Globala barnportföljen - Länsförsäkringar

Hej,

Jag får min tjänstepension till Länsförsärkingar där jag nu tänkte komma igång på riktigt. Har tidigare bara haft rekommenderade val från en fondförvaltare där, utan någon egen insikt. Men efter att ha lyssnat 1,5 år har jag insett att jag behöver justera en del…

Eftersom alla fonder inte finns hos länsförsäkringar har jag försökt hitta ersättare. Vad tror ni?
Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 - Hittar ingen ersättning med rimlig avgift.
Plus Allabolag Sverige - LF Sverige Indexnära är inte småbolag, men iaf inriktad på Sverige och låg avgift

Kontanter är inget alternativt i tjänstepensionen - LF Balanserad Räntefond Kan det vara något?
Guld - Ingen aning om vad jag ska ersätta det med? Hittar inte i senaste avsnittet var man skulle lägga denna fördelning istället?

Tacksam för hjälp! :slight_smile:

1 gillning

Tjänstepensionen kan vara knepig, olika tjänstepensioner har olika fondutbud etc. Ta det som är mest likt alternativt skippa någon fond, men håll dig till grunderna.

Själv kör jag 75% global index och 25% emerging markets index. Att optimera mer än så när jag har 40+ år kvar känns för mig lite som onani. Det känns skönt men gör föra skillnad.

1 gillning

Hej, har också tjänstepension där.
Min fördelning ser, sen ganska nyligen, ut så här. Accepterade den högre avgiften på LF småbolag. Landar på en total avgift på 0.336%. Har guld på annat håll. :slight_smile:

Den här känns lite skönare tycker jag. :wink:

risk avgift
10% sverige 5% 6 1.40% LF småbolag Sverige
5% 5 0.20% LF Sverige index
70% global 60% 6 0.20% LF Global index
10% 5 0.60% LF global klimatindex
10% tillväxt 10% 6 0.41% LF Tillväxt index
10% räntefond 5% 1 0.20% LF kort räntefond
5% 3 0.50% LF lång räntefond

Pröva att flytta tjänstepensionen till Nordnet eller Avanza. Har större utbud samt tar inte 0,65% Per år i avgift för ingenting!! Flyttade mina pensionsförsäkringar för sent och har förlorat en massa värdetillväxt genom feta. Fördelen med Nordnet är att du kan placera pensionens aktier, vilket kan ge mer men har en störd risk.

Såg precis nu att du ju har en frände som också har sin hos LF … så du får ta mina tips nedan för vad de är //

Ja man får översätta det som är närmast. LF är ändå bra jämfört med vissa bolag jag sitter fast med en del av mina pensionskonton :frowning:

LF global indexnära har du ju och likadant LF Tillväxtmarknader som du säger

Småbolag håller med, finns ingen vettig. Bara dyra.
Lägg de procenten i LF Global istället

LF Sverige indexnära är ett bra alternativ till PLUS Allabolag

Guld finns bara som guld-gruvbolag och Blackrock World Gold men den är väldigt dyr och gruvbolag är mycket mer volatila än fysiskt guld som LF inte har. Kanske Max 5% istället för 10% i tex globala barnportföljen. Lägg resten, eller hela, guld 10%aren i LF Global

Jag hade nog föredragit LF kort räntefond för räntedelen. Det ser ut att vara den LF räntefond med lägst risk

Visst blir det mycket LF global andel men mycket bättre än alternativen.

Oj, vilka snabba och kloka svar! Tack!
Jag kan tyvärr inte flytta tjänstepensionen då det är jobbet som har avtal med LF. Annars hade jag gärna gjort det!

Ska kika igenom era andra förslag under kvällen /helgen. Får fundera så länge på hur jag ska se på guld och räntefonderna. Återkommer med resultatet! Tack än en gång!

Tillslut fick jag ordning på det hela och noterar ner här.

Jag ökade risken “något” utifrån tidigare. Så blev endast 5% på räntefond. Det kan tyckas onödigt och eventuellt endast en marginell skillnad på 90-10 att köra 95-5. Men resonerade som så att jag “endast” är 35 år och har således kring 40 år till pension.

65% LF Global index
10% LF global klimatindex
10% LF Tillväxtmarknad index
5% LF småbolag Sverige
5% LF Sverige Index
5% LF kort räntefond

Tack för hjälp och input!

1 gillning

LF Global indexnära 100% :+1: