Min sambo kan inget om pension och hon har ganska nyligen börjat ett nytt jobb som har avtalad tjänstepension med Söderberg & Partners. De har nu bokat in ett personligt möte med henne för gå igenom hennes pension.
Hon känner sig lite obekväm med dessa samtal då hon inte kan så mycket om ämnet och banktjänstemän har ju inte bästa ryktet för vara ärliga, transparanta och sätta kund i första hand.
Kan vi hjälpa henne med bra tips inför mötet om pension i allmänhet och kanske Söderberg & Partners i synnerhet? Ifall någon har erfarenhet av dem.
Söderberg och partners är ökända för att ha dyra entrelösningar och (om jag inte minns fel) avgifter. Som tidigare talare sa, be om allt på papper. Be om betänketid och återkom här.
Vet inte om det var en tankevurpa, men det är troligen inte en banktjänsteman det handlar om utan någon form av pensionsrådgivare? Oavsett vad så är det bra och nyttigt att gå in i samtalet med insikten att dom säljer något, och dom bästa lösningarna på marknaden är billiga, passiva breda indexfonder med 0% avgift.
Jag bytte nyss jobb och hade nyss mitt möte med S&P. Det var faktiskt en positiv upplevelse, vilket jag skrivit om i den andra långa tråden om S&P.
Jag var tydlig mot rådgivaren att jag ville ha en fondlösning och då det bredaste och billigaste alternativet. Rådgivaren försökte aldrig leda mig i någon annan riktning när jag sagt detta och upplevde ingen press, övertalningsförsök mm åt annat håll. Utan rådgivaren gav mig då förslag utifrån detta.
Kan inte säga vad de hade erbjudit om jag kommit till mötet helt clueless men säkert inte något lika billigt. Men bilden som jag hade från forumet att det var rena skojare håller jag inte med om.
På första mötet kommer de inte göra så mycket, utan visa henne hur man loggar in osv, svara på en del frågor. Berätta hur pension fungerar eller så. Du har rätt att neka dem tillgång till att förvalta din pension och du kan själv bestämma vilka fonder osv du vill lägga i. Kul nog följde jag en gång delvis deras rekommendation då de tyckte mina fondval för pension var dåliga med liten uppsida. Den fond de rekommenderade hade cirkus 2 % uppgång på ett år medan dem jag själv valt låg på över tiotalet.
Med det sagt vill jag bara säga att pensionsrådgivare inte är några investeringsexperter.
Fördelen med mötet för min del var att förstå hur tjänstepension fungerar överlag vid sjukdom, dödsfall, efterlevnad osv.
De kommer troligtvis be dig logga in på minpension för att se om deras uppgifter överensstämmer med dina uppgifter.
Första som gäller att förså är om det är kollektivavtalad TJP eller inte.
Om kollektivavtalad så hade jag tagit standard entrelösning. Man kan läsa mer på respektive Valcentral som gäller för avtalet. Tex Collectum för ITP avtalet osv.
Om icke kollektivavtalad så gäller det att ha koll på avgifterna för de olika lösningarna Jag skrev ett inlägg för några dagar sen på samma tema. Se nedan. Hela tråden kan vara intressant för er. Finns även många andra trådar om TJP hos S&P så sök upp den också är mitt tips
Jag har också haft kontakt med Söderberg/partners under många år. Jag har placerat tjänstepensionen själv. Både valt bolag och även valt fonder. Jag har fått tips av S&P på fonder enligt min valda risknivå. Deras egna fonder har inte varit bra. Dyra och dåliga. Tipsen har dock varit ok. Sen uppskattade jag tips om försäkringsskydd mm. Behoven ändras ju med familjesituationen.
Vi har S&P på nya jobbet.
Efter mötet med rådgivaren tyckte han att jag hade bra koll så han tyckte jag skulle säga upp deras rådgivning (kostar ändå 3% per år) och välja fonder själv via deras lösning.
Att de tar 3% av tjänstepensionspremien är rätt saftigt?
Jag har haft det också. Gamla avtal kan se ut så. Modernare avtal är inte konstruerade så utan kanske mer 1% på premien (som Collectum också tar för ITP) och 0% på kapitalet.
3% på premien är surt men 0,6% på kapitalet varje år tills pengarna är uttagna är värre.
Premieavgiften slutar ju åtminstone när man inte har fler inbetalningar
Du kan inte sätta likhetstecken mellan 3% på inbetald premie och 3% årlig avgift på hela kapitalet. Över säg 25 år är skillnaden enorm.
Årlig avgift är det STORA problemet som bör hållas LÅGT… På tiondels procent helst.