Rimligt att Söderberg & Partners tar 2% av pensionen?

Som @Monica skriver. Kolla upp vad premieavgiften är. För kollektivavtal är det typiskt 1%. Har sett pensionsrådgivare som tar både 2% och 3%. Beror på din arbetsgivares avtal med S&P. Premieavgiften är åtminstone en engångsavgift för varje inbetalning.

Skandia tar sen både fast och rörlig avgift. 350 kr + 0,65% av kapitalet varje år. De 0,65%en kostar varje år från inbetalning, varje år pengarna ska växa och varje år under uttag i pension och på hela kapitalet. Det blir väldigt mycket pengar. Kapital avgift (de 0,65%en) är något som håller på att försvinna för det är inte rimligt. Många icke-kollektivavtalade set-ups har tagit bort det, pga kund krav. Verkar vara en gammal eller dålig upphandling som din arbetsgivare gjort.

Ovanpå det 0,3% minst i fondavgift. Sannolikt något högre om du vill göra en vettig indexfond portfölj.

Jag har svårt att se hur detta ska bli bra. Jag hade nog tagit min lön och investerat själv. Speciellt om det även tas premieavgift.

2 gillningar

Det är deras standard setup om man går via rådgivare. Jag har en likadan. Den satte jag igång så fort jag fyllde 55 och tar ut på fem år.

2 gillningar

Standard för S&P eller för Skandia?

Hade en SPP via MaxM som kostade 3% i premieavgift, 0,6% i kapitalavgift plus fonderna då. Efter diverse försök att flytta den (som nekades), lite knorrande och kohandel så fick jag den flyttad till ”nya avtalet” i Futur som har 0% i kapital avgift och ok fondavgifter om än lite sunkigt utbud. Eftersom den var i fribrev då så var det ingen premieavgift. Sen kan man undra varför man inte flyttades till ”nya avtalet” som vid den tidpunkten var fem år gammalt, med någon form av automatik. :man_shrugging: Skadan minimerad åtminstone så ingen panik att ta ut den snabbt.

Bisarra upplägg i pensionsbranschen :sweat_smile:

1 gillning

Skandia. :slight_smile:

2 gillningar

Stämmer detta, premieavgiften är väl avgiften på premien som betalas in och avgiften på kapitalet kallas väl försäkringsavgift?

1 gillning

Finns tre sätt för rådgivare att plocka pengar ur ens pension

1. Premieavgift. Dras direkt på insättningen
  2. Kapital/skalavgift. Dras som en procent på kapitalet varje år och blir väldigt dyrt. Ofta dras detta av försäkringsbolaget som sedan ger en del av denna avgift som kick-back till rådgivaren. Denna börjar mer och mer försvinna men finns kvar i en del äldre avtal
  3. Fondavgifter. Även där kan kick-back ske från försäkringsbolag till rådgivare ske

Man ska gärna hålla koll på alla tre och se till att man inte blir snyltad i onödan :sweat_smile:

1 gillning

de traditionella pensionslösningarna (bankerna) tar ca 2% av hela ditt pensionskapital varje år. Det blir enorma summor efter t ex 30 år. Jag har flyttat pensionerna från gamla pensionsbolag till avanza som inte tar ut det