Varför finns inte Avanza och andra nätbanker i kollektivavtalen?

Har nyligen bytt till en arbetsgivare som har kollektivavtal och ITP1. Hos min tidigare arbetsgivare kunde jag inte välja Avanza och ser nu att jag inte kan göra det här heller. Jag måste välja mellan de som finns med i kollektivavtalet helt enkelt. Vad är anledningen till att Avanza inte finns med i dessa? För dyrt? För att de saknar “traditionell” försäkring?

Sen hade jag en något off topic fråga. Tidigare har jag läst att brytpunkten för att maxa den allmänna pensionen låg på drygt 45 000Kr i månaden brutto. Men när jag kollar på Unionen över ITP1 så står det att det är 42 000Kr istället. Vad gäller egentligen? Premiebestämd tjänstepension ITP1 | Unionen

1 gillning

Det unionen säger är att upptill 42 625 kr betalar arbetsgivaren in 4.5% av din lön till ITP1. Över 42 625 kr betalar arbetsgivaren istället 30% av din lön för den delen som är över 42 265kr.

Direkt kopierad från Unionen:
Din arbetsgivare betalar pensionsavgiften. Den beräknas på den lön som ska vara pensionsgrundande. Avgiften (premien) är 4,5 procent på kontant utbetald bruttolön varje månad upp till 7,5 inkomstbasbelopp. Har du lön som överstiger detta belopp betalar arbetsgivaren 30 procent i pensionsavgift för denna del.

Hmm okej jag tror jag förstår. Men då är det fortfarande 45 000Kr gränsen som gäller men att det tas mer av lön där från 42 625Kr. Tack!

Min tolkning är att ”storbankerna” och dyra bolag har råd att subventionera kollektivavtalen pga volym eftersom de skinnar andra kunder.

Avanza/Nordnet håller låga priser från börja och har nog inte råd att subventionera så mycket. Sen har de nog inte lika mycket personal att kasta in i en sådan omfattande upphandling. Min gissning:)

Tror inte det har med Trad försäkring att göra. Där är ju vissa bolag som är med enbart med fondlösning.

Knepigt men vi kan ju hoppas på framtida upphandlingar:)

Som jag minns Avanzas förklaring ställdes det upp så mycket krångliga krav att de inte hade någon chans att konkurrera med sitt stora sortiment, trots att de egentligen är bäst och har billigare fonder än de som vann upphandlingen.

Upphandlingarna är riggade, som Trump skulle ha sagt. Man märker det i fackets marknadsföring, där de jiddrar om hur mycket de i genomsnitt förhandlat ner avgiften (på ett löjligt litet antal fonder). En siffra som är totalt ointressant för den som investerar enligt vetenskapen.

Jag hoppas snarast på ett förbud och lagändring.

Bort med valcentralerna och deras hutlösa avgifter!

Om ett försäkringsbolag är godkänt av Finansinspektionen ska jag också få välja det om jag vill. Lika lite som arbetsgivaren tvingar mig att ha min lön inlåst på en viss bank, ska de heller inte få bestämma var jag placerar min pension.

Om sedan facket vill förhandla fram förmånligare medlemsrabatter hos någon bank än vad som framgår av standardprislistan må de väl få göra det.

1 gillning

Jag pratade om evolution men jag har inget allt emot din revolution :joy::+1:

1 gillning

Varför inte införa lite nya lagar som tvingar alla bolag som tillhandahåller tjänstepension att registrera sig i en central valcentral. På denna valcentral får den anställde fritt välja mellan alla bolag, och flytta mellan dem utan kostnad med BankID. Inga blanketter, inga arbetsgivare som måste godkänna, och flytten får ta maximalt så lång tid som de underliggande fonderna tar att sälja och köpa + en bankdag för överföring av likviderna. Det ska gälla alla tjänstepensioner utan förbehåll eller undantag. Oavsett när de tecknades. Oavsett belopp. Oavsett bolag.

