Skillnad i avkastning traditionell försäkring eller fondförsäkring

Hej!

Är det någon som har gjort någon beräkning på hur mycket man potentiellt skulle kunna tjäna på att ha en fondförsäkring istället för en traditionell försäkring? Att det såklart skiljer åt beroende på när bytet gjorts, vilka fonder som valts osv förstår jag! Men det hade ändå vart lite kul att veta typ “om jag hade haft traditionell försäkring hade avkastningen troligen landat i detta men om jag hade bytt till fondförsäkring hade det troligen landat i detta”

Du kan räkna ut vad avkastningen kan bli med en ränta på ränta-kalkylator.

Ställ in hur många år du ska jobba, börsens genomsnittliga avkastning (ca 7%). Jämför det med avkastningen den traditionella försäkringen ger. Jag har sett 2 % någon gång men det kan mycket väl vara 0%. Över 30 år blir det stor skillnad.

Helt beroende på sin situation, lön, ålder, intjänat kapital etc. Det kan se ut såhär efter 30 år 700 000 kr i trad och 2 000 000 kr i fond.

Jag ska försöka göra ett avsnitt på tradliv vid tillfälle. Men normalt så anses det vara den mest komplexa strukturerade produkten som finns. Min generella rekommendation är en avrådan.

3 gillningar

Kan du utveckla? En tradförsäkring har ju garanti och över tid har iallafall spelare som AMF och Skandia gett hyfsad avkastnings/återbäringsränta till en relativt låg avgift, 0,4% på kapitalet.

Hur “säker” är en traditionell försäkring?
Tittar man på AMF´s så innehåller den tillgångar som kan falla rejält vid en ekonomisk nedgång.

1 gillning

Låt mig få återkomma, kan hända att jag blandar ihop det. Jag har pratat med en finansiell rådgivare om att komma in och svara på frågor på ämnet. :slight_smile:

3 gillningar

Tack! Riktigt bra senaste avsnitt i podden för övrigt men jag tappade bort dig när du började prata pigment :wink:

Här kan du läsa om nackdelarna med traditionell försäkring:

1 gillning

Lite sent svar men gjorde precis en koll på en traditionell pensionsförsäkring jag har hos Länsförsäkringar (Gamla Trad). Ren katastrof men som tur är det en mindre del av min framtida pension.

Jag hittade gamla papper för de senaste 12 åren. Under den tiden har kapitalet i denna traditionella ökat med endast 1.3% per år dvs. inte ens inflations skyddat.

Under motsvarande period har Stockholms OMX 30 (som ett exempel på jämförelse) gått upp med drygt 9% per år i snitt. Även om man hade haft en viss andel räntefonder med lägre avkastning skulle jag tro att man skulle ha svårt att komma under 6% avkastning om året med en fondlösning. Även med en sådan jämförelse har min traditionella försäkring varit ca 5 ggr sämre.

Nu har min traditionella försäkring också ett problem, ett stort problem. Den kom till via “gratis” rådgivning som företaget stod för. Då blir avgiften hög eftersom rådgivaren får en kick-back från försäkringsbolaget, en avgift tas från kapitalet varje år på 0.6% vilket nog skulle kunna ha varit 0.2% utan den så kallade rådgivningstjänsten. Det låter inte mycket men i snitt så har avgiften ätit upp ca 25% av avkastningen.. Problemet är att som det ser ut så går den inte att flytta för att förbättra utvecklingen. Kanske lagen ändras så att även gamla försäkringar går att flytta. Man kan hoppas!

Jag uppskattar att även utan rådgivare hade kanske den traditionella kunnat leverera max 2%.
Även det skulle vara svårt att inte slå med en fondförsäkring.

Det lät bra när jag skrev under på den traditionella försäkringen för en 17 år sedan. Utfallet är fullständigt underkänt. Så jag är oerhört glad att jag har fondlösning för alla mina andra tjänstepensionsdelar :slight_smile:

4 gillningar

Min känsla från dina inlägg i olika trådar @JFB är att dina tjänstepensioner måste likna en hög kall spaghetti som är all over the place. :joy:

Tack i alla fall för dina kloka bidrag som jag alltid uppskattar.

