Har tjänstepension genom Söderberg & Partner (tyvärr) och har börjat gräva i deras avgifter. Jag kanske är ute och cyklar men tycker att det här låter otroligt dyrt.
Jobbar som tjänsteman i privat sektor utan kollektivavtal. Tjänstepensionen beräknas till 4,5% upp till 7,5 IBB samt 30% på överstigande del. Lön 42 000 kr.
4,5% av 42 000 kr: 1 890 kr
Premien som betalas ut till Nordnet: 1 720 kr
S&P tar alltså 170 kr/månad av premien vilket motsvarar 9%.
Är det rimligt? Verkar inte finnas någon årlig avgift på kapitalet utan det är denna premieavgift som de har.
Jag satt i samma sits. Min förra arbetsgivare hade förhandlat detta med S&P och var supernöjd pga ingen kostnad för företaget. All kostnad lämpas på arbetstagaren och S&P skrattar hela vägen till banken.
En arbetsplats jag jobbade på hade ett avtal med Max Mathiesen att de tog 2% “rådgivningsavgift” per år. Utöver fondavgifterna. Det är en helt vansinnig bransch. Hade den pensionen i 10 år innan jag upptäckte det. Under den tiden hade jag inte haft en enda sekund rådgivning, och hela pensionen satt i en traditionell förvaltning hos Skandia. 20% av mitt kapital i avgift för absolut ingenting. Tur att det inte var en särskilt stor tjänstepension.
Nä det är ju helt vansinnigt. Jag har själv varit uppskörtad av MM under många år och mestadels utan rångivning (nej inte felstavat ) men det brukar mer vara 2-3% premieavgift
Har du kollat med dem så att din lön är korrekt. Alltså att S&P / HR använder rätt lön. Ligger den fel / för lågt så kanske avsättningar till Nordnet är för låg.
Sen är inte hela lönen pensionsgrundande utan man tar bort 7% (aldrig förstått varför) så pensionen ska räknas på 39 060 kr i ditt fall. Kanske en orsak varför det ser så illa ut
Kolla med S&P vad de säger sig ta. Kanske de har en fast mista avgift på 170 kr/mån och då drabbas man ju hårt under brytpunkten når avsättningen inte är så hög.
Bara att börja gräva i pensionsträsket. Icke kollektivavtalade avtal kan ibland vara väldigt dåliga för arbetstagaren.
I mina öron låter det som att om du tar bort 7% från lönen för att få pensionsgrundande lön och 2% för S&P premie avgift så landade det ungefär på vad som trillar in på Nordnet.
Men alltid värt att kolla upp hur de tar betalt. Bra du kollar detta! Det är inte helt ovanligt att fel TJP betalas in, sett en siffra på 15-20% men hittar inte referensen längre.
Det är för att du betalar 7 % av din lön i allmän pensionsavgift. Senare så infördes en skattereduktion för denna, varför man räknar såhär för att man inte ska få “pension på pensionen”.
Min uppfattning är dock att tjänstepension betalas ut som 4.5 % på hela lönen, inte på den pensionsgrundande delen som bara gäller statlig pension.
Jag hade futur pension. Svindyra med om man inte har kollektivavtal.Jag ringde upp pensionsrångivaren som anställd och tala om för honom att ni är alldeles för dyra. Samtalet varade kanske i 45sekunder och innan jag han lägga på så hade han mer en halverat avgifterna för samtliga anställda. “R#VHÅL” är var de är de där lurendr#eja#na. Se verkligen upp!!!
Och gräv ALLTID i Årsbeskeden för att få reda på alla dålda avgifter då de är bra på att dölja dem med!!!
Utöver avgifter så har jag ingen möjlighet att välja en indexfond med en fondavgift under 0,4%!!!
170 kr i månaden motsvarar ungefär 2000 kr per år. Det låter rimligt om du för dessa 2000 kr får en timmes rådgivning per år och dessutom betalar 0% kapitalavgift. Min förra arbetsgivare anlitade en storbank. Vi fick ingen rådgivning men behövde ändå betala 0,75% i kapitalavgift. Det var väldigt dyrt och avgiften blev bara högre för varje år som gick för att kapitalet ökade över tid.Jag har hört att man kan välja bort rådgivning på S&P om man inte vill ha (och betala för) det.