Det hade nog tvingat fram lite mer schysta villkor för arbetstagarna åtminstone. Revolution 2.0! Ut på nätet och protestera! Kom ihåg att tangentbordet är mäktigare än svärdet!

6 gillningar

Låter nästan som en Premium Pensionstjänst för Massorna, kanske förkortat PPM? :money_mouth_face:

(#DadJokesFriday… Välkommen till min vardag! :slight_smile:)

3 gillningar

På mitt jobb har de äntligen infört Nordnet som val för det som inte är traditionellt förvaltat. Jag har ITP1. Avanza fanns inte men iaf Nordnet. Så jag flyttar löneväxlingen dit fr.om. nu :blush:

2 gillningar

Vi har haft Max Mathiessen på jobbet under många herrans år och jag har varje år frågat chefen “vad f-n får ni för pengarna”. Deras rådgivare ger jag inte mycket för, förklädda säljare hela bunten. Dock hade de väldigt billiga grupplivs/olycksfallsförsäkringar. Nu äntligen har de börjat gräva i att flytta över till Avanza istället, jag håller tummarna. Jag har hjälpt till att gräva lite i detta med tjänstepension och det var nog det krångligaste jag varit med om, speciellt för mig som varit anställd under +15 år. Varför måste detta vara så invecklat, med specialgjorda begrepp som “traditionell förvaltning” och “fondförvaltning”, samt “livbolag” etc. Känns som en “riggad” spelplan där målet är att låtsas göra något krångligt för att bevaka sitt egna existensberättigande.

Vi får se vad som händer, om vi lyckas göra affär med A istället, då blir det ytterligare en mille för mig i depån från tjänstepensionen.

1 gillning

Kollektivavtalen kan förhandla avgifterna under vad Avanza kan ge i rabatt för fonder. Eftersom banker / pensionsbolag har egna indexfonder kan de erbjuda väldigt låga förvaltningsavgifter när det blir så stora belopp, mer än kickbacken de ger till Avanza/Nordnet.

Man ska inte leka med sina pensionspengar så jag ser inte varför man skulle vilja ha Avanza där när man kan få en billig globalfond ändå. Och vill man ändå ha det så hade väl SAVR varit bättre :slight_smile:

Det låter dyrt. Är det via kollektivavtal, vilken lösning?
På privatsidan tar Collectum 1% i engångsavgift och de har förhandlat ner förvaltningsavgifterna rejält, om än inte lika bra som premiepensionen. Jag tycker 1% i engångsavgift är rimlig (detta ser man inte själv) då de inte tar någon löpande avgift och kan använda sin storlek till att förhandla.

Jag har från tidigare jobb en lösning utanför kollektivavtal med Skandia. Usch vad de tar avgifter. Skandia tar en avgift baserad på utvecklingen av kapitalet, utan att de själva behöver göra någonting! :face_with_symbols_over_mouth:

Hear hear! 110% med dig.

MaxM har kostat mig många sköna X00 000 kr i avgifter. Nu kan jag skademinimera eftersom det mesta är icke-kollektivavtalad och ska flyttas till Avanza för att spara X00 000 kr framöver

MaxM, Söderberg & Partner mfl :nauseated_face::nauseated_face::nauseated_face:

Ja de är riktigt dyra tyvärr. Ingen chans du kan flytta dem? Är de äldre än från 1 juli 2007?

Men det finns hopp eftersom riksdagen flaggat för att även äldre försäkringar ska ses över mht flytträtt. Ska tydligen komma som nästa steg efter sänkningen av flyttavgiften 1 april.
Så håll ut :slight_smile:

Well mitt försäkringsbolag tar 0.65% år efter år. Det blir mycket pengar i slutändan. Även m&m har jag för mig nallar på min pension där.

Min tjej har SAF något med Fora. Samma sak där, fora tar någon procent per år.

1 gillning

Det är bara ca 10000:- men ska försöka flytta de efter 1 april. Arbetsgivaren finns inte kvar längre så får se om det blir något problem.