Flytta pension till Avanza/Nordnet

Hej!

Tänkte flytta pensionen till Avanza eller Nordnet. Är dåligt insatt så vet egentligen inte vad jag gör :grinning: Lägre avgifter sägs det men vad mer blir skillnaden? Kan jag välja vart pengarna placeras? Blir det någon annan fördel på nuvarande sparande på Avanza/Nordnet?

Är det någon skillnad om jag väljer Avanza eller Nordnet?

Oj, då tycker jag nog att du först ska skaffa mer kunskap så du

1. kan utvärdera om och vilka pensioner du behöver flytta för att få ett bättre sparande
  2. Så du vet vad du ska göra med dem när de landar på Avanza eller Nordnet

Föreslår att du lyssnar på senare avsnittet här på RT som var just om pensioner och hur det hänger ihop

Logga in på Minpension för att få koll på dina olika delar om du inte redan gjort det. Där finns även en hel del bra artiklar

Sorry, svårt att ge mer konkreta förslag än så eftersom dina frågor är så pass grundläggande. Många väljer att flytta de pensioner som går att flytta till Avanza eller Nordnet av följande skäl

1. 0% skalavgift alltså att de inte tar 0.2-0.6% av ditt kapital varje år för tjänsten så att säga.
  2. Många och billigare fonder att välja bland så man kan skapa en egen portfölj av fonder som avkastar bättre (men då måste man veta vilket portfölj man vill sätta igång med). Tex indexfonder för 0.2-0.3% per år istället för fonder beroende på bank som ligger på 0.5-1.5% per år.

När du kommit så långt och vill ha förslag på fondportfölj beroende på din sparhorisont så kan du titta på detta RT avsnittet med olika modellporföljer inkl förlag på fonder att välja

Hoppas det hjälper dig på traven :slight_smile:

1 gillning

Hur ser man det där om skalavgift och andra konstiga avgifter som man inte är van vid från det vanliga privata sparandet?

Bra fråga! Tyvärr är de skickliga på att dölja det. Bästa sättet är att titta på årsbeskedet som de flesta fått nu i början av året.

Där står tex hur mycket de tagit i kapitalavgift/skalavgift och andra ev avgifter som fast avgift.

1 gillning

Vilken pension handlar det om? Tjänstepension med kollektivavtal går inte att flytta till Avanza. Gamla IPS’er går att flytta.

Tack! Jag fick svar på mina funderingar. Dvs lägre avgift och större utbud att välja bland. Tyvärr har jag inte jättemycket att flytta men bättre än inget.

Jag har en annan fundering som gäller pensionen. Vad är skillnaden att ha ett sparande i pensionsform jämfört med vanligt sparande? Låt säga att jag sparar så jag har ett kapital på 100 000 kr när jag fyller 65 i vanliga fonder och aktier. Jämför det med att jag har dessa 100 000 kr i ett pensionssparande.
Finns det någon fördel att ha det i pensionssparande? Det enda jag kan spekulera i är att jag kan plocka ut mer än 100 000 kr om jag lever länge, är det så? Annars ser jag en nackdel att jag inte kan ta ut pengarna förens vid en viss ålder och i en viss takt.

Mycket handlar om skatteeffekter. Man slipper betala inkomstskatt vid inbetalningen och en del kommer ligga under gränsen för statlig skatt vid utbetalningen.

Skatteeffekterna gäller väl bara tjänstepensioner och privata pensioner betalda pengar man fått avdrag för. Nya privata pensionsbesparingar är väl skattade redan vid insättning ?

Jag skulle säga att den största skillnaden är att pensionspengar är låsta tills du är minst 55 år. For good and for bad. Det goda är att du inte kan in och talla på pengarna för konsumtion. Det goda är också att du tvingar dig till en lång sparhorisont och därför kan hålla det investerat. Det dåliga är om du behöver pengarna under tiden.

En fördel med att vänta med att ta ut pensionen är väl den uppskjutna skatten du i praktiken lånar av staten till 0% ränta. En skuld som dessutom sjunker automatiskt om/när börserna kraschar, inte som ett vanligt aktielån där banken kräver tillbaka pengarna när de belånade aktierna faller i värde.

Bra tips! Jag har nämligen varit inne på att flytta min tjänstepension (utan kollektivavtal), till Avanza, men jag lyckas inte hitta några siffror för skalavgifter när jag kollar på mina månadsspecifikationer. Därför har jag ännu inte flyttat tjänstepensionen.

1 gillning

Du får nog titta på årsbeskedet … det verkar som om flera försäkringsbolag inte är så pigga på att skriva ut avgifterna (mer än fondavgifterna). Oftast ser jag det varken på försäkringshändelser eller månadsrapporter. Bara på årsrapport.

Så här ser det tex ut på en av mina som är i flytt från SPP - den har begåvats med både kapitalavgift och fast avgift. Kapitalavgiften är oftast den mest skadliga eftersom % på kapitalet. Fast avgift är “bara” skadlig om man har småslattar, men då kan den också vara rejält skadlig.

image

Hoppas du hittar det :slight_smile:

1 gillning