Fick brev från Avanza. De vill överlåta min avtalspension till Futur Pension

Fick brev idag från Avanza där de skriver att de har för avsikt att göra en beståndsöverlåtelse till Futur Pension. Gjorde en sökning på forumet men kunde inte hitta någon tråd om detta.

Hade aldrig hört talas om Futur Pension tidigare. Pengarna är lite mer än ett prisbasbelopp (korrigerat efter årets sättningar) från extrajobbet inom handeln under studietiden.

Fler som är “drabbade”?

5 gillningar

Vad är det för typ av pension det handlar om?

Jag har IPS och ITP hos Avanza. Har ej fått detta. Om de vill flytta mina pensionsförsäkringar så byter jag bank.

Som det står i titeln så gäller det avtalspension.

Min erfarenhet av deras kapitalförsäkringar är att de har dyra fonder och för få fonder att välja mellan samt dyra avgifter för deras ”skal”.

Så fort jag har möjlighet kommer jag skifta min KF till Avanza eller Nordnet.

Med de sagt så vet jag inte om detta gäller pensionsslattar som avses här

1 gillning

Låter lite konstigt. Har du jobbbat på Avanza?

Annars förstår jag inte varför de vill överlåta beståndet till Futur Pension. Så brukar man inte göra med kunder som sökt sig till en bank. Däremot som arbetsgivare kan de se fördelar med att flytta det. Lägre admin internt etc.

Jag har ITP hos Futur Pension. Inte för det var mitt förstaval utan för det var enda chansen att få ner avgifterna hos en fd arbetsgivare.

Futur är tidigare Danica Pension så inget helt nytt.

De har OK fondutbud så man kan sätta ihop en vettig indexfond portfölj.

Fondavgifterna kan vara väldigt bra om arbetsgivaren är stor eller förhandlat bra.

Kapital/skalavgift ska såklart vara 0% som är brukligt nuförtiden.

4 gillningar

Konstigt…

Jag har en slant på Futur pension sedan tidigare som jag inte verkar kunna flytta. Tyvärr mest dyra fonder och dåligt utbud. Billigast är Danske banks globalfond så stoppade alla min pengar där :frowning: Trist att du blir flyttad dit :frowning:

1 gillning

Håller med. Det är en j***a soppa med alla dessa avtals- och tjänstepensioner.

Tack för info!

2 gillningar

Avanza var valbart för länge sen i avtalspension, det är dessa det handlar om.

Men man kan ju välja att byta till någon annan som fortfarande finns tillgängliga, tex LF eller SPP

1 gillning

Ja, jag fick detta brev idag. De skriver så här:

Din avtalspension kommer flyttas till Futur Pension
Hej,

Vi har bestämt oss för att lämna över alla våra avtalspensioner till Futur Pension, genom en så kallad beståndsöverlåtelse. Eftersom vi sedan en lång tid tillbaka inte längre hanterar den här typen av pensioner, tror vi att Futur Pension kommer att kunna ge dig bättre verktyg för att ta hand om din avtalspension.

Så snart Finansinspektionen tagit beslut om vår ansökan kommer överlåtelsen att genomföras. Det tar normalt cirka 3 månader så till hösten hör vi av oss igen med mer info till dig. Om du har frågor om hur överlåtelsen kommer att gå till ber vi dig att vänta tills att Finansinspektionen har tagit ett beslut och kontakta oss efter det.

Du behöver inte göra något själv men du kan välja att redan nu flytta över din avtalspension till Futur Pension, eller kanske till ett annat försäkringsbolag. Du hittar information om vilka försäkringsbolag det går att flytta till hos din valcentral.

Avtalspension SAF-LO: www.fora.se
Avtalspension KAP-KL: www.pensionsvalet.se eller www.valcentralen.se
Avtalspension PA03: www.spv.se

Om du har andra konton hos oss kommer de såklart inte att beröras. Andra tjänstepensioner, ISK, kapitalförsäkringar med mera kommer att finnas kvar hos oss precis som innan.

Tack för den här tiden och för att du en gång i tiden valde att ha din avtalspension hos oss!

Detta meddelande går inte att svara på.

Med vänliga hälsningar

Avanza

För min del avser detta två äldre KAP-KL som jag fick när jag var anställd kommunalt. Dock ser jag inte dessa, varken hos Pensionsvalet eller Valcentralen. Har mailat Valcentralen för mer information vad det kan bero på.

Hur gör man detta? Se ovanstående problem att avtalspensionerna inte syns hos valcentralen.

4 gillningar

Skumt, jag kunde välja via fora

1 gillning

Fick samma brev idag, vet inte vad jag ska välja än.

Bara byta till Amf fondförsäkring :person_tipping_hand::+1: . Då är problemet löst :nerd_face: . Svårare än så är det inte .

2 gillningar

Jag har inte fått detta, har nog förvisso inga såna konton. Men detta kommer inte hända med vanliga TJP konton va? Är precis igång med att flytta min TJP till Avanza nämligen…

Som jag förstår det nu så gäller det ”bara” de kollektivavtalade tjänstepensionerna där Avanza en gång i tiden var valbar. Avanza var inte med efter 2015 tror jag. De menar på att administrationen kring kollektivavtalade TJP är för mycket för dem och kostar för mycket med upphandlingsprocessen har jag för mig att jag läst någonstans. Därför är inte Avanza valbar i någon av dagens kollektivavtalade TJP. Tyvärr.

Om man inte gör något val på sina gamla kollektivavtalade TJP som är hos Avanza så förs de automatiskt över till Futur Pension. Om man vill göra ett annat val så för man göra det via sin Valcentral, beroende på avtalsområde (ITP, KAP, etc) har man andra alternativ.

Andra tjänstepensioner, icke kollektivavtalade och sin egen IPS (individuell pensionsspar) påverkas inte utan de kan man ha kvar och flytta till Avanza om man vill.

Jag hade snarare önskat att Avanza gav sig in i kollektivavtalade TJP igen. De är ju rätt mycket större idag så man kunde hoppats att de skulle klara av processen med de olika valcentralen så de skulle bli valbara för kollektivavtalade TJP. Men de verkar gå i helt motsatt riktning. Tyvärr tyvärr.

5 gillningar

Det stämmer till 100% :clap::+1: . Det är smidigt göra omval till Amf fondförsäkring . Fungerar utmärkt . Eller någon annan försäkringsbolag :person_tipping_hand:

2 gillningar

Ja har fått samma… jag flyttar själv ni direkt till AMF

Vad jag förstått är det de som har kollektivavtalad pension i Avanza som flyttas. Inte de som har själva sökt sig dit eller har pensionsavtal via en arbetsgivare som inte har kollektivavtal.

2 gillningar

Jag fick oxå detta brev… jag är kollektivanställd, sisådär för 10årsedan fick man välja en massa bolag, att arbetsgivaren skulle betala in tjänstepension… fick förvalt swedbank, men jag ratade swebank direkt. pga personliga själ. och valde avanza, och deras zero fond… enda fond jag har där inga aktier eller så där…

Det löste sig när jag begärde en ny sammanställning! :smiley:

Har du funderat mer och landat i något beslut?

Är inte bekant med AMF sedan tidigare. Varför borde jag välja dem tycker du? :grin: :rofl: Jag funderade själv på LF nämligen. Vilken fond rekommenderar du på AMF? Ser exempelvis att de har “AMF Aktiefond Global” för 0,20 % i avgift… :smiley: :+1: :+1: Så detta kanske motsvarar LF Global indexnära hos LF? :star_struck:

Här får du svaret @Garfield :+1:
Även LF FondLiv är minst lika bra.

5 gillningar