Nu när vi äntligen har fått besked att från och med den 1 Juli 2022, har man flytträtt utav äldre privat Försäkringskapital reg innan 2007, me en avgift på 600 sek, är ju helt fantastisk!
Detta betyder att vi kan nu sälja av allt och flytta kapitalet från existerande Bank till en annan bank, och köpa om fonder/eller aktier i den nya banken.
Jag har idag kapitalet (fonder) i Länsförsäkringar och vill flytta till Avanza (som jag har förstått har ingen avgift utöver fond avgift).
Har dock 2 frågor till Er här på forumet om
Har ni möjligen en bättre bank förslag med lägre avgift än avanza man kan flytta ett sådant försäkringskapital till?
NÄR är det bäst att göra denna flytt med tanke på att Börsen har har ju gått ned i princip sedan början på året, skall man göra det nu i Juli och “förlora” x % nu eller vänta till tex Okt/Nov med förhoppningen att börsen har stabiliserats sig något?
Skall tilläggas att planen att at ut detta kapital är om ca 10 år
Du kan hitta svaret på den här länken så slipper jag skriva samma sak . Att tajma börsen och veta när man ska flytta blir inte så lätt. Bäst är det att flytta så fort som möjligt.
En flytt från Länsförsäkringar till Avanza kan ta typ ett halvår, så även om man kunde förutspå börsen är det hopplöst att få till tajmingen.
När jag flyttade behövde jag inte sälja av själv, utan det sköttes automatiskt vid en oförutsägbar tidpunkt.
Tyvärr upplevde jag flytten av mina pensioner som en dragkamp, där syftet verkar vara att man ska ångra att man kom på en så dum idé och stanna kvar hos det gamla bolaget. Jag slutförde mina flyttar i vredesmod, men det känns skönt att ha pensionen hos Avanza nu. Hoppas att du får en mer positiv upplevelse av flytten!
Mycket bra info!
Ledsen att höra att det gick så trögt!
Bör jag vänta till den 1a Juli för att begära denna flytt från LF från Avanza eller går det att utföra flytt begäran redan nu med tanke på denna “tröghet” administrativt?
Då verkar det som det är enbart Avanza man kan flytta till - checka i November förra året om SAVR hade möjlighet att ta emot detta kapital, varav de svarade att de inte hade denna möjlighet då…vet ej om detta har ändrats idag, har inte sett/hört nåt från SAVR.
Jag gissar att det kan vara problem att påbörja redan nu, men det skadar ju inte att höra med Avanzas kundtjänst.
SAVR kan du nog inte flytta till eftersom det inte är ett försäkringsbolag. Däremot bör det gå att flytta till Nordnet i stället för Avanza om du känner för det. Tidigare var det bättre villkor för att få ersättning för flyttavgiften från Avanza, men nu verkar det som att även Nordnet bjuder på flyttavgiften. Man behöver dock kolla om de betalar allt.
Man kan flytta till Savr nu.
De använder Futur Pension då, men det blir en liten avgift listade jag ut. Kan ha varit 0,25% på kapitalet eller nåt sånt.
Jag väntar till 1 juli och flyttar mina sista tjp (med start före 2007) till nordnet. Det gäller småpengar så jag kommer att köpa en indexfond runt 0,2% avgift, så då tjänar jag inte på att ha den på Savr…
Varning för rant:
Usch usch usch för hur man sugit ut svenska tjänstepensioner med skyhöga avgifter med en tyst överenskommelse mellan alla de stora spelarna. 0,65% i skalavgift tog de allihop(och tar fortsatt) + årsavgift + fondavgift (där de får runt 50% kickback (gäller även Avanza o Nordnet)). Hur kunde man ens tillåta sådant ocker? 0,65% för att tillföra, vadå? Inte ett skit!
Flyttade allt jag kunde för länge sedan trots en massa flyttavgifter. Avgifter och dåligt utbud( smalt och dyrt ) tog nästan knäcken på de små slantarna.
Ja, det är därför jag jag vill flytta detta sparkapital jag startade 2005 hos Länsförsäkringar…sanslös avgift!!
Det blir Avanza jag flyttar till, där betalar jag enbart för fond avgiften!!
Bara för nya kunder. Gamla trogna kunder får betala kallaset som vanligt. !
Tragisk . Gamla kunder ska flytta ut allt till Avanza/Nordnet.
Men gamla trogna kunder kommer ändå vara passiva och betala som vanligt
Flytträtt är bra ur den enskilde spararens perspektiv som får kontroll över sitt pensionskapital men om man zoomar ut så är flyttmarknaden i stort sett ett nollsummespel bolagen/bankerna i mellan och där de kvarvarande kunderna i respektive bolag får stå för kostnaderna.
Och då pratar vi endast om fondförsäkringar där kunden själv står den finansiella risken med sitt sparande genom sina fondval.
Det blir betydligt mer komplext när man kommer in på traditionellt förvaltat pensionssparande där respektive kund ingår i ett försäkringskollektiv som redan från dag 1 tagit risker för varandra.
Jag har svårt att se att flytträtten någonsin kommer omfatta traditionella försäkringar som inte har flytträtt inskrivet i försäkringsvillkoren.
Men jag har haft fel förr.
När det gäller de avgifter som tas ut löpande år efter år så kan man givetvis diskutera nivån på avgiftsuttagen men man ska inte glömma att det gamla sättet att ta betalt för anskaffningskostnaden via Zillmering knappast var ett bättre sätt att ta ut avgifter.
(Alla avgifter som skulle belasta försäkringen under hela försäkringstiden togs ut direkt de första åren…)