Rimligt att Söderberg & Partners tar 2% av pensionen?

Min arbetsgivare har valt Söderberg & Partners för pension och försäkringar. S&P tar 2% av förmedlat kapital när tjänstepension och löneväxling betalas in till min bank. Arbetsgivaren betalar alltså inte detta, utan det dras från “mina” pengar. Jag försöker få arbetsgivaren att förstå att detta är en dålig deal. Har jag rätt när jag säger att detta är alldeles för dyrt?

1 gillning

Är det en engångsavgift på varje inbetalning (premie) eller är det en årsavgift på det förvaltade kapitalet?

Det är en engångsavgift på varje inbetalning. Svider extra mycket när det gäller löneväxling, känns mer som “mina pengar”.

1 gillning

Jag tror det är normalt att man betala en premie- och/eller kapitalavgift till de som hantera tjänstepensionen. Även de kollektivavtalade lösningar ta ju det, till ex. ta Collectum för ITP 1% premieavgift och de är inte vinstdrivande. Premieavgift är iaf bättre än kapitalavgift, så om det är “bara” de 2% premieavgift tror jag det är relativt normal deal.

4 gillningar

ITP1 har åtminstone en maxgräns på 450kr/år i avgift, jag tippar att S&P inte tillämpar en sådan…

2 gillningar

Om det bara är premieavgift och 0% fondavgifter så är det ju hur bra som helst. Mest troligt tar dom ju dock 2-3% per år i fondavgifter också.

Varför väljer man något som tar en premieavgift? Aldrig hört talas om detta. Låter helt sinnessjukt i mina öron.

2 gillningar

No limit! Många tusenlappar per år… S&P skrattar hela vägen till banken. Jag skrattar inte lika mycket.

Jag har en kollektivavtalad lösning. Där tas först 1% premieavgift ut, utan något tak. Därutöver en årlig liten fast avgift till försäkringsbolaget samt en kapitalavgift på hela kapitalet. Och sedan fondgifterna såklart. Det kostar…

1 gillning

Nu var det några år sedan, men när min arbetsgivare tecknande S&P så bestod 1% av avgiften rådgivning som man var tvungen att ha år 1, dvs första mötet med genomgång av försäkringar och fixa avtal osv. Sen gick det att maila sin rådgivare och säga upp rådgivningen, har aldrig behövt prata med dom igen.

Japp, min fru satt i samma båt. Avgiften har jag för mig försvann efter att rådgivningen togs bort och hon valde dessutom att pengarna skulle placeras i fonder på Nordnet och inte i S&P:s egna produkter. Så jag tror man kan komma undan avgiften, om man nu inte skrivit ett riktigt uselt avtal med dem.

Min fru har också S&P. De placerade över hälften i räntefonder (hon är 37…). Jag krävde att få sitta med i nästa möte och lade om hela hennes pension plus sa upp den (kassa och dyra) ”rådgivningen” som det refereras till ovan.

1 gillning

Vi har samma upplägg (S&P).
1% premieavgift för rådgivning men som kan sägas upp efter 12 månader.
1% premieavgift för “grundavtalet” som ej är förhandlingsbart och kan ses som kostnaden för att förflyttar pengarna från min arbetsgivare till Nordnet Tjänstepensionsportfölj där jag själv placerar pengarna enligt samma villkor och avgifter som min privata ISK hos Nordnet.
Helt “ok” upplägg då det nu bara är 1% idag.
Ska tilläggas att min arbetsgivare sätter av 7% upp till brytgräns och 32% på det över, något högre än 4,5/30 som är standard. Även det väger upp.

1 gillning

Har exakt samma upplägg, funkar helt OK och kan leva med 1% avgift vid varje insättning, avsätter ca 20%.

1 gillning

Ajaj det där får jag kolla upp, mitt företag har också S&P. Var framgick dessa avgifter?

Ni bör ju ha en tjänstepensionspolicy (som ofta S&P stöttat med att ta fram). Den ska spegla avgifterna.

1 gillning

S&P erbjöd sina tjänster i två nivåer. Guldnivån där de placerar pensionen, kostar 6% premieavgift. Jag valde silvernivån (2%) och får en gång per år rådgivning (tio minuters Teams-samtal där vi konstaterar att allt är bra). Pensionen landar hos Nordnet och jag själv sköter placeringen. Fondavgifter uppstår ju såklart, men där är S&P inte inblandade. Nordnet kostar inget.

Det enda S&P gör är att en gång i månaden fakturera min arbetsgivare och skyffla pengarna till Nordnet. Jag hade gärna valt en bronsnivå med lägre premieavgift och mindre “rådgivning”, men det finns inte i S&Ps erbjudande. An offer you can’t refuse…

Vi hade också två nivåer, Klassisk och Strategisk. Men gick att säga upp rådgivningen efter 12 månadern när man valde Klassisk, men såklart inget dom skyltade med, fick ett avtal som hette “Beslut att avstå Söderberg & Partners rådgivningstjänst”.

Det är väl här då min arbetsgivare förhandlat bra och löst en “bronze-nivå” då vi har ett alternativ som är precis som du säger, men som kostar mig 1%.
Hade gärna sett att de hade 0% för oss som inte vill ha med dem att göra och 2% på de som aktivt vill nyttja deras tjänster (men rätt att avsäga precis som nu).
Får vara glad för det lilla :slight_smile:

Hej!

Tack för en intressant tråd.

Är det fler som har exempel på nivåer i upplägg som ovan med ex. vis S&P, MM eller andra tjänstepensions/försäkringsförmedlare på marknaden? Verkar som att 1-2% premieavgift är vanligt av den här tråden att döma men funderar om det kanske är större bolag då. Ni som svarat i tråden och TS; hur många anställda är det i era bolag?

Vi har blivit lite fler i bolaget (ca 25) och nu har jag förstått att man tittar på leverantörer som kan ta ett helhetsgrepp och erbjuda upplägg för samfakturering, premiebefrielse, bokföringsfil etc. till rimlig kostnad. De har fått in offert på helhetsupplägg men då är det strax över 3 procent i premieavgift + 1 % för rådgivning, likt exempel ovan men med högre multipel alltså. Sedan erbjuds diverse rabatter på fondavgifter hos försäkringsbolagen.

Nån som har koll på var kan man räkna med att landa på som mindre bolag? Vill ju att det ska bli så låg kostnad som möjligt. Har haft Max Mathiesen hos tidigare arbetsgivare men på den tiden var jag helt oinformerad om sånt här så har inte koll på hur mycket som avgick i avgift då.

Svaret på huvudfrågan i tråden är “NEJ” det är inte rimligt att de tar 2%.

Jag tackade nej till ett anställningskontrakt där arbetsgivaren stolt proklamerade att de hade ett tjänstepensionsavtal med S&P, där de tyckte att S&P var de bästa på marknaden.

6 gillningar