1 gillning

Bra liknelse! :joy:
Ja du, Jan, och du kan inte ana HUR illa det kunde varit om jag inte redan fått rätt på det värsta, tro det eller ej.

Det skulle kunna bli den första boken i genren ekonomi-skräck. Funderar på titeln ”Tjänstepension - amen, nä, inte det också” :joy: Men fasen den som ger sig. Det handlar om mycket pengar framöver. Jobbar på ett lyckligt slut tack vare den nya lagstiftning senaste åren.

Strategin är:

1. flytta kontot för att bryta med fd. rångivare (nej inte felstavat :slight_smile: ) och sänka avgifterna
  2. ta ut de sämsta som inte går att flytta (hög avgift och/eller kass avkastning) så tidigt och på så kort tid som möjligt givet skatteläget.
    LF Gamla Trad ligger i 2an.

TYVÄRR tror jag skillnaden mellan mig/gelikar här på forumet och många andra där ute är att vi begripit problemen OCH insett att det handlar om hundratusentals kr upp till en miljon i skillnad i kapital under ett arbetsliv :frowning:

Våra politiker tycks ha förstått att systemet är både oskäligt och näst intill omöjligt att genomskåda för gemene man, så de stiftar bra lagar senaste åren.

3 gillningar

Hur många jobb har du bytt under din arbetsliv? Det värkar som du har varit med om ett tag :grin:! Själv har jag jobbat i 22 år och allt på samma företag med kollektiv avtal. Saf-Lo. Det har varit rätt från början ordning och reda :+1:.

1 gillning

Grattis :grinning::+1:

Jag har haft totalt sett tre arbetsgivare under 30 år.
Trots det har det blivit 12 pensionskonto pga av byte av tjänster inom bolag (bland annat utomlands) och hur ITP upphandlingar hanterade förr (blev snuttifiering i små slattar).

De enskilt största problemen har varit dels felaktiga avsättningar (för låga) och rångivar problematiken.

2 gillningar

Då fattar jag att du har det rörigt just nu. Haha.:joy:. Det med rångivare kan bli fel många ggr. Det ska man undvika om man kan. :+1:

2 gillningar

Det mest förbluffande för mig är den blanka stirrande blicken typ ”deer in the headlight” man får från kompisar när man försöker få dem att engagera sig i sin pension, och kolla upp så det står rätt till. Märkligt när det handlar om X00 000 kr eller mer :thinking:

Tack vare reducerade uppdrag pga Corona har jag tid att jobba vidare med det. Vette fasen om det inte är mer pengar i att få rätt på sin pension (steg 2, bryta med rångivare) än arbetet just nu :joy:

3 gillningar

Rångivare är det något som man får på köpet och som är kanske inräknat på avgifterna haha. Den är inte lätt att bli av. :thinking::grin:

2 gillningar

Ja, precis, man erbjuds ”gratis” rådgivning av någon försäkringsmäklare som arbetsgivaren tar in.

Därefter är man för all framtid kopplad till rådgivaren hos det försäkringsbolaget som måste betala provision (kick back) till rådgivaren. I nuläget innebär det typ 0.45-0.6% av kapitalet (ytterligare ovanpå fondavgifter) istället för 0-0.2% kapitalavgift. Räkna på hur mycket pengar 0.3-0.4% av kapitalet blir under en karriär (30-40 år) så förstår man hur mycket en sådan ”gratis” rådgivning kostar.

Våra politiker i samma ålder har insett hur sjukt systemet är och har kommit och kommer med nya lagar som förbättrar för oss medborgare. Faktiskt bra även om mer återstår att åtgärda (tex flytträtt för pensionskonto startade före 2007).

2 gillningar

Bara 12 olika pensionskonton? Jag har lyckats skrapa ihop 15 stycken på 4 arbetsgivare… :joy:

4 gillningar

Oj. Oj. Det kan man inte klaga på :joy::+1:.

1 gillning

Eller så är det precis det man ska göra, klaga på det. Tänk vad skönt det hade varit att ha allt på ett eller två konton…

3 gillningar