Hej!
Ett litet företag, 2-3 personer, som inte har kollektivavtal men som ska skaffa tjänstepension till sina anställda. Har någon rekommendationer vilket bolag man ska ta? Någon särskild lösning som går i linje med rika tillsammans värderingar?
Tack!
Mitt inspel är att signera hängavtal hos lämpligt fackförbund om företaget inte vill bli medlem hos lämplig arbetsgivarorganisation. Är det arbetare blir det med stor säkerhet isf SAF-LO (Fora) och om det är tjänstemän med stor säkerhet ITP1 (Collectum). Då blir det kollektivavtal på köpet och varje anställd får själv välja sin tjänstepension från det som är tillgängligt. Bättre tjänstepension går inte få.
Förklara hur du tänker. Jag har varit med om flera varianter på betydligt bättre tjp än den kollektivavtalupphabdlade jag har nu.
ITP1 är bra men inte omöjlig att överträffa på något sätt.
Blir också lite nyfiken, för jag hade spontant också rekommenderat Avanza / Nordnet som är det som jag kör själv. Kan bli aktuellt eftersom jag överväger att anställa en junior efter årskiftet…
@sarahelena - ta gärna även ett samtal med @ricardnylund som är finansiell rådgivare och som jag använder för att få till försäkringsmomenten om ni inte väljer en lösning via hängavtal. T.ex. kunde han ge mig billigare premiebefrielse än den jag fick via Avanza. Vi insåg att Avanza skär mellan ganska mycket (procentuellt) på premiebefrielsen som ändå går via Euroaccident.
Ricard Nylund
- E-post: ricard.nylund@ricap.se
- Mobilnummer: +46735800780
- Geografisk plats: Skeppsbron 18 , 111 30 Stockholm
- Hemsida: https://ricap.se/
Det är tre enkla anledningar till varför kollektivavtalad tjänstepension är bättre:
- Otroligt bra försäkringspaket till en låg kostnad
- Kraftigt nedsatta förvaltningsavgifter på alla fonder som går att välja från
- Enkelt att komma igång och fortlöpande administrera
Vad gäller punkt 1 har de privata lösningarna mycket dyrare premier, sämre villkor och sämre ersättning överlag. Den lösning jag har via jobbet (en av de bäst renommerade privata) exempelvis kostar 8x så mycket, till högre premiekostnad och sämre villkor än det jag skulle fått från Fora eller Collectum. De tar också ut skalavgift ovanpå premierna de tar % på. Det äter upp pengar över tid. Det finns många fler aspekter än premiebefrielsen.
Vad gäller punkt 2 är det ingen diskussion. Bara att öppna hemsidan för valfritt företag som har erbjudande inom kollektivavtalad tjänstepension och se deras fondavgifter. AMF har halverat sina avgifter. Handelsbanken Sverige är sänkt från 0,65% till 0,07%. Med många fler exempel av liknande sänkningar hos alla anslutna bolag.
Vad gäller punkt 3 kontaktar man lämpligt fackförbund, signerar avtal och skapar konto hos Fora/Collectum. Sedan rapporterar man in fortlöpande till valcentralen. Färdigt.
Vill man som arbetsgivare erbjuda mer än ovan, går det jättebra att göra det och lägga separat från den kollektivavtalade lösningen. Vet flera svenska storbolag som gör det, där de exempelvis köper in vårdförsäkring eller andra typer av tjänster som alla anställda får förutom grundpaketet. Finns inga hinder att göra detta.
Ja det är ju bra. T ex ITP1 nu kan man ju få LF global för 0.07% avgift. Men sen tvingas man sätta 50% in i trad med låg aktiedel vilket är ren katastrof om man har 40 år kvar till uttag.
Det stämmer inom ITP1 som hanteras via Collectum. Fora däremot kan man välja 100% fonder om man så önskar, men det är bara arbetare som får denna lösning. Tjänstemän är primärt bundna till Collectum.
I mitt fall är det tjänsteman som gäller. Om man tecknar ett hängavtal, så då måste man följa allt annat i kollektivavtalet antar jag? Jag vet inte riktigt vad som följs och inte i dagsläget.
Det är inte jag som är arbetsgivaren utan den anställda. Det här kommer inte vara stället jag jobbar för hela livet, men kanske att det blir ett tag i olika utsträckning. Tänkte föreslå tjänstepension och vill göra så det blir enkelt för arbetsgivaren att säga ja. På så sätt kanske tex avanza är enklare även om det inte är bäst.