Fråga om tjänstepension

Hej! Har bytat ut Swedbanks generationsfondlösning i min tjänstepension (ca 470 000) till 3 fonder, Swedbank access Global, Swedbank access Sverige och Swedbank access Asien. Fördelningen för tillfället är ca 80% global ca 17% sverige och ca 3% Asien. I Generationsfonden var det ca 90%aktier 10% räntor. Nu blir det ju 100% aktier. Några förslag på något bättre eller det är ok med de 3 fonderna som jag valde? Jag är 42 år så det är en bit kvar till pension🙂

Verkar vettiga val med låg avgift. Fördelningen ser ok ut. Själv hade jag nog lagt typ 10% vardera i Sverige och Asien men det är en smaksak.

Vill du lägga till 10% räntor så kan du ta det från globalfondens 80%. Jag hade tagit den räntefond som har lägst avgift eftersom det allt som oftast är den räntefond som har lägst risk, vilket gör att den funskar som krockkudde så du kan ombalansera en gång om året.

Tycker du det verkar jobbigt så kör på 100% aktier och var beredd på att hålla ut i en krasch. Inte sälja av i panik!! Tvinga dig att komma ihåg att det är långt till pensionen även i den situationen :grinning:

1 gillning

Ok tack för hjälpen​:+1::slightly_smiling_face:

Ändringen blev:

Swedbank Robur access Global 70%
Swedbank Robur access Sverige 10%
Swedbank Robur access Asien 10%
Swedbank Robur Kort räntefond 10%

Jag provar detta🙂

4 gillningar

Ser snyggt ut! :slight_smile:
Jag kör ett liknande upplägg med min tjänstepension på Swedbank.

1 gillning