Jag har ca 50 000 kr i en gammal traditionell pensionsförsäkring från Länsförsäkringar. Den har ju inte gått upp värst mycket på alla år tyvärr. Jag har passerat 55 och skulle ju kunna plocka ut den för att placera i något med chans till bättre avkastning. Är det värt det och till vad? Jag räknar med att jobba ca 10 år till.
Hej Marianne,
Om du fortfarande jobbar och börjar ta ut pension så kan du hamna över brytgränser som gör att du betalar mer skatt.
Däremot något du skulle kunna göra är att ändra din traditionella försäkring till en fondförsäkring, på så sätt kan du investera pengarna mer fritt och välja större andel aktier som kommer gynna dig i längden mot pensionen.
Kanske är det du ska göra istället för att plocka ut pengarna?
Hej! Jag missade att skriva att jag kollat med Länsförsäkringar och kan tyvärr inte flytta försäkringen till en fondförsäkring och jag får heller inte flytta den någon annanstans. Jag tror inte jag kommer över brytgränsen till statlig skatt. Och det är lite därför jag är angelägen att iaf få så bra avkastning som möjligt på dessa pengar. Insåg först nu att de haft så dålig avkastning.
Hej! Har kollat med Länsförsäkringar och jag kan tyvärr inte ändra min försäkring till en fondförsäkring och jag får heller inte flytta den till annat bolag. Tror inte jag kommer upp över brytpunkten till statlig skatt. Insåg först nu hur dålig avkastning det varit på pensionsförsäkringen och det är därför jag funderar på att plocka ut den för att placera i en fondförsäkring. Men vad krävs för avkastning för att det ska vara lönsamt?