Frustrerad på AMF

I våras hittade jag till detta forum. Tack vare det fick jag inspiration till att se över mina pensionsförsäkringar. Jag har sen i våras försökt att flytta tre stycken pensionsförsäkringar, två stycken via arbetet och en privat. Det visade sig vara krångligare än jag trott. Tillslut så är avtalsförsäkringarna på plats. Kvar är bara min privata som jag tecknade hos AMF i början på 2000. Jag skall inte trötta ut er med alla turer, men till slut så ville AMF att jag skulle fylla i en mycket omfattande och i mitt tycke integritetskränkande hälsointyg. Jag kontaktade Avanza som jag vill flytta försäkringen till och de tyckte det var märkligt att jag skulle behöva fylla i detta intyg då jag varken har återbetalningskydd hos AMF eller vill ha det hos Avanza. Nu under dagen så fick jag ett avslag på min flyttbegäran. De menar på att jag måste vara fullt frisk för att få flytta. Jag har varit sjuk i en lång period som troligast kommer myna ut i en förtidspension nu under hösten. Jag kommer således aldrig bli fullt frisk i deras synvinkel. De menar att jag har fått del av det de kallar riskkompensation och måste således vara fullt frisk för all fullgöra flytten. Jag känner mig mer än lovligt frustrerad på dem just nu, och undrar om ni vet om det finns någon väg runt dem? Anledningen att jag vill flytta är att fonden har en avgift en bit över 1% och jag är inte så sugen att betala det till dem nu i över 20 år till.
Tack på förhand,

Farbror

2 gillningar

Oaktad ovanstående så har AMF bra och prisvärda aktiva fonder. Kanske ingen katastrof att stanna kvar.

1 gillning

Ja du, jag känner med dig och har varit i liknande situation, dock på annat bolag.

Inte bara hälsodeklaration utan hel läkarundersökning inkl provtagning som jag fick betala själv. Sanslöst. Snacka om icke-integritet.

Förklaringen jag fick var något om att man fått del av arvsvinster från ”kollektivet” där man haft försäkringen. Alltså om man inte haft återbetalningsskydd.

Ifrågasatte såklart men de hänvisade till deras regelverk som jag inte kunde få tillgång till. Moment 22. Så det var bara att bita ihop. Fick dock igenom flytten.

Så nej jag tror tyvärr inte du har någon väg runt detta. Förhoppningsvis är det inte för stor del av din pension, som du ju lär behöva.

Tipset är väl att försöka trycka ner avgiften så gott det går. Byt fond inom försökringen om du kan.

Det andra du skulle kunna göra är att ta ut dessa pensionspengar först. Färre år som avgiften gör skada. Kolla så uttaget sprids ut under tillräckligt många år så du inte går över gränsen för statlig inkomstskatt.

Tyvärr får man högre skatt på pensioner för man fyller 66 år så du får nog räkna på vad som är bäst. Jag skulle tro att den högre skatten före 66 år gör mycket mer skada än avgiften under fler år. Tyvärr. Men räkna på det på SKVs ”räkna ut din skatt” där du kan simulera skatten genom att ändra födelseår.

Hur som helst så försök ta ut den direkt vid 66 år med den lägre skatten och utspridd under ett antal år se du går under gränsen för statlig inkomstskatt (brukar inte vara ett problem annat än man har väldigt bra pension)

Lycka till :slight_smile:

Det där är en grej många av försäkringsbolagen har kommit på för att låsa in kunderna. Jag tycker också att det är bullshit. Arvsvinsterna är ju för risken fram till den månad/period som de betalas ut. “Du har överlevt fram till nu, till skillnad från några av dina jämnåriga”. Men de har hittat en lucka i regelverket och utnyttjar den till max.

1 gillning

Ja visst är det så. Står nu i en fond jag känner mig bekväm med, det avgifterna utöver fonden som är problemet och anledningen till att jag vill flytta.

Helt enig, har lite svårt att förstå att man måste vara kärnfrisk och inte gått till läkaren på flera år för att flytta en fond, bisarrt är det.

Hej JFB,

Tack för ditt svar, lyckligtvis är det en liten del av den stora kakan. Skall höra av mig till Avanza i morgon och se om de har nått tips, annars får man bara leva med det och undvika AMF i framtiden.

1 gillning

Så himla trist! Mitt tips är att du kontaktar Konsumenternas rådgivningsbyrå och hör vad de tycker. Stefan Thelenius är en av deras pensionsekonomer och väldigt kunnig. Kontakta oss | Konsumenternas

1 gillning

Tack för alla svar här i tråden. Var i kontakt med Avanza för lite rådgivning, de kunde inte göra något, tyvärr. Var också i kontakt med AMF som gömde sig bakom att jag tagit del av vad de kallar för riskkompensation, från fondägare som avlidit. Och de menar på om jag lämnar så kan andra inte ta del av mina pengar…Det som är svårt att förstå är att jag får flytta den om jag hade varit helt frisk, men inte annars. Det är inte så att jag är så allvarligt sjuk så att jag kommer ramla av pinn i morgon. De kunde inte svara på det utan gömde sig i mumbojumbo som vanligt.
Överlag så upplever jag det som om pensionsbolagen inte vill svara på vad deras tjänster kostar. Frågar man dem vad en tjänst kostar totalt så vill de inte svara. Det gör det svårt att få en uppfattning om produkterna och framförallt svårt att göra bra val. Bemötandet i kundtjänsten gör inte heller att man känner sig supertaggad på att flytta sitt kapital till mer parten av dem. De har en hel del att ta tag i här. Avanza har varit ett ljus i mörkret här måste jag säga, alltid trevligt bemötande och bra rådgivning.

Det är egentligen ingen stor summa det handlar om i totalen, men det har ett värde då jag skrapade ihop kapitalet när jag studerade.

Tack Monica för tipset om Konsumenternas, skall vända mig till dem.

Vänligen,

Farbror

1 gillning