Tjänstespension hos Söderberg & Partners

En ung person jag känner med dålig koll på investeringar har en tjänstepensionslösning via S&P på nya jobbet. Nu har de kallat till ett möte om den. Bara hört dåligt om S&P. Vad kan jag råda personen? Nån som har koll på S&P:s lösningar.

1 gillning

Vill minnas att det finns en del info här:

1 gillning

TLDR: Det beror på hur väl arbetsgivaren förhandlat med S&P.

Jag bytte till en arbetsgivare under våren som också har S&P.
Den enda avgiften som belastar mig som anställd är 1% på insatt kapital, that’s it.
Utöver detta finns en obligatorisk rådgivning som du måste få under de första 12 månaderna mot ytterligare 2%, men det försvinner efter första året så länge du säger upp det någon gång innan dess.
Jag har valt Nordnet som målplattform och allt kapital förvaltas i princip som ett ISK där, fast i en TP-portfölj.

Från en som upphandlat TP hos min förra arbetsgivare direkt hos Avanza utan någon som helst avgift för den anställde är det givetvis något sämre men för egen del så blir det netto plus då nya arbetsgivaren sätter av 7% / 32% istället för de mer standardiserade 4,5/30.

1 gillning

Ska vara noll i en bra lösning. Är noll i kollektivavtalade.

Bättre ingen rådgivning och 0%. Viktigt att man kommer ihåg att säga upp det.

Din netto fördel minskas en hel del av S&Ps insättningsavgift (+1.5% / +1%) och om man inte säger upp rådgivningen så är det sämre än kollektivavtalad (-0.5% / -1%).

Därav vikten att säga upp rådgivningen och sköta det själv.

Fast här tror jag du inte tar hänsyn till alla aspekter.
Kort svar på Avanza vs S&P, jag givetvis är 0% avgift bättre än 1%. Men min poäng var att S&P har ett ganska dåligt rykte som att det är bara skit och att det inte finns något upplägg som är “ok”. Jag vill hävda motsatsen, men ja, det kräver att du vet om att du kan säga upp rådgivningen.

Nu är detta inte en tråd för att jämföra Kollektivavtalad vs “Privat upphandlad” Tjänstepensionslösning, men vill ändå bidra.

Rätta mig gärna om jag har fel (för jag kan ha fått något om bakfoten!).
Men i en kollektivavtalad lösning tar Collectum till en början 1% av ditt avsatta kapital (upp till 450kr).
Efter det måste minst 50% placeras i en trad-lösning likt Alecta nedan medan den andra halvan kan placeras hos någon av de 5 fondförvaltarna.
Det gör att du inte har samma frihet i att ta stor risk (som på sikt bör generera en högre avkastning).
Utöver det är fondutbudet kraftigt begränsat hos de 5 fondförvaltarna jämfört med Avanza eller Nordnets katalog.

image

image

Exakt! Och man lär utsättas för visst tryck (”men inte ska du väl säga upp rådgivningen”, ”du har ju tyckt att det varit bra i din feedback” osv) som man såklart måste stå emot för att behålla de 2%en.

Din arbetsgivare verkar ha gjort en ok upphandling och erbjuder mer i TP än kollektivavtalade om man säger upp rådgivningen.

Icke-kollektivavtalade vare sig det är via S&P, MaxM eller någon annan kräver att man har koll och agerar för att inte gå på minor. Det är precis där problemet ligger - de flesta har inte koll och agerar inte. Tyvärr.

Jo, det har du helt rätt i, de flesta Valcentraler tar en viss avgift men det är för att finansiera admin kring flyttar. Tex Collectum 1% och max 450 kr. Andra har en rak flyttavgift på 300 kr när man väl gör en flytt vilket känns schystare. Man kan läsa mer om de olika valcentralernas avgifter på länken nedan.

Har du flytt av pensionen inkluderat i den 1% du betalar?

• Om ja, då är det jämförbart med tex Collectum så länge du också har ett tak på 450 kr
  • Om nej, då betalar du dubbelt så att säga.

Står säkert i det finstilta i ert avtal.

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/sparande--pension/kollektivavtalade-tjanstepensioner/jamfor-valcentraler/

Mitt tips är att kolla upp

• Avgift på insatt kapital / premie och vad det i så fall inkluderar
  • Avgift för rådgivningen och om man kan säga upp den efter en tid
  • Valbara ställen man kan placera pensionen och vilket utbud av fonder de har samt fondavgifterna
  • Vilken flytträtt har man, är den villkorad av att arbetsgivaren ska godkännna det, och vad kostar flytt av pensionen

Jag vill ändå hävda att S&P var väldigt transparenta med att rådgivningen var frivillig, stod både i pensionspolicyn och bollades under mötet med hänvisning till blankett.
Med det sagt betyder inte det att alla rådgivare kommer agera lika.
Fri flytträtt utan avgift. Så jag håller med dig, min arbetsgivare har förhandlat ett rättvist avtal.

Håller med dig om att den privat upphandlade ofta utnyttjas av spelarna på marknaden och där det är den icke insatta arbetstagarens TP som får stå för notan.

Med mitt inlägg ville jag primärt visa på nyans i att det finns upplägg där S&P per automatik inte blir dåligt.

1 gillning

Det är helt klart en bra poäng :+1:

Viktiga är att man måste kolla det före man byter jobb så det är bra eller OK åtminstone. Bara att hoppas en del gör det :slight_smile:

1 gillning