Hej alla pensionssparare, jag är 27 år och ny i heltidsarbete med ITP1 tjänstepension. Efter en rådgivning med Söderbergs & Partners (S&P) rekommenderas försäkringsbolaget Nordnet risknivå 5 för min ITP1 tjänstepension via deras Plusplan Modern (PP14). Jag har dock flera andra val av försäkringsbolag, inklusive Folksam, Futur Pension, Länsförsäkringar, Movestic, SEB, Skandia, SPP och Swedbank.
S&P rekommenderar deras egen fondportfölj hos Nordnet med följande procentfördelning:
Storebrand USA A SEK (23%)
SEB Sverige Indexnära A (18%)
UBS (Lux) ES USA Growth $ P-acc (18%)
CT (Lux) Rspnb Glb Em Mkts Eq A Inc USD (11%)
Storebrand Europa A SEK (10%)
T. Rowe Price US Lg Cap Val Eq A USD (8%)
C Worldwide Sweden Small Cap 1A (4%)
Storebrand Japan A SEK (4%)
Handelsbanken Hälsovård Tema (A1 SEK) (2%)
BGF World Technology A2 (2%)
Sammanvägd förvaltningsavgift: 0.89%
Frågor
Spelar det någon roll vilket försäkringsbolag jag väljer för att placera min tjänstepension?
Ja har noterat att Rikatillsammans rekommenderar globala aktieindexfonder. Gäller det även pensionen? Vad är er syn på att välja S&Ps rekommenderade egna fondportfölj jämfört med att skapa min egen portfölj med globala aktieindexfonder? Har ni några råd eller tankar om detta?
Härligt att du sätter dig in i din pension. Några kommentarer:
ITP1 är ett kollektivavtalat tjänstepensionsavtal där vissa bolag är upphandlade. Nordnet är inte ett av dem så jag förstår inte hur de kan föreslå dem. Du behöver sätta 50% av de inbetalda premierna i en traditionell försäkring och de resterande kan du välja fond eller traditionell, varav fond rekommenderas då du är så ung.
Om man tittar på deras fondförslag så tycker jag att de gör det onödigt komplicerat och onödigt dyrt.
Tack för svar! Då ska jag börja titta på att välja mina egna fonder och skapa min egna fondportfölj istället.
Angående fondförsäkringsbolag, jag kanske formulerade mig otydligt, men i mitt fall är Söderbergs & Partners förslag att välja Nordnet som fondförsäkringsbolag för att placera de resterande inbetalda premier efter den traditionella försäkring. Du menar att jag eventuellt borde titta på de andra alternativa fondförsäkringsbolag för att det finns andra upphandlade bolag med förmånligare erbjudanden?
Nordnet finns ju inte ens att välja inom ITP1 så det är mycket märkligt att de föreslår det.
Deras egna fondförslag låter som en uppackad, dyr globalfond.
Gå in på collectum så kan du se vilka bolag det finns att välja på. Länsförsäkringar har seglat upp som en favorit och då välja deras globala indexfond som kostar 0,07%.
Alla fondförsäkrongsbolag erbjuder en entrelösning som oftast är good enough med en billig och global inriktning samt sänker risken automatiskt när man blir äldre.
Nu har jag fördjupat mig ytterligare i ämnet, och jag vill korrigera min tidigare formulering. Företaget där jag arbetar på erbjuder en tjänstepension som liknar ITP1 (men det är inte ITP1) och samarbetar med Söderbergs & Partners. Därför ingår det att vi måste träffa en rådgivare för att diskutera pension och preferenser, vilket förklarar förmodligen varför Nordnet finns som alternativ att välja som fondförsäkring. Vi har tyvärr inte något kollektivavtal.
Aha okej det förklarar saken… Hade jag varit du så hade jag frågat om att få förvalta tjänstepensionen fritt själv. Välja billigaste möjliga globala indexfond typ Avanza global om du får ha det på Avanza eller Länsföräkringar Global, Dnb global eller liknande om du kan ha det på nordnet. Undvik mellanhänder som ska ha en del av kakan.
Kolla också upp vilka avgifter S&P tar beroende på vilken bank/försäkringsbolag du sätter pensionen på … har för mig att de för Nordnet tar en avgift på premien (alltså din insättning) … så du gör vettigt val mht bank/försäkringsbolag också.
Ta reda på
Premieavgift (dras på insättningen)
Kapitalavgift som ibland också kallas skalavgift (dras på kapitalet varje år, blir dyrt i långa loppet)
Fondavgift såklart där många här förordar globalindexfond med Max 0,4% avgift
Rådgivningsavgift (vad de tar för att ge dig råden)
Fondavgiften är alltså inte det enda att kolla upp.
