Tjänstepension - höga SPP avgifter - tänkte först flytta till LF - ser ut att landa hos Avanza

Jag grävde i avgifterna för de tre tjänstepensioner jag har hos SPP - surnade till rejält.

Tyvärr ligger SPP och tar 0.6% av kapitalet/år. Plus fondavgifter såklart (som är OK hos SPP). Försökte förhandla om man kunde lägga om dem, men det gick inte. Sannolikt måste SPP fortfarande betala en hel del av avgiften till ”gratis rådgivaren” MM som ”hjälpte” mig för sådär en 20 år sedan :rage:

Även om jag inte har så långt kvar till jag tänkte ta ut dem så ligger det säkert avgifter i minst 25 år framför mig inräknat uttagstiden. På 1 mille i kapital får jag det till 150 papp i avgifter på 25 år. Man blir ju tokig!

SPP tar dessutom en avgift på 2.5% av kapitalet för att flytta det (vilket känns helt kriminellt) MEN sett att Länsförsäkringar har ett erbjudande att ersätta 1.5-3% av kapitalet om man flyttar dit. Låter kanske för bra för att vara sant?

LF ska tydligen ta 0.2% i avgift per år vilket är betydligt bättre. Tyvärr verkar det inte möjligt att flytta ”kollektivavtalade” pensioner till Avanza/Nordnet som har 0% avgift.

Återstår att se om det ens går att flytta för det beror tydligen på när de skrevs och avtal - återstår att undersökas.

Frågor

1. Har någon erfarenhet av LF och deras erbjudande om ersättning av 1.5-3% av kapitalet?

2. Något annat bolag som har liknande erbjudande och/eller lägre kapitalavgift än LF?

Tacksam för tips före jag flippar ut på detta ”racket game” som tjänstepensioner tydligen är :slight_smile:

1 gillning

Beroende på hur mycket det blir i avgift att flytta så kanske det kan vara värt att vänta till 1 April då nya reglerna träder i kraft.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/09/atgarder-for-sankta-avgifter-vid-aterkop-och-flytt-av-fond--och-depaforsakringar/

Oj, såg nu att de bjuder på avgifterna också. Tolkar det som man får en ren bonus på 1-3% inte att de ersätter?

1 gillning

Precis - LF ger en bonus som jag förstår det. Inte begränsat till flyttavgiften. Men det kan ju ändras när ny lagstiftning kommer. Eller kanske LF insett att det är bättre/billigare att ge bonus till kunderna som kommer dit än till ”rådgivarna” som drar in kunderna.

Optimalt sänks avgiften 1/4 och man får bonus från LF men kanske för bra för att vara sant.

Bra tips! Blir intressant att följa & även om de adresserar flytträtten för försäkringar före 2007.

Känns som att en del i Riksdagen som själva sitter i skiten med gamla dyra tjänstepensioner äntligen reagerar mot detta så gott som korrupta system :grinning::+1:

Tydligen ska man också under vissa omständigheter kunna slå ihop ”konton” vilket skulle förenkla och göra det billigare mht av fasta avgifter i kr/år som en del har ovanpå %avgiften.

Har du någon bra/dålig erfarenhet av att flytta tjänstepension?

Du har rätt i att det inte är så lätt (omöjligt) att flytta kollektivavtalad tjänstepension till Avanza och Nordnet. De är inte med i den “upphandlingen” med allt vad det kräver. Men jag är lite fundersam här, för jag har två olika tjänstepensioner i SPP. En kollektivavtalad och en vanlig tjänstepension från en annan arbetsgivare. Den kollektivavtalade har 0% i avgift utöver fondavgiften som är rabatterad.

Den vanliga icke-kollektivavtalade har en effektiv skalavgift på 0.9% av kapitalet per år, exklusive fondavgiften. Det är summan av både fasta årliga avgifter och rörliga avgifter på kapitalet som totalt kan räknas om till 0.9% för min del. Denna kommer flyttas från stolpskotten SPP 1:a april, då de vägrar förhandla. De tycks alltså hellre förlora en kund än att ens diskutera (eller ens erkänna!) att de rånar stackars personer som blir påtvingade smarta pensionslösningar i tidiga år i arbetslivet. :man_facepalming:

2 gillningar

Ja det är för jäkligt. Till SPPs försvar så tror jag att även andra bolag har liknande usla vilkor för gamla försäkringar. Tror de även sitter fast i avtal med ”försäkringsrådgivare” som jag upplever som de riktiga skurkarna :rage:

Mina tjänstepensioner är mellan 2-15 år gamla, en kollektivavtalad och de andra två är inte. Så det kan säkert ligga en fast avgift ovanpå %en som förvärrar läget :grimacing:

Min fru har två gamla små tjänstepensioner hos Skandia där den fasta avgiften äter upp 5% av kapitalet om året. Inte lätt få dem att växa. :face_with_symbols_over_mouth:
Å andra sidan småförsäkringar orsakar mindre skada på hela pensionen MEN visst ska de flyttas om regeringen öppnar för det (de är från före 2007)

1 gillning

Det gäller kanske en ITPK som är rätt ny?
I senaste upphandlingarna så lär avgiften på kapitalet vara borta. De får överleva på fondavgifter som även de är bra :slight_smile:

De jag har problem med är andra ITP lösningar

Har liknande erfarenheter. Flyttat pensioner från SEB, Skandia och LF, alla dessa med höga årliga kapital/försäkringsavgifter. Upplevde mig ständigt motarbetad och ifrågasatt och hela processen tog lång tid, typ 2 år. Nu ligger dessa hos Avanza utan kapital/försäkringsavgifter. I den försäkringen som låg på SEB kunde jag bara flytta kapitalet som var inbetalt efter 2007 så där ligger det en del kvar med höga avgifter.

