I min ungdom/under studietiden hade jag en del extraknäck, så jag håller på att försöka hitta om de betalade pension åt mig. Några verkar ju inte betalat (för ung under anställningen?) och andra har kanske ätits upp av avgifter (vet att jag fick något utbetalt till Fora, men kan inte ens logga in hos dem nu).
Via minpesion.se sett att jag har 8000 i Kåpan/SPV (PA 16) från något gammalt extraknäck. Jag har flytträtt på ca 1500, som ligger i deras tradionella försäkring Kåpan Valbar, som har en kapitalavgift på 0.05% och försäkringsavgift på 0.04%.
Jag kan flytta dessa pengar till en kostnad på 500 kronor. Och funderar på om det ligger bra där de ligger eller om det vore värt i längden att flytta till, säg en fondförsäkring för den kostnaden.
Bästa sättet är via Minpension.se helt klart. Om de inte hittar ens pensioner så tror jag inte man själv hittar det heller.
Man tjänar inte in TJP i yngre år. 25 år idag tror jag det är, en del avtal på min tid var 28 år. Så många extraknäck som jag höll på med som ung har ingen TJP.
Jag hade inte betalt 500 kr för att flytta 1500 kr. 33% tar bra lång tid att äta ikapp. Jag hade hellre investerat det på bästa möjliga sätt där de finns.
Sådana småslattar får man ändå ta ut på ett bräde som en klumpsumma så det är inget som gör pensionen mer eller mindre komplex med många utbetalare (mer än som en engångssumma). Så jag tycker det inte är lönt att flytta sådana. En del sådana går heller inte att flytta än åtminstone (startade för juli 2007).
Har också en liten Kåpan. 1200 kr som blivit 8 papp över årtiondena. Blir utbetald som en klumpsumma. Ska göra något kul för den när de kommer
Man kan alltid kolla om det även gäller kollektivavtalade tjänstepensioner som detta verkar handla om Kåpan / PA16 avtalet…
Mig veterligen så har varken Avanza eller Nordnet satsat på att bli valbara bland de kollektivavtalade och då kan man inte flytta dem dit och då heller inte få del av deras flyttbidrag.
Jag hade aldrig betalat 500 kronor för att flytta 1500 kronor. Viss skvättar är det inte värt att lägga tid och pengar på.
Jag har inte pratat med Avanza men med Nordnet och den kollektivavtalade affären är inte intressant då avgifterna ska vara så låga och det är det som de tjänar pengar på. De stora bolagen säljer andra tjänster som gör att de kan ge bra rabatter i det kollektiva, men det har inte A&N.
Jag lägger hellre min energi på mina större försäkringarna. Jag brukar rekommendera att det är dessa skvättar som man tar ut först och på kortast möjliga tid och i stället behåller de välväxande försäkringarna, så ditt exempel är inte relevant för mig. I TS exempel så kan den sannolikt tas ut som en engångsutbetalning när fyller 60+.
Jag beställde en sån sammanställning inför flytt från SPV, eftersom jag inte fattade var jag kunde se avgifter annars. Traditionell Försäkring har två alternativ, båda till en rörlig kostnad på 0.09%. Valbar (historisk avkastning 7.51%) och Aktieval (historisk avkastning 9,34%). Fondförsäkring så var AMF billigast i rörlig kostnad (0.2%) men de tar också ut 75 kr per år. (historisk avkastning 9.13%).
Verkar inte kunna flytta ut dem från SPV alls och även flytten mellan Valbar och Aktieval verkar kosta 500 kronor. Nu är jag inte super bäst på procenträkning, men det verkar bli sammalika att flytta, så tänker att jag inte lägger mer energi på det, eftersom det vare enda slatten jag hade och jag fick reda på att min nuvarande pension fortfarande ligger på traditionell försäkring…