Här kommer ytterligare en heads-up. På måndag besöker SPP:s sparekonom Shoka Åhrman oss. Jag har massor roligt att prata med henne om, allt från deras SPP PLUS-fonder, pension, hållbart sparande, jämlikt sparande, FIRE och mycket annat. Särskilt eftersom hon själv har gjort en spännande ekonomisk resa.
Är det något särskilt som du önskar att vi ska fråga henne / något du har tänkt kring SPP?
Det vore intressant att få veta varför SPP kräver en fullständig hälsodeklaration när man flyttar en tjänstepension från SPP till exempelvis Avanza. Varför behöver de få veta om man exempelvis snarkar eller är impotent för att kunna utföra flytten? Detta är ju ingen information de kräver tillgång till så länge man stannar kvar som kund hos dem.
Läste om henne på länken, det leder lätt till att man från SPP vill ragga kunder. En nyfiken fråga, får du någon ersättning eller andra fördelar när du bjuder in personer för olika intervjuer? Tjänster och gentjänster. Bara en nyfiken fråga.
Aha, hon som alltid är på 1a sidan när man ska logga in! Kul att lära mer om henne när man sett henne så ofta.
Först och främst, jag har ingenting emot Shoka, utan det är SPP som ska ta skott för detta. Med risk för dålig stämning i studion …
Ett: Jag tänker helt osökt () på problematiken kring rådgivningsmäklade tjänstepensioner och de höga kapitalavgifter som det medför eftersom SPP (och andra bolag) är skyldiga att betala kickback till rådgivaren.
Hur ställer hon / SPP sig till detta? Att man för all framtid (om den ej är flyttbar dvs från före 1 juli 2007, eller ej kollektivavtalad med arbetsgivare som vägrar flytt) betalar mer i avgift under årtionden pga. rådgivning som man fick för en massa år sedan?
Finns det verkligen inget sätt för SPP att lösa upp sådana knutar? Jag menar det drabbar min bild av SPP kraftigt när det kanske egentligen inte är SPPs fel, mer än att man för ett antal år sedan erbjöd den typen av ersättningar till rådgivarna för att locka till sig kapital. Preskriptionstid?
Två: En annan fråga jag har är motivet varför man i vissa avtal tar en avgift direkt på premien när den betalas in av arbetsgivaren? Premieavgiften är 0-3% beroende på situation enligt deras nuvarande prislista som ligger på nätet. 3% premieavgift är precis vad jag fick betala under alla år pengarna betalades in. Jag tänker att det är sjukt mycket pengar speciellt när det är för en fondförsäkring som kunden hanterar helt själv.
Vad är det som kostar SPP när pengarna kommer in?
Tre: En annan lite pikant fråga är om flyttavgiften speciellt på icke kollektivavtalade (som jag bland annat har). Mina sådana låg med 2.5% av kapitalet i flyttavgift, vilket såklart funkade för det var inte mycket lönt att tänka på flytt. Rent ocker för en fondförsäkring tycker jag.
Så precis före riksdagen strax skulle fatta beslut om att sätta max 600 kr så gick SPP ut med stora trumman att man självmant sänkte det och till 500 kr. Wow! 100 kr lägre än vad lagen kräver som träder i kraft några veckor senare.
Frågan är hur tänkte man? Det i det närmaste badwill för mig, när man tar cred för något sådant.
Fyra: Jag håller med om @bspastikern fråga om varför det krävs en läkarundersökning för att flytta en tjänstepension som har arvsvinster (alltså utan återbetalningsskydd)? Såklart gäller detta inte enbart SPP utan hela industrin. Jag hade kunnat förstå om bolaget man flyttar till hade krävt det, men från? Jag hade även kunnat förstå om det krävs läkarundersökning för att gå in i en variant med återbetalningsskydd (där ens hälsa kan påverka). Jag fattar inte, snälla, förklara
Dessa frågor har jag grunnat på och lidit av i många år. Så, nu mår jag mycket bättre!
“Man or mouse” @janbolmeson, om du vågar ta upp dem?
Vissa får jag ersättning från andra inte. När tex Eric Strand startade AuAg Fonder tog jag ingen ersättning. Inte heller från @Skogstomten i bilavsnitten. Däremot med SPP utgår en ersättning. Jag brukar märka upp samarbeten och säga det i första meningen i podden. Säger det dock fler gånger än det egentligen är bara för att hålla ryggen fri.
Fast för köp gör det ju oftast inget, det är affärsdagen som är det viktiga och det brukar vara samma. Om det meddelas någon dag senare på depån spelar ju bara roll om man hade tänkt sälja direkt.
Däremot är Avanza mycket långsammare än Nordnet på försäljning av fonder. Även om affärsdagen är samma så är inte likviden tillgänglig för nytt köp förrän flera dagar senare än om motsvarande försäljning startar samma dag på Nordnet. Jag har gjort sådana parallella affärer i ett par år och det skiljer oftast 1-4 börsdagar som Avanza är långsammare, alltså att man är utanför börsen mycket längre med Avanza än på Nordnet. Av detta skäl funderar jag på att flytta det mesta av mitt kapital från Avanza till Nordnet då snabba byten är viktigt för mig.
Upplevde motsatsen när jag igår sålde samma fond (LF Sverige index) på både NN och AVA före 13:00. På Avanza var pengarna likvida på kontot idag, på Nordnet ligger fortfarande fonden kvar
Det händer ibland att Avanza är snabbare men jag skulle säga att Nordnet är snabbare i minst 9 fall av 10, i alla fall med de fonder jag handlar med. Och Avanza är då rejält långsammare på de fonderna, det handlar inte bara om en enda dag.
Det kan vara jag som missat nåt men ser det inte ut som att man kan komma billigare undan genom att själv plocka olika aktiefonder för respektive marknad än att välja entrélösningen för ITP via Collectum?
Ex 0.21% i årlig+fondavgift för Aktiefond USA, 0,22% för Europa, 0.19% för Sverige gentemot 0,28% för entrelösningen (när den har 100% aktier):
Finns det nåt annat i entrélösningen som motiverar den extra avgiften? Även med en viss del ”dyra” tillväxtmarknadsfonder tycker jag att jag landar lägre totalt genom att plocka ihop min egen globalfond, dessutom med mindre viktning på svenska bolag (höga 30% i entrélösningen).
Är det aktuellt att ta bort skalavgifterna för att bli ett relevant alternativ för tjänstepension?
Det finns ju fortfarande förtjänster att göra både när folk väljer era fonder och i form av kickbacks när folk väljer andra fonder. (se konkurrenter som valt den affärsmodellen, t ex Avanza)
Bra uppslag! Hon får gärna svara på varför de inte tar bort dolda avgifter och skalavgifter för att bli ett alternativ till Avanza och Nordnet för tjänstepension. De tjänar ju redan pengar på fondavgiften.
En fråga till hela tjänstepensionssektorn egentligen, men som tenderar att besvaras med ordbajs.