Pension - Länsförsäkringarsfonder

Jag sätter upp en fondportfölj till min tjänstepension. Givet är att jag har Länsförsäkringars fonder att tillgå. (Fondkurser - jämför och hitta rätt i fondlistan - Länsförsäkringar, extern länk)

Jag försöker efterlikna “basportföljen 2022” (enligt: De bästa sätten att investera 2022 enligt forskningen).

Dessa två finns redan i utbudet:
Länsförsäkringar Global Indexnära
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära A

Frågan blir hur man bäst ersätter:
PLUS Allabolag Sverige och Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 ?

Min idé blir att ersätta PLUS Allabolag Sverige med Länsförsäkringar Sverige Indexnära (avg 0,20%), vilket torde blir bra.
MEN
Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 har ingen bra motsvarighet. Jag funderar på Länsförsäkringar Småbolag Sverige Vision B (aktivt förvaltat med avgift: 1,42%)

Portföljen blir då:
Länsförsäkringar Global Indexnära - 70%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära A - 10%
Länsförsäkringar Sverige Indexnära - 10 %
Länsförsäkringar Småbolag Sverige Vision B - 10%

Jag hittar dock ingen bra motsvarande fond för småbolag. Valet jag står mellan är att skippa småbolagsfonden och portionera ut de 10% på de övriga tre.

Har någon en tanke om detta vore jag tacksam!

Det är också min reflektion efter att ha läst det du skriver. Jag skulle nog ha delat den jämnt över Tillväxtmarknad och Sverige. Så får du 16% Sverige i portföljen (+15% mot världsvikt) och 15% Tillväxtmarknader (+/1% mot världsvikt).

1 gillning

Både LF Sverige indexnära och LF Småbolag Sverige har runt 100 innehav vardera så smalare jämfört med plus fonderna. Men såklart bästa alternativet där, har själv båda.

Småbolagsfonden bör ha rabatt i tjp, för mig ligger den på 0,55% efter rabatt.

1 gillning

Annars 80% global indexfond
10% Tillväxtmarknader
10% Sverige

Långsiktigt och billigt :slight_smile:

Har själv samma upplägg/fördelning i min tjänstepension (annan bank dock). Skippade småbolag pga dåliga alternativ.

1 gillning

Ja, kommer bli 70/15/15 eller 80/10/10 (Global/Tillväxt/Sverige), så skippar jag småbolag.
Vad jag kan se finns ingen rabatt på småbolagsfonder. De verkar dyra allihop.

Tack för svaren!

2 gillningar

Blir väldigt bra portföljer ändå utan småbolagen :slight_smile:

100% LF Global indexnära. :grin::+1:

1 gillning