Har min största del inom ITPK. Har valt SPP där. Låga fondavgifter, inga försäkringsavgifter och full flytträtt. Börjar närma mig uttag så det blir mer att bevara kapital nu är att söka maximal tillväxt.

Största misstaget jag gjort historiskt har varit att lita på “rådgivare” som MaxM m.fl. Suttit under långa perioder i fond-i-fondlösningar som presterat dåligt och kostat mycket, 2-3 % per år.

2 gillningar

Ja, precis samma erfarenhet, också MaxM. Det dyraste jag någonsin köpt (förutom bostad) är den “gratis rådgivning” jag fick av dem några gånger på 00talet. Som du säger, surt att man haft dåliga lösningar för att gödsla dem, men alltid bättre att ändra på det. Dessutom pågår utbetalningen i många år så besparingen är ändå stor! Bra jobbat! :slight_smile:

Det du lyckades flytta till Avanza, var det icke-kollektivavtalade tjänstepensioner eller även kollektivavtalade? Om du kommer ihåg vad de hette/kallades vill säga.

Kollade runt lite innan jag flyttade allt jag i princip kunde till Avanza för 4 år sedan.

Då låg “skalavgiften” ofta på 0,5-0,9% oavsett var jag hade mina små pensionsslattar efter olika jobb.

Ganska svåröverskådligt och inget pensionsbolagen skyltade med när man kollade lite snabbt.

Vi skulle göra ett par stora pensionsinsättningar (köp i kapp lösning) från vårt eget AB. Fick då tag i en suverän pensionsrådgivare (faktiskt på Swedbank) som kunde hjälpa oss att bena ut allting så det blev begripligt. Eftersom vi då begrep att även Swedbank var likadan så flyttade vi allt till Avanza som i alla fall DÅ inte hade något motsvarande avgift.

2 gillningar

Jag har flyttat från SPP till LF med M&M och det var en fast kostnad på 400kr.(ej kollektivavtal) Men Lf tar också 0.65% om året. Kan inte byta till Avanza förrän jag bytar arbetsgivare.

1 gillning

Konsumenternas.se har väl bra information om detta, upplever ni att deras information om avgifter stämmer?

1 gillning

Jag nappade på ett liknande erbjudande från Avanza som hade en flyttbonus (med tak), precis som i @SpindelTarzan:s fall tog det sjukt lång tid och många “rädda kunden” samtal från SPP.

SPP ville plötsligt visa på deras fantastiska fördelar men det fanns inget utrymme att sänka skalavgiften eftersom förmedlaren (Söderberg & Partners) skulle ha ersättning så länge som försäkringen låg kvar hos SPP.

I mitt fall var det också svårt att få till firmatecknaren för att skriva på för flytten eftersom min fd arbetsgivare blivit uppköpta.

2 gillningar

Vart ser du att LF:s kapitalavgift bara skulle vara 0.2%?

Jag som har LF (och inte får flytta till Avanza) ser att de drar 0.6% i kapitalavgift.

1 gillning

Flyttade både med och utan kollektivavtal. De med var en gammal 10-taggarslösning. Det var förövrigt en annan fint jag gick på. :roll_eyes: Hade varit bättre att ligga inom ITP-systemet och kunna flytta till ny lösning varefter de upphandlats.

1 gillning

Önskar dig ett lycka till. Jag har i snart två års tid försökt flytta TJP från SPP till Nordnet och de förhalar och drar ut på det så att jag måste fylla i alla blanketter om, och om, och om, och om igen.

1 gillning

Är inte 10-taggar/Alt ITP ett alternativ till ITP2 eller kan man ordna så man istället landar i en ITP1 lösning?

1 gillning

Precis! Men den är nog pga MaxM som ska ha en del av avgiften. Som jag förstår det.

Om man kommer ”själv” fri från rådgivare när man kopplar loss sig från rådgivare/tidigare arbetsgivare så förstå jag det som att man kan få 0.2% eftersom försäkringsbolaget inte behöver betala kick back till rådgivaren. Helt sjukt men så förstår jag logiken.

Se nedan

Helt bedrövligt att de ens får göra så.

Tittat där men jag tycker det är lite rörigt. De säger själva någonstans att det är svårt att göra en enkel överblick. Avgifterna verkar stämma men det finns nog många undantag och andra avgifter dom gäller på äldre försäkringar.

Ja det är ett understatement :joy: