Byta till arbetsgivare där tjänstepensionen hamnar hos Söderberg & Partners

Via min nuvarande arbetsgivare (ej kollektivavtal) får jag 6 % upp till 7.5 IBB, samt 30 % på överskjutande. Vidare hamnar pengar hos SPP som inte tar någon skalavgift, utan “bara” 1 % på allt insatt kapital. SPP har även ett OK utbud av billiga indexfonder.

Jag har fått ett erbjudande om att börja hos en arbetsgivare som har Söderberg & Partners som tjänstepensions-leverantör. Jag har inte hört något gott om dem, och när jag googlar så blir man inte positivt inställd. Dels ger nya arbetsgivaren bara 4.5 % upp till 7.5 IBB, så där tappar jag en hel del. Vidare tänker jag att S&P kommer ta skalavgifter, och ha sämre fondutbud.

Är det någon som har Söderberg & Partners som tjänstepensionsbolag (ej kollektivavtal) och kan redogöra för hur deras avgifter ser ut, samt fondutbudet vad gäller billiga indexfonder?

Är detta något du kan förhandla upp till 6%? Känns ju tråkigt att behöva gå ner i tjänstepension bara för att man byter jobb.

Nej, samma för alla i bolaget enligt dem, följer de kollektivavtalade nivåerna även att de inte är anslutna.
Jag går dock upp i tjänstepension mätt i pengar då lönen går upp, fast de hamnar hos i ett dyrare och sämre skal (S&P).

Vi har S&P på mitt jobb och jag har 0% positivt att komma med. Urusel ”rådgivning” och dyra fonder. Vi kan dock välja mellan S&P eller att förvalta tjänstepensionen själv så jag fick ett konto hos Nordnet där jag väljer fonder själv. Du kanske kan kolla om den möjligheten finns?

Tack för informationen!
Det ska jag helt klart försöka med. Är det så dåligt att de helt saknar indexalternativ?

När jag hade möte med dem för två år sedan hade de bara aktivt förvaltade fonder med avgift runt 2-2,5 %

1 gillning

Hej

Intressant att du frågar för jag har precis bytt jobb och fått S&P för tjänstepension jag med. Hade min rådgivning för några veckor sen och det var sådär, han var mest förvånad att jag sparade så mycket och rekommenderade att allt skulle in i aktiefonder och valde något alternativ där avgifterna var i genomsnitt över 1 %! Jag hade inte fått info innan så hade inte koll på deras fondutbud och jag orkade inte protestera utan har tänkt ändra så fort jag kan själv istället när jag kan läsa på (och kanske få tips här). Han sa att jag kunde ändra så fort det registreras i deras portal men när jag loggar in där ser jag bara mina försäkringar, någon som vet var jag ser fonderna? Enligt rådgivningen kan jag välja fonder från SEB, kan jag logga in där istället?

Du borde kunna se på deras hemsida var dina fonder är köpta. Skulle gissa Movestic då det var det man fick om man inte gjorde något aktivt val.

1 gillning

Herregud, sen är det väl skalavgift och insättningsavgift på det. Jag har ställt frågan om att göra mina insättningar till Avanza istället. Jag håller tummarna. Stort tack för tipset!

2 gillningar

Det är SEB jag har men det enda som står är att det är 100 % “S&P Risknivå 5 endast aktier”, ingenting om vad som ingår där eller hur jag byter ut det. Får kontakta dem och fråga hur tusan jag gör för att se vilka fonder/aktier det är och hoppas det finns bättre val att göra på SEB.

1 gillning

Arbetsgivaren erbjuder tyvärr inte upplägget med att själv förvalta pengarna på annat håll, så jag får bita i det sura äpplet och ta det ändå. Allt annat med erbjudandet är lockande så lite smolk i bägaren får man ta.

Om någon skulle trilla in här och har tips på det minst dåliga man kan göra med sina pengar som investeras med SoP, dela gärna med er :slightly_smiling_face: Hojta gärna till när du fått klarhet, @AmandaW!

1 gillning

Kan du dela med dig av det urval som finns och vilka avgifter det rör sig om? Vore bra att ha en referens om man i framtiden landar ett jobb som också kör tjänstepension hos S&P. Hittade nämligen ingenting om det via google.

3 gillningar

Det gör jag gärna. Det blir först om några månader, men när jag fått rätsida på det så ska jag dela med mig, om inte @AmandaW hinner först :slight_smile:

3 gillningar

Absolut kan jag det men det går inte undan kan jag meddela…

Mailade någon slags funktionsbrevlåda på S&P imorse, fick då svar att de enbart kunde hantera försäkringar och att jag skulle maila min rådgivare och/eller administratör men de har båda autosvar att de på semester till 23/8… frågade funktionsbrevlådan igen om det inte fanns någon annan som kunde hjälpa mig att bara berätta vart jag kan se fonderna någonstans och då hänvisade de till SEB.

Surfade över till SEB och försökte logga in som privatperson via mobilt bank-ID (som jag har via min egna bank Länsförsäkringar) men tji det gick inte för första gången man loggar in på SEB måste man verifiera sitt mobila bank-ID via tidigare registrerat telefonnummer, fysisk dosa eller bank-ID på dator. Inget av det har jag eftersom jag inte är kund hos SEB i övrigt. Efter 30 minuters telefonkö till support fick jag besked att jag måste bli kund i deras internetbank och hämta ut fysisk dosa hos ett bankkontor med öppettider vardagar 10-13. Befinner mig just nu i sommarstuga 5 mil från närmsta stad så det är lättare sagt än gjort.

Suck alltså. Det enda jag vill är att se vilka jäkla fonder som valts och byta ut dem till mina egna alternativ :frowning:

2 gillningar

Herregud, ska du behöva betala för att bli privatkund i SEB för att se dina innehav, eller får du dosa etc kostnadsfritt?

Det skulle vara gratis enligt dem på telefon tack och lov men får väl se när jag är på banken :wink:

Meddela hur det går och vad du får tag i för fonder etc. :slightly_smiling_face:

Det låter ju skräckinjagande dåligt för oss som arbetstagare. Säkert bra och smidigt för arbetsgivaren. Påminner om HSB’s hemska upplägg kring Bospar som var dåligt när det låg hos Swedbank. När de bytte till Danske Bank blev det horribelt uruselt. Samma vecka flytten var genomförd tog jag ut pengarna och stängde kontot. Kan ingen tänka på oss som faktiskt lägger in pengarna?

1 gillning

Väldigt tråkigt. Tjänstepension är pengar vi själva tjänar in och äger, men arbetsgivaren bestämmer var de ska hamna. De kan till och med neka flytt till annat bolag efter att anställningen avslutats.
Nu har jag iallafall i skrift att jag får flytta pengarna från SoP då anställningen upphört.

Hej igen!

Nu har jag äntligen fått reda på vilka fonder jag har! Det har varit rent sagt skitkrångligt, var ju tvungen att åka till fysiskt SEB-kontor 5 mil bort för att de på telefon sagt att jag måste ha fysisk dosa. På det fysiska kontoret ville de absolut inte ge mig någon fysisk dosa då jag inte var kund i övrigt hos dem. Det enda de kunde ge mig var en utskrift av fonderna som valts av rådgivaren. Jag kan däremot inte byta dessa fonder förrän pengar kommit in i dem vilket troligen dröjer någon månad till…

Dessa fonder har jag just nu:

• GS Japan Equity Partner portfolio (förvaltningsavgift 1,50 %)
  • Carnegie Sverigefond (förvaltningsavgift 1,40 %)
  • Goldman Sachs Emerg Market equity (förvaltningsavgift 1,75 %)
  • SEB Hållbarhetsfond Europa Lux (förvaltningsavgift 1,40 %)
  • SEB Usa Indexnära Lux (förvaltningsavgift 0,25 %)

Tacksam för råd kring vilka fonder jag kan byta till då jag tycker de som valts har väldigt hög avgift. Dessa ingår i ett paket som valdes pga jag angett hög risktolerans och högt sparande i övrigt och det tycker jag stämmer men ändå intressant om det går att minska avgifterna :slight_smile: Utöver förvaltningsavgifterna är det också en fast årlig avgift på 311 kr, premieavgift på 3,0 % samt årlig administrativ avgift på 0,25 %.

Som jag förstår det kan jag välja bland alla fonder som SEB erbjuder men jag är osäker på detta då jag som sagt inte kan logga in hos dem… istället måste jag kontakta rådgivaren och be honom byta ut fonderna. Smidigt för arbetstagaren var det ja :frowning: