Påverka arbetsgivare tjänstepension

Jag har bytt arbetsgivare som inte är kollektivt anslutna men har hängavtal. Vi har tjänstepension och en bra avsättning. Dock tar försäkringsförmedlaren eller hans medlemsorganisation ”Tydliga” 0,35% i försäkringsavgift på kapitalet/år.

Är det nån här som kunnat påverka arbetsgivaren att hitta andra förmedlare (Nordnet/Avanza te.x) som inte tar nån avgift på kapitalet eller det är det vanligaste, att privata företag utan kollektivavtal anlitar ”den lokala” försäkringsförmedlaren för att slippa huvudbry?

1 gillning

Sysslar Avanza eller Nordnet konkret med detta? Att man kan flytta kapital dit inom vissa pensionsavtal är jag med på men är de annars möjliga att ha som förstahandsval?

Nä de har ja me funderat över. Som vår förmedlare skrev så är de mer marknadstorg än förmedlare. Så ja undrar egentligen om de finns avgiftsfria försäkringsmedlare som inte är inom kollektivavtal :face_with_monocle:.

Hur ska de isåfall dra in pengar om de inte är nån avgift nånstans :man_shrugging:

Jag tror inte att något sådant alternativ finns.

Det vanliga är att man betalar “någon” för att skyffla pengar i en viss riktning och för det får förmedlaren en peng av arbetgivaren (som betalas av dig i så kallad premieavgift, dvs det dras på pengarna som ska sättas in) samt sannolikt genom kickback från pensionsbolaget som de skyfflar pengar in i.

Jag är inte insatt i om Avanza eller Nordnet ger någon ersättning till förmedlare, men då de inte har några försäkringsavgifter så kan de bara erbjuda en del av kickbacken på de försäkringsavgifter (eller en klumpsumma för varje ny kund). Tveksam till om de gör det.

3 gillningar

Jag har en skräck historia i ämnet. Tror det är vanligt att småfirmor utan kollektivavtal tyvärr bara väljer nån pensionsfirma förmedlad via småföretagets egna bank eller i bland företagets egna bank om de tillhandahåller tjänstepension. Detta för att det är enkelt. Tyvärr passar dessa i mina ögon klåfingriga firmor på att ta rejält betalt skäms gör de inte heller.

Vågar väl inte nämna namn men vi fick besök av en “pensionsrångivare” firman har fem bokstäver och börjar på F. Och då fick jag titta lite i hans lilla pärm med ett mycket begänsat utbud. Rångivaren pratade varmt om aktiva fonder och E.m. fonder. När jag ställde frågan om vad fonderna kostade så svamlamde han. Detta var nämligen inte tryckt i hans käcka lilla pärm. När jag stog på mig så fortsatte han att svamla och till slut sa han att kunde kolla upp detta. Slutade med att jag valde tre indexfonder. När jag något år senare loggade in på deras scamsite så fick framgår visserligen avgifterna på fonderna tydligt. Om jag minns rätt 0.5% för exempelvis global index fonden tror jag det var vilket i mina ögon är svindyrt. Några normala globalindefonder så som dnb eller läns erbjuder de ej. Jag får leta mig långt in i årsbeskeden för att se deras skalavgift samt årsavgift.

Hör och häpna 395:- i fast årsavgift plus en skalavgift på 0.2% plus den svindyra indexfonden 0,5% alltså 0.7% plus 395:- för ursäkta ordvalet fucking index. i mitt fall då med mindre sparat kapital skulle detta motsvara flera procent i årlig avgift. Ringde upp gubbjä#%!n

Detta är sant! På mindre än 50 sekunder hade han hunnit låva att ta bort årsavgiften samt stryka skalavgiften. R%vh#let svamla om att ja ni har jue varit med ett tag nu och vi hadde tänkt kika på detta lalala. Fortfarande svindyrt dock. Så bumpar tråden hur får man arbetsgivaren att byta bolag?

