Har tjänstepension genom Söderberg & Partner (tyvärr) och har börjat gräva i deras avgifter. Jag kanske är ute och cyklar men tycker att det här låter otroligt dyrt.
Jobbar som tjänsteman i privat sektor utan kollektivavtal. Tjänstepensionen beräknas till 4,5% upp till 7,5 IBB samt 30% på överstigande del. Lön 42 000 kr.
4,5% av 42 000 kr: 1 890 kr
Premien som betalas ut till Nordnet: 1 720 kr
S&P tar alltså 170 kr/månad av premien vilket motsvarar 9%.
Är det rimligt? Verkar inte finnas någon årlig avgift på kapitalet utan det är denna premieavgift som de har.
Jag satt i samma sits. Min förra arbetsgivare hade förhandlat detta med S&P och var supernöjd pga ingen kostnad för företaget. All kostnad lämpas på arbetstagaren och S&P skrattar hela vägen till banken.
En arbetsplats jag jobbade på hade ett avtal med Max Mathiesen att de tog 2% “rådgivningsavgift” per år. Utöver fondavgifterna. Det är en helt vansinnig bransch. Hade den pensionen i 10 år innan jag upptäckte det. Under den tiden hade jag inte haft en enda sekund rådgivning, och hela pensionen satt i en traditionell förvaltning hos Skandia. 20% av mitt kapital i avgift för absolut ingenting. Tur att det inte var en särskilt stor tjänstepension.
Nä det är ju helt vansinnigt. Jag har själv varit uppskörtad av MM under många år och mestadels utan rångivning (nej inte felstavat ) men det brukar mer vara 2-3% premieavgift
Har du kollat med dem så att din lön är korrekt. Alltså att S&P / HR använder rätt lön. Ligger den fel / för lågt så kanske avsättningar till Nordnet är för låg.
Sen är inte hela lönen pensionsgrundande utan man tar bort 7% (aldrig förstått varför) så pensionen ska räknas på 39 060 kr i ditt fall. Kanske en orsak varför det ser så illa ut
Kolla med S&P vad de säger sig ta. Kanske de har en fast mista avgift på 170 kr/mån och då drabbas man ju hårt under brytpunkten når avsättningen inte är så hög.