Rimligt att Söderberg & Partners tar 2% av pensionen?

Håller med om att det generellt låter mycket. Vad är en rimlig nivå för den här typen av tjänster då? Finns det andra som har bättre nivåer eller andra affärsmodeller? Det är ju på ett sätt skumt att de tar betalt i procent. Jobbet är ju detsamma oavsett belopp…

Varför inte välja Avanza eller Nordnet och skippa mellanhanden?

4 gillningar

Alla TJP jag har på SPP har inga kostnader förutom ordinarie fondavgifter. Det finns fler aktörer som inte tar ut några avgifter förutom fondavgifterna.

2 gillningar

Mmm, men jag har haft SPP med konstigt upplägg där MM var rådgivare. 3% premieavgift + 0.6% kapital avgift + fondavgifter. Icke kollektivavtalad TP.

Min bild av det är att alla försäkringsbolag kan erbjuda vettiga lösningar men inte när det blir rådgivningsmäklat. Där är kruxet i min mening eftersom försäkringsbolagen erbjuder kickback till rådgivaren, och rådgivaren samarbetar med det försökringsbolag som erbjuder bäst kickback.

Kanske det har städats upp senaste åren eftersom det varit mycket fokus på avgifter.

1 gillning

S&P gör faktiskt mer än bara förmedla pension, tex sjukförsäkring och friskvård, etc. Men angående pensionen så skulle jag gärna skippa denna mellanhand och låta pengarna åka direkt till Nordnet, utan att S&P snor 2%. Arbetsgivaren tycker dock det är bra att ha en leverantör som tar hand om hela paketet.

Det är ju som andra nämnt i tråden även intressant ur arbetsgivarens perspektiv med mervärden/kringtjänster såsom samfakturering, bokföringsfil, premiebefrielse, hantering av försäkringsskydd etc. Det är även tyvärr så att många inte är tillräckligt intresserade för att själva göra ett aktivt val utan behöver kanske någon lösning med automatisk omfördelning eller “auto-pilot”, vilket jag är osäker på om dessa kan leverera. Även rådgivning men det skulle ju ev. en oberoende part kunna leverera för de som önskar också.

Man skulle ju kunna önska att arbetsgivaren betalar för dessa tjänster istället för att betala via de anställdas premier.

6 gillningar

Sjukförsäkring och premiebefrielse ingår i de flesta TP från försäkringsbolag oberoende av var man köper den så länge man köper in de momenten i försäkringen. Så det är inget S&P gör för dig. De är bara mellanhand.

Friskvård och avdrag för det är något som arbetsgivaren måste göra som jag förstår det.

Men visst om man har HR- och finans organisationer som inte fixar att rapportera in pensioner, löneväxling etc. och sätta in pengarna på rätt persons TP så är det ju en finurlig lösning för arbetsgivaren att få den anställde att betala för det via avgifter till olika rådgivare. Sen är det nog inte alla arbetsgivare som riktig förstår hur det hänger ihop. Själv hade jag köpt in det från Avanza.

Varför kan man inte själv hantera sin löneväxling egentligen? BLir ju inte så svårt att ta det på deklarationen. Bolaget man för över pengar till skickar kontrolluppgift till skatteverket. Arbetsgivaren informerar man själv och betalar antingen till mig eller direkt till bolaget.
För de avgiftspengar kan jag arbeta lite.´ själv - och säkrar att HR inte traslar till det.

1 gillning

Fast detta finns ju även hos Avanza och Nordnet. Det enda jag är inte tror finns är bokföringsfilen, men allt annat är med. Ang. fonder: Hos Avanza hamnar allt i Avanza75 och i Nordnet hamnar det i Nordnet Hållbar Pension.

Det är arbetsgivaren som måste stå som ägare för försäkringen för att arbetsgivaren ska kunna dra av kostnaden i sin bokföring.

Man skulle kunna få allt som lön och sätta av på IPS själv. Jag hade föredragit det men sen förstår jag även att många hade spenderat allt som det inte fanns en morgondag.

Då skulle det även försvinna en hel del skatt på vägen innan du kan investera pengarna. Arbetsgivaren med arbetsgivaravgift som är 7% högre än den särskilda löneskatten på pension och marginalskatt när du sen tar ut pengarna som lön. Så 40-60% skulle ju försvinna på vägen…

Skillnaden mellan arbetsgivaravgiften och särskild löneskatt har du rätt om men den andra är fel då du får göra avdrag för insättningar på IPS om du saknar tjänstepension. Så den kvittar ut sig.

S&P och Max Mathiesen är nästan som tjuvar, om man jämför med de avgifter som ex Collectum och Såfan tar ut. Max Mathiesen tar ut ca 1% per år på allt som jag har sparat i löneväxling

2 gillningar

@Trollkarln
Detta sker, men i stort sett bara till ledningsgruppen eller särskilt urvalda. Deras avgifter betalas av företaget.
Jag tror detta är en av de tre främsta anledningarna till att företag fortfarande använder tjänsterna.

Andra anledningar är att mycket arbete görs för att underlätta för ledningen/HR/lön, med andra ord servas företaget. Skulle ledningen släppa pensionsbolagen så landar lite mer jobb/ansvar på ledningen igen. Detta görs helt utan åtanke på totalkostnaden, den ser inte ledningen. Särskilt blinda är ledningen då de inte själva är avgiftsbelagda enligt första punkten.

Den tredje stora faktorn är inlåsningseffekten, bolagen gör det mesta enligt ovan. Alltså att man förlitar sig på pensionsbolagen. På så sätt tappar HR/lön/ledning kompetens och de fastnar i en bekväm beroendeställning.

2 gillningar

Mycket irritation i tråden på MM och S&P men ingen verkar ställa kostnaderna mot alternativet, vilket bör vara en kollektivavtalad lösning.

Först tas 1% avgift ut av parten som administrerar pensionspengarna åt mitt företag (hutlöst, men som sagt kollektivavtalad lösning!). Sedan tar fondbolaget 0,4 % kapitalavgift (har valt LF som är billigast) samt en årlig avgift om 80 kr. Sedan kommer fondavgift om 0,2 % (LF global) ovanpå det. Som sagt, tjp kostar även i de bästa upphandlade lösningarna…