Tipsar då också alla som är anställda på småfirmor att kolla upp dessa nästan osynliga avgifter och ligg på pensionfirman ring upp dem och tala om för dem hur landet ligger

1 gillning

Vi har Nordnet iaf, så det går absolut

Sett en del exempel här på RT med Söderberg & Partner som rådgivare där man kunde placera på Nordnet mot 3% premieavgift. Så, jo, nog har de gett sig in i leken. Vet ej om Avanza men skulle inte bli förvånad.

3% premieavgift är mycket (tex jämfört med Collectum kollektivavtalade med 1%) men ändå inte lika illa som kapital/skalavgift. Man slutar åtminstone betala den dagen inte fler insättningar görs.

Vi har Söderberg & Partners. Betalar 1% i premieavgift. Sedan får man betala för ”rådgivning” per timme.

Vi har tjänstepension via Avanza på jobbet, men vi har dock varken kollektivavtal eller hängavtal, vi har ett eget tjänstepensionsavtal som har samma avsättningar som ITP1. Man får inte välja alltså, alla pengarna hamnar hos Avanza, men det är ju inte något att gnälla över egentligen. Hos en tidigare arbetsgivare hade vi ett liknande upplägg fast hos Nordnet.

2 gillningar

Ok, det låter som ett bra upplägg i så fall. Undrar då om det är generellt möjligt eller vilka begränsningar som kan finnas.

Jag har tidigare flyttat pensionspotter inom KAP-KL till Avanza. Det är såvitt jag förstår det inte möjligt längre.

Det finns bland arbetsmarknadens parter en stark protektionism gällande fri flytträtt för tjänstepensioner. Man anser inom LO-kollektivet att kollektivavtalade tjänstepensioner är ett resultat av ”facklig kamp” och att arbetstagare därför har någon sorts solidarisk skyldighet att ”betala tillbaka” via avgifter till AMF och SAF-LO pension. Nu ska det sägas att dessa alternativ är relativt fördelaktiga och har låga avgifter. LO-kollektivets uppfattning är att många skulle kunna bli lurade att flytta sin tjänstepension till någon av storbankerna och få radikalt höjda avgifter. Dock kunde man ju också flytta till Avanza eller Nordnet och slippa avgifter.

Uppgifterna ovan kommer från en högt uppsatt företrädare för LO-sfären och har förmedlats till mig muntligt. Det finns förmodligen inte att läsa i något officiellt dokument.

1 gillning

Är detta per gång det kommer en insättning?

Får ni försäkringar i detta samtidigt? Sjukförsäkring, premieberfielse.

Samma fråga. Får ni försäkringar hos Nordnet med?

Det här med försäkringar handlar ju om arbetsgivarens policy alternativt kollektivavtal. Det är inte någon produkt som någon annan tillhandahåller.

Försäkringar finns

Allt står här.

2 gillningar

Ja. De tar 1% av varje insättning vilket ju är mycket bättre än att de t.ex. skulle ta 0,3% av kapitalet varje år.

Ja. Har dock dålig koll på exakt vad som ingår.

Ja. Numera får vi det. När jag började på företaget fick vi det inte så all min tjänstepension hamnar i dagsläget hos Länsförsäkringar.

Jag fick min arbetsgivare utan kollektivavtal att byta från SEB till Avanza.

Var bara att förklara vad skillnaden i avgift gjorde på ett helt arbetsliv i en ränta på ränta kalkylator så var de helt ombord.

Allt som man förväntar sig från en tjänstepension finns där med försäkring och premiebefrielse.

2 gillningar

Om det på “riktigt” är ett hängavtal på din arbetsplats så innebär det att samma sak som ett “vanligt” kolkektivavtal. Om en arbetsgivare inte är medlem i sin arbetsgivarorganisation(motsvarigheten till anställdas fackförbund) kan facket teckna kollektivavtal med arbetsgivaren och då “hänger” man på det avtalet på det som facket tecknat med arbetsgivarorganisationen för den aktuella branschen/yrkesgruppen. Avtalet i sig är en kopia rakt av på det som facket och AG-org. har tecknat. Det bör rimligen innebära att samma paket med kollektivavtalade försäkringar inklusive avtalspension vilket innebär mycket små (om några) möjligheter att på arbetsplatsen ändra på utformningen av villkor i avtalspensionen. Om det inte är ett “riktigt” hängavtal är det såklart en annan femma…