Bra val för statlig tjänstepension

Jag är invandrare och när jag flyttade till Sverige hade jag ingen aning om hur pensionssystemet fungerar här. Jag har en tjänstepension för statligt anställda och följde ett slumpmässigt råd från flytthjälparen, vilket ledde till att jag placerade min pension i Handelsbanken.

Några år sen insåg jag att Handelsbankens pensionsfond har 50% av sina investeringar i Norden, vilket jag inte är särskilt nöjd med. Min fru har sin tjänstepension i SEB genom sitt nuvarande jobb och är nöjd med det. Därför bestämde jag mig för att byta till SEB under 2023 eftersom de har en global fond. Dock ligger avgiften för globalfonden på 1,1%, vilket jag inte är helt nöjd med, men med tanke på att den valbara delen av den statliga tjänstepensionen är relativt liten, gjorde jag bytet ändå.

I år har jag börjat med löneväxling, vilket innebär att min tjänstepension nu har vuxit betydligt. Därför känner jag att jag behöver vara mer medveten om vilka pensionsfonder jag väljer framöver.

Jag har lagt märke till att Länsförsäkringar erbjuder flera intressanta alternativ. Deras Global Index-fond har en avgift på endast 0,2%, vilket gör mig väldigt nöjd. De erbjuder också europeiska indexfonder och något de kallar Sparmål som är lite mer pension-liknande.

Nu funderar jag på om jag borde byta till Länsförsäkringar, men jag undrar om det finns några nackdelar jag borde vara medveten om.

PS: Ursäkta språket i mitt tidigare inlägg, jag försökte skriva det på ett sätt som liknade en meme. Här kommer en mer tydlig version.

Inga nackdelar som jag vet. Bara att byta.

Andra val du kan överväga är AMF, som har en aktivt förvaltad svensk småbolagsfond och globalfond, till låga avgifter. Tror du på teknik kan även Swedbank vara ett intressant val. De erbjuder fonden Swedbank Robur Technology till en avgift på 0,5 %, vilket är kraftigt rabatterat jämfört med vad du får betala om du investerar i den utanför pensionssystemet.

Till sist kan också Kåpan aktieval övervägas, men det är troligen inget för dig. De har en hög aktieandel i Sverige, valutasäkrar hälften av det utländska aktieinnehavet, och placerar om till låg aktieandel när du går i pension.

1 gillning

Tack så mycket för rådet! Kommer att kolla AMF och Swedbank!

1 gillning