Dubbelkolla också om din arbetsgivare inte debiterar dig för din sjukförsäkring. Det är vanligt att arbetsgivaren drar av kostnaden för försäkringen från pensionen
Är rätt säker på att du räknat fel. Ställ frågan om avgifter till S&P. Du kommer få ett första intromöte med dem och de kommer då redovisa allt. Vill du ha svar före dess maila dem. Ingen här på forumet kan veta ditt företags avtal med S&P och som du ser jagar en del upp sig utan att veta.
Min bild är att S&P är transparenta (har dem själv). Grejen är att det högst troligt ingår försäkringar i din pensionslösning, som ovan talare nämnde, som du missar i din beräkning. Tex premiebefrielseförsäkring. Det här redovisade dem tydligt vid min rådgivning jag hade. Sen är normalt premieavgiften 3% första året men kan sänkas till 1% andra året om man väljer bort rådgivning. Inget är gratis, inte heller kollektivavtalade lösningar.
Hur presterar Söderberg & Partners fondval jämfört med de vanliga globala indexfonderna? Risknivåer? Kan inte se vilka fonder man kan välja via hemsidan (har ej inloggning)
Har fått svar nu. De hade registrerat fel lön (40 000 kr) så “bruttopremien” ska vara 1 830 kr. Det gör att kostnaderna landar på totalt 110 kr och de består av följande:
29 kr premiebefrielseförsäkring (1,6%)
81 kr rådgivning mm (4,4%)
Hade ett uppstartsmöte med S&P 2019 och de redovisade INTE dessa kostnader tydligt. Har inte fått något erbjudande om rådvigning sedan dess, så de 4,4% jag betalar täcker deras admin för att slussa vidare till Nordnet.
Se till att de kompar för att premien varit för låg under en period. Försök kolla bakåt så det inte är systematiskt.
Ta mötet, få koll på avgifterna och avsäg dig sedan rådgivningen om du tycker det inte ger något.
Jag betalade via SPP kickback till MM under 15 år utan tillgång till rådgivning. Stod som ”rådgivningsmäklad” hos SPP så de tog 0,6% kapitalavgift, varje år. Lyckades tillslut via arbetsgivaren byta till ”nya” pensionsavtalet med noll kapitalavgift. Gissa vad jag tycker om sådana upplägg
Det är faktiskt helt absurt att de får härja vidare. Antar, som tidigare påpekats, att det är för att kostnaderna läggs på den anställde som i regel inte har en aning.
Vi har bytt till Avanza hos oss. Har nu 95% av den totala tjänstepensionen där. Fungerar kanon och är avgiftsfritt.
Jag skulle se sämre lösningar som ett stort minus vid ett eventuellt byte av arbetsgivare.
Hej!
Jag vill bara bidra med lite perspektiv här: Söderberg & Partner tar en fast avgift istället för procent. För oss som sparar mer är det mycket förmånligt. De tar också bara betalt tills man börjar ta ut pensionen, därefter är avgiften noll. Jämfört med bankerna blir det mycket billigare om man sparar lite mer än du gör. Jag har precis börjat spara 15.000 i månden hos dem och får en total avgift på cirka 35.000 för 10 års sparande till pension, motsvarande siffra hade varit över 200.000 på SEB eftersom de tar betalt ända tills pensionspengarna är slut-utbetalda.
Är också intresserad av var man egentligen kan se detta. Gräver i samma sak.
Har S&P för tjänstepension. Inget kollektivavtal. Så misstänker att avgifterna är höga. Skyfflas vidare till LF där de faktiskt sparar i vettig fond (LF Global Index). Galet att det ska vara så svårt att få koll på avgifterna.
S&P listar “Löpande ersättning” i deras årsbesked. Detta uppgår till ca 2,4% av det belopp som trillar in hos LF. Hos LF kan jag se att “Fondavgifter” uppgår till ca 0,2 %. Jag misstänker starkt att detta inte är allt. Det låter nästan för bra… Jag läser att det finns något som heter “försäkringsavgift”. Den kan jag inte se någonstans. Det brukar vara ett tecken på att den är hög. Någon som vet hur jag hittar den eller andra dolda avgifter?