Sambon har bytt jobb och har genom det nya jobbet tjänstepension som administreras genom det välkända (ökända skulle nog en del säga) bolaget Söderberg och Partners (Plusplan Modern)
Vad jag kan se i avtalet så är S&Ps ersättning 5,6% av premien. Det framgår dock inte av avtalet hur det fördelas mellan arvode och provision från försäkringsbolagen samt hur stor del av arvodet som belastar min sambo. Det känns som att dom undviker att vara tydliga på den punkten.
Vad gäller tjänstepensionen så är det inte så mycket man kan göra åt det annat än att se till att välja bra och billiga fonder.
Dock så diskuterades aven löneväxling vid mötet med förvaltaren. Jag ser nu att ersättningen till S&P även här ligger på 5,6%
Frågan är då (och jag förstår att det är svårt att svara utan att veta exakt hur ersättningen fördelas) om det är vettigare att ta ut lön och förvalta själv än att låta S&P skära emellan även på den kakan?
5,6% är mycket pengar. Min arbetsgivare har förhandlat fram en fast avgift på 250 kr/premie och avgiftsfritt på löneväxling.
Två råd, välj ett bolag som inte tar ut en kapitalavgift för ”förvaltningen” av tjänstepensionen. Jag har valt Nordnet. Avseende löneväxlingen, ta ut pengarna i lön istället och investera på egen hand. Om du betalar 5,6% så blir det inte mycket kvar av löneväxlingseffekten när du tar ut kapitalet senare.
Det första rådet tror jag inte hon kan följa. Hennes arbetsgivare har valt S&P som i sin tur använder SEB som förvaltare och då kan väl inte hon välja något annat?
Det är luddigt formulerat. Det står att deras ”ersättning” är 5,6% av premien men att den i sin tur består av olika delar: Avgift från arbetsgivare och medarbetare samt kickback. Tolkar det som att det är ett sätt att ange hur mycket dom drar in på affären men det intressanta för min sambo är ju vad det kostar henne. Ingenstans står det hur stora delarna är och därmed vet vi inte hur mycket denna lösning kostar min sambo.
Sambon har ställt frågan till S&P. Får se vad dom svarar.
Herre gud! Tänk att det finns sämre lösningar än vad jag haft
5.6% på premien (kombinerat direkt avgift och fond kickback) är illa men det är ”bara” en engångskostnad.
Viktigt att kolla upp vad kapitalavgiften (ibland kallad skalavgift) är dvs hur mycket dras från hela kapitalet varje år. Ska vara noll men 0.6% eller mer är riktigt dåligt. Tänk vad det blir på 20-30 år
Så om det även är kapitalavgift så hade jag hellre tagit det som lön och sparat själv, kanske även med ”bara” den sjukt höga premieavgiften … bara för att inte göda dem frivilligt av principsak
Be sambon hitta en ny arbetsgivare med vettig pensionslösning. Är det ofantligt tråkiga och trista svaret. S&P verkar vara jättebra på att erbjuda den sämsta möjliga pensionslösningen som finns för den enskilda arbetstagaren. Gör vad ni kan för att undvika alla avgifter etc som de har i sina olika erbjudanden.
Lite mer klarhet. S&Ps kickback från försäkringsbolagen är 2% och belastar vare sig företag eller medarbetare. Avgiften för löneväxlingen är 3,6% varav 2,6% är för ”individrådgivning” vilken kan väljas bort efter år 1. Återstår då 1% vilket inte kan väljas bort utan belastar medarbetaren så länge man löneväxlar.
Jag fattar inte vad är det för arbetsgivare som går med på sådana äckliga mellan hands lösningar ? Vad tjänar arbetsgivare på det att någon mellan hand ska mjölka hans anstälda på pengar? Det är 2022 och anser att arbetsgivarna har lite mer hjärna än så ! Om man har ett företag borde man ändå fatta lite ekonomi och välja billigaste alternativet på marknaden som är bäst för hans anstälda. Det borde fatta vem som helst eller hur? Måste man vara så välutbildad för att inte gå med på något som ska mjölka mina anstälda på pengar ?
Ja. Problemet är nog att man inom ledning och HR saknar kunskap och då passar det bra med ett företag som erbjuder sig att ta hand om allt.
Det vore dock enkelt att sy ihop något som ger mer nytta till mindre peng. Tänk om ens arbetsgivare kunde erbjuda helt oberoende pensionsrådgivning till sina anställda och på det billigast möjliga lösning för tjänstepension.
Det låter fortfarande väldigt högt för ingenting av värde. När det kommer till löneväxling, får din sambo högre pensionspremie för denna insättning till TJP i så fall? Det rör sig om drygt 6% extra pga lägre skatt på pensionspremier för en arbetsgivare. Om det är fallet att denna premie inte tillfaller sambon, har ni därmed en extra avgift om cirka 9,6% första året och sedan 7% efterföljande år.
Själv är jag en vanlig arbetare inom industri men hade aldrig tackat Ja för ett jobb utan kollektivavtal. . Även om jag får 5000 sek extra i månaden. .
Det kan vara en mängd faktorer där en eller flera samverkar
Alldeles för få anställda som överhuvudtaget frågar om pension, avsättningar och avgifter.
Gamla avtal som företaget skrev när rångivare kunde ta mer och ingen på företaget har satt sig in i det för att förnya och förbättra
Okunskap från företagets sida. Inte koll på avgifterna. Bristande förståelse för hur industrin fungerar.
Små företag som har dåligt förhandlingsutrymme, som vill ha en partner att hantera TJP (pga okunskap) men inte volym nog att klämma priserna.
Företsgsledningen har ett bättre avtal, sockrat på bekostnad av högre avgifter för de anställda utanför ledningsgruppen. Tyvärr finns det även sådant.
… osv.
Sen vet jag inte hur svårt/dyrt det är för ett företag att gå med i kollektivavtalet, vilket annars skulle vara ett vettigt sätt för att ge anställda en trygghet kring pensionerna, att de är ok.
Dock tror jag inte det blir bättre fokus på detta förrän folk börjar tacka nej till jobb pga usla pensionslösningar.
Så länge ett uselt avtal ”bara” innebär engångs kostnader, alltså på premie inbetalningen, så kan man förhandla genom att kräva högre lön motsvarade avgiften.
Dock om det även rör sig om kapitalavgift som tas varje år på hela kapitalet så är det svårt att räkna ut vad det blir för summa att slå ut på X förväntade år som anställd på bolaget. Även någon tiondels % i kapitalavgift under nästa 20-40 år blir riktigt mycket pengar.