Val av fonder hos Länsförsäkringar (tjänstepension)

Hej,

Vill lufta en fråga med expertisen i forumet kring val av fonder hos Länsförsäkringar till tjänstepensionen.

Privat kör jag sparande med låga avgifter enligt följande strategi:
75% Länsförsäkringar Global index
10% Avanza Zero
10% Länsförsäkringar Tillväxt index
5% Amf småbolag

Skulle egentligen vilja köra liknande upplägg på tjänstepensionen. Men hos Länsförsäkringar kan man inte välja Amf:s småbolagsfond utan jag får i så fall välja Länsförsäkringars småbolagsfond som har betydligt högre avgift… Frågan är om den högre avgiften är motiverad, eller om jag helt enkelt ska skippa småbolag en i min tjänstepension? AMF:s avgift är 0,45% medan Länsförsäkringars avgift är 1,40%. Förvisso ser det ut som att Länsförsäkringars småbolagsfond gått väldigt bra över tid.

Således står jag mellan två val för tjänstepensionen:

Portfölj 1 =
15% Länsförsäkringar Sverige index
10% Länsförsäkringar Tillväxtmarknad index

portfölj 2=
10% Länsförsäkringar Sverige index
10% Länsförsäkringar Tillväxtmarknad index
5% Länsförsäkringar Småbolag Sverige

Hur hade ni tänkt och resonerat? Kanske är det dessutom som så att Länsförsäkringars Sverige index dessutom är så pass bred att en del av småbolagen även inkluderas i denna?

Hoppas få lite kloka tankar från er! :slightly_smiling_face:

Jag har själv LF som tjänstepensionförvaltare och har valt enbart LF global indexnära.

Om du absolut vill hålla din tänkta fördelning mellan fonderna du nämner kan man behandla alla pengar som lika. Välj global indexnära som avtalspension och öka innehavet på övriga fonder i de portföljer du kan påverka och/eller där fondavgiften är lägst. Balansera så att du är nöjd sett ur ett totalt perspektiv.

Var pengarna förvaltas spelar ju ingen roll mer än att pensionsförvaltning ofta är låst till en viss uttagsålder.

6 gillningar

Är det bara Länsförsäkringars egna fonder du kommer åt?

I Länsförsäkringars fondutbud för privat sparande finns tex Plus småbolag annars.

I min egna tjänstepension (Swedbank) så kör jag 80% global index
10% Sverige index
10% tillväxt index

Precis som du verkar ha på Läns så finns inga billiga småbolagsfonder. Därför har jag valt bort dom till förmån för låga avgifter då jag tror det är viktigare på så lång sikt.

4 gillningar

Undrar vad är det för fel på Länsförsäkringar entrelösning ? :person_tipping_hand: . Den sköter sig själv utmärkt automatisk utan att man behöver bry sig om det :+1:. Om man gör det annorlunda mer avancerat och krångligt betyder inte att det blir bättre :person_tipping_hand:

1 gillning

Jag hade valt

och tycker inte att den höga avgiften för småbolagsfonden är motiverad för att investera i den inom din tjänstepension. Investera i så fall i det privat. Det är väldigt likt så jag själv har gjort.

1 gillning

Tack för din input! :slightly_smiling_face:

Japp, tyvärr bara Länsförsäkringars egna fonder jag kommer åt i tjänstepensionen. Övrigt fondutbud hos dem är bara tillgängligt för deras “vanliga” sparande…

Det är enkelt byta till någon annan TP där du hittar bättre fonder än LF :person_tipping_hand: . Du har ändå valt 75% LF Global index i privat sparandet ? :+1: . Då gör det inte så stor skillnad om man blandar med lite annat eller om man kör 100% global index :wink:
LF entrelösning liknar nästan exakt din privata portföljen. Vad är felet om jag får undra ?

LF Global index 80%
LF Sverige index 20%

Jag vill gärna ha med lite tillväxtmarknader också, därav att jag inte valde entrélösningen.

Slutade med 80% Global, 10% Sverige och 10% Tillväxt till sist! :slight_smile:
Sedan kör jag småbolagen i det privata sparandet, där jag kan hitta bra och billiga fonder.

Tack för dina tankar!

5 gillningar

Lite sent på bollen, men Länsförsäkringar har rabatt på sina fonder så småbolag 0,5 % inte 1,4 %. (källa Valcentralen)

1 gillning