Jag har fått möjlighet att välja fonder själv i min tjänstepension och jag tänkte bara dubbelkolla med folket här på forumet att mina val inte är helt uppåt väggarna. Fördelningen jag gjort syns nedan i bild. Sparhorisont är 25-35 år.
Om någon har någon idé på förbättring tas det tacksamt emot.
Hej, ja det har du nog rätt i. Är nog mest för den psykologiska biten att sprida ut det över lite fler fondförvaltare. SPPs global har även lite Kina i sig om jag läst rätt här på bloggen.
Japp EM täcker in hela Asien förutom Japan (som ingår i LF global)
Emerging markets utgör mellan 13-26% (beroende på hur man väljer att screena bort bolag) av hela världsmarknaden, så en helt rimlig fördelning:
Du kan få i stort sett samma portfölj genom att köra:
80% Länsförsäkringar global indexnära
10% Avanza Emerging markets
10% Plus allabolag Sverige index
Personligen hade jag kunnat tänka mig att minska 10% i global och ersätta med Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek. Den är dock lite dyrare än de övriga fonderna så det får man ta in i beslutsprocessen om man tror att det är värt det.
Hej, snart trillar tjänstepensionen in för årets fördelning. Mycket händer i omvärlden. Jag kör allt i 4 stycken olika indexfonder, men justerar fördelning varje år. Så här ser det just nu. Jag undrar om ni har några synpunkter på detta.
Ok. Ska kolla om Swedbank har någon global utan avgift, men tanken egentligen var att behålla mina nuvarande 4 fonder. Däremot så ville jag höra kring hur ni skulle procentuellt fördela kommande inbetalning.