Bara för det är liknande ITP1 innebär det inte att avgifterna är lika låga som i ITP1. Tyvärr
Tack för era svar, det var till stor hjälp! Jag har valt att sätta ihop min egen fondportfölj hos Nordnet istället för att välja S&Ps fondportfölj. Måste dock göra allt det här via S&P.
Jag har valt dessa fonder med tanke på deras låga avgifter och att de är globala indexfonder, men jag undrar om jag borde diversifiera mer med tanke på att de har en del överlappande innehav och fokus på USA och Europa. Skulle det vara klokt att diversifiera mer, och i så fall, hur kan jag göra det utan att öka avgifterna betydligt?
Hej, jag fick ett jobberbjudande från ett stort internationellt bolag i Stockholm och nu förhandlar vi om siffrorna. När det gäller TJP säger de att de har kollektivavtal och ITP1, men i diskussionen nämnde de även Söderberg & Partners, vilket låter väldigt konstigt om kollektivavtal verkligen finns. HR-personen jag pratade med var inte så väl informerad om detta och skulle återkomma. Jag hoppas att de erbjuder den klassiska lösningen med 50 % Alecta och 50 % LF global Inde 0.07% avgift, som jag har för mitt nuvarande stor TJP kapital. Jag vill inte ha något att göra med Söderberg & Partners. I övrigt är erbjudandet väldigt starkt, mycket högre grundlön än mitt nuvarande avtal.
Om någon har erfanhet med Söderberg & Partners inom ITP1 med kollektivavtal kanske kan skriva. Jag förstår inte vad de erbjuder och varför företaget betalar för Söderbergs dåliga och dyra tjänster. Innan det här jobberbjudandet trodde jag att jag på något sätt hade varit expert på det svenska ITP1-systemet och kollektivavtalen, men tydligen finns det ännu fler aktörer på marknaden med tveksamma/dåliga tjänster
Bolaget jag jobbar för har kollektivavtal och samarbete med S&P. S&P hanterar administration kring pension och försäkringar samt 10-taggare. (Jag rekommenderar alla som frågar att hålla sig borta från 10-taggarlösning).
Själv är jag frikretsare och utanför S&P’s ”rådgivning” och har placerat mitt pensionskapital hos Nordnet.
Kanske är det så så att inbetalningar är på samma nivå som kollektivavtal, men det sköts helt privat. Så gör mitt bolag, där vi ej har kollektivavtal. Vi har dock ingen “samarbetspartner” utan det åker bara in på ett konto på Avanza där man får sköta det själv.
Jag har tjänstepension som följer samma modell som ITP1 så långt som att avsättningsnivåerna är desamma (men utan tvång på 50% traditionell förvaltning). S&P är de som förmedlar premierna och det finns runt 10 förvaltare att välja mellan varav Nordnet är en. Det kan säkert skilja mellan exakt avtal med S&P.
Men det viktigaste med tjänstepension genom S&P är att avsäga sig deras rådgivningstjänst och “hjälp” med placering. De snor 1-2% extra avgift för detta och placerar sedan gärna i fonder som dessutom har höga avgifter.
Välj en förvaltare (Nordnet är väl ett bra alternativ), säg upp rådgivningsavtalet med S&P, styr insättningarna till en billig global indexfond typ LF Global Index eller DNB Global Indeks och luta dig tillbaka.
rätt. Är det inte avtalat som kan kolla om alla inbetalningar är på rätt nivå?
Tack! Låter rimligt. Även om jag tycker att det är en onödig kostnad för arbetsgivaren! Vi får se.
Avanza/Nordnet går inte eftersom de har kollektivavtal likadan med min nuvarande arbetsgivare (de är konkurrensbolag). Därför ska bli Alecta 50% och 50% LF global även med nya avsättningar, men de kommer bli större summor eftersom lönen kommer bli högre. Vad jag vill undvika är allt som kopplar till Söderberg & Partners som är onödig kontant för företaget och mig själv.
Jo man kan logga in på avtalat och kolla så att premien verkar rimlig. Det kan släpa lite efter man har börjat så jag skulle tro att efter en 3 månader kan man se vad som går in.
Precis, som mitt nuvarande avtal. De var collectum tidigare och nu avtalat. Jag förstår inte varför har vi så många valcentraller och aktörer. Vilket slöseri med tid. Det svenska pensionssystemet bör reformeras och förenklas.