Newbie...Tjänstepensionsparande LF vs Avanza

Hej på Er alla :slightly_smiling_face:
Helt ny till sparandet och till det fina forumet :slight_smile:

Har min pensionssparande idag hos LF som har startat för ca fem år sedan och har sen dess inte gjort något med det. Nu när jag blev lite varm i kläderna med investeringar, gått över min pensionssparande och tycker att det blir lika bra att ha det hos Avanza, men till mycket lägre avgift.

Hos LF ser det ut som följande:
50% Lannebo MixFond (förvaltningsavgift 1,60%)
20% Skagen Global (1,00% + 10,00% resultatbaserats avgift)
20% LF Sverige Indexnära (0,20%)
10% LF Tillväxtmarknad Aktiv (1,40%)

Tänkte något i den stilen (baserat på basförslag):
35% Länsförsäkringar Global Indexnära
35% Avanza Global
10% Avanza Emerging Markets
10% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK
10% PLUS Allabolag Sverige

Alla kommentarer och/eller konstruktiva kritiken till ovan förslag varmt välkomnas :slight_smile:

Hej!

Se denna nyliga relaterade tråd:

Notera även att det ligger en proposition för att ta bort avgifter förknippade med att flytta pensioner. Det kan således vara klokt att vänta någon månad för att spara en del pengar!

Ser bra ut, är ju helt enligt “basportföljen” https://rikatillsammans.se/ombalansering-2021/#h-en-v-ldiversifierad-100-aktieportf-lj-som-bas :slight_smile:

Tack Olof. Läse om det här om dagen. Nu sonderar jag möjligheter, men väntar tills april med att flytta isf.

Tack. Kollar tråden :slight_smile:

Ja, den känns trygg & stabil :slight_smile:

Jag bytte tjänstepension från LF till Nordnet för några år sedan. LF tog 0,65% på totalen plus alla fondavgifterna varje år, men det skriver de såklart inte med stora bokstäver!! Fy f-n. Sedan 1% för flytten. Fy f-n. Kolla det och isf byt i maj till Avanza eller Nordnet (som tar 0% per år).
Vid den tiden tog de flesta stora spelare 0,65% utan att göra “ett dugg”…

Överväg en flytt till Avanza; för att placeringsutbudet är betydligt större. insynen i hur det går är bättre och du kan nå private banking status hos Avanza genom att räkna in pensionen som en del av dina tillgångar.

Jag har 4 stycken tjänstepensionsförsäkringar hos Avanza och 4 tjänsterpensioner på SEB som jag inte lyckats flytta in i Avanza pga att de är kollektivavtalade. När jag jämför hur jag kan förvalta mina pensionspengar på de 2 plattformarna är det mycket stora skillnader. (I ett tidigare skede låg en av de fyra SEB försäkringarna hos LF och som jag minns det var utbudet och plattformen jämförbar med vad jag ser hos SEB)

Jag försöker att förvalta båda portföljerna aktivt - hos SEB har jag för tillfället uppnått +35% de senaste 2 åren (det vet jag endast eftersom jag har uppgifterna i Excel, det är inget jag kan ta från SEB-siten). De senaste 5 åren är de kanske upp + 50%, men jag hittar inget enkelt sätt att plocka det på SEB -siten. Hos SEB har jag kanske 20 fonder att välja på (och det är inte samma 20 i allla fyra fonderna) varav 13-14 eller något är ur SEBs egna utbud.

På Avanza uppträder försäkringarna nästan som vanliga konton. Jag kan köpa alla fonder som ingår i Avanzas utbud, men även aktier, ETFer och certifikat. Via dessa konton kan jag oftast (men inte alltid) teckna upp mig för börsintroduktioner. Det går även att ligga likvid om jag skulle vilja det. Vidare räknas innehav som tillgångar för att få Private banking status vilket gör att jag t ex kan få tillgång till PB superbolånet .

Jag förvaltar pensionsportföljen parallellt med mina andra tillgångar hos Avanza och för tillfället innehåller min pensionsportfölj ett 20-tal aktier noterade i Sverige, USA eller Canada och en handfull fonder. På 5 år är mina pensionstillgångar i Avanza upp 337% i dagsläget.

1 gillning

Ja, det är alla dom avgifter som man blir irriterat på och framför allt förlorar pengar på.

Har prata med LF och eftersom jag har en del försäkringar hos dom (olycks- och sjukförsäkring bland annat) gör det flytten mycket svårare. Tydligen kör dom “all or nothing”.
Men så fort dom fått veta att jag vill byta till Avanza sänktes avgiften på kapitalen från 0,65% till 0,30% :-).
Ska kolla om jag hittar likvärdigt försäkring någon annanstans. Trots allt vill gärna ha pensionssparande hos Avanza.