ska du undvika traditionell försäkring. Det finns undantag (gamla, mer fördelaktiga).

Kolla på den här tråden:

Min gissning är att din förmedlare tjänar mer på om du byter till traditionell, så krass är jag pga dåliga egna erfarenheter före jag förstod hur pensions/försäkring industrin fungerar.

Tänk på att ”förmedlaren” är en säljare. Var extra vaksam om någon har sagt att ”rådgivningen” är gratis för det innebär enbart att du betalar via en avgift på din försäkring som kick-back till ”förmedlaren”. Ställ gärna frågan vad hen tjänar på att du skulle byta till traditionell. Inget är ju gratis :grinning:

Bara det att du är här på detta forumet indikerar att du är villig att lära dig, och då kan du hantera en fondförsäkring utan problem, tycker jag.

Fondförsäkring ger dig mycket mer flexibilitet att styra investeringsinriktningen före och under pension.

Lycka till! :slight_smile:

1 gillning

Tack alla för era kommentarer! Det känns bra att få stöttning. Någonstans trodde jag ändå att ett väletablerat företag i branschen skulle klara av att ge oberoende råd.

Finten jag gick på var att de initialt skulle ta betalt för rådgivning just pga av sitt oberoende. Sedan ”bjöd” de på den om jag tecknade en trad försäkring.

Nu blir det en flytt av pengarna till avanza och köp i modellportföljen istället. Det är väl ingen idé att vänta till April givet att det inte kostar mig mer än 1000 spänn att flytta från den privata pensionsförsäkring jag har i SEB idag?