Är detta bra? har ni annat tips eller ska jag ta bort europa?
Jag hade tagit bort europa. Finns ju redan marknadsviktat i globalfonden.
Annars hade jag kollat på entrelösningen som erbjuds.
Håller med dig den nya fördelningen är nu;
LF Global index 80%
LF Sverige Index 10%
LF Tillväxtmarknad Index 10%
Jag har LF också på min tjänstepension, jag kör bara 100% Global. Finns en del att välja på på LF
Jag har 100% global bara på min ITP men detta är en gammal SAF-LO utan inbetalningar så vill sprida ut risken lite, tänkte de är så himla mycket stor snack om Europa fonder helt plötsligt tänkte de kanske aktuellt men faktiskt en global fond har redan inbyggt typ 15% Europa mer vill jag inte ha heller.
Tycker inte deras sverige och em fond är särskilt bra så kör också 100% global. Kompenserar i annat sparande.
Vad är felet på EM och Sveriges indexfonder hos LF?
100% global index. Europa och Sverige är redan överviktat i din tjänstepension om du har ITP1, genom traditionell förvaltning. LF USA index är också ett bra val.
LF Global Index 100%
Sverige fonden har 88 bolag
Plus alla bolag Sverige har 350 bolag
Em fonden har 934 bolag och kostar svindlande 0.60%. (Kanske något billigare med itp rabatt?)
Avanza emerging markets har 1400 bolag och kostar 0.37%.
Tycker det ser bra ut.
Jag har själv något likande
Jag kör 90/10 global/tillväxt
Berätta gärna om entrelösningen. Har också min tjänstepension hos LF och har valt att placera i fonder själv där.
Om hur länge skall du börja använda pengarna? Om du skall börja plocka ut pengarna nästa månad så bör fördelningen se annorlunda ut jämfört med om du skall börja plocka ut om 30 år t ex.
Det är den fördelningen banken ger dig från början. Den är 80% LF global och 20% LF Sverige Index.
Jag ändrade fördelningen innan mitt flyttade kapital hade nått fram, då blev den fördelad direkt enligt mina önskemål.
100% global
35 år om man är ens vid liv då men jag ändra nu till 100% global.
Vad svarar du på? Använd gärna citera så att det framgår lite tydligare vad du svarar på.
![]()
![]()
![]()
![]()