Skifta om fonder

Hej. Lurkat lite här, och behöver skifta fonder, har några gamla surdegar i tjänstepensionen ser jag. Kan inte välja allt som rekommenderas här, tex LF global. Jag kan till stor del bara välja sebs utbud, och kollat igenom de med lägst avgifter. SEB euroland Free of management, någon som tror den skulle funka (är ju inte en globalfond dock). 0.03% avgift och verkar gett rimlig avkastning. eller gärna andra alternativ, kan inte köra lf, dnb mm som rekommenderas här.

Tjänstepension är lite lurigt, sämre utbud och ibland är de lite dyrare.

Hade jag varit i din sits hade jag valt SEB Global Indexnära, då den är mer diversifierad än en europafond. Den kostar dock 0.46, men hade personligen föredragit den över en ren europafond.

Men mycket beror på hur du själv vill investera. Lokalt eller globalt.

1 gillning

Jag har i stort sätt inte kollat detta på år, och sitter på en salig blandning av fonder, 17 st ser jag nu. Jag är rätt tung i us och lite indien, så om jag går mer in i europa kanske det blir jämnt överlag:-), har haft dvla tur då de största innehaven har gått bättre än lf (suttit på MS glob op sen hedenhös), men nu nog dags köra lite safe då jag inte tänker jobba många år till. Tack, skall kolla. Har någon surdeg här som gett negativ avkastning på 5 år…borde kollat tidigare:-(

1 gillning

Tänk bara på att köra europafonder klassas som högre risk än en globalfond.

Så kan löna sig, om man har tur och straffa sig om man har otur.

1 gillning

ok, kör på detta, stort tack för feedback!

2 gillningar

Om tjänstepensionerna inte är kollektivavtalade kan du ju flytta dem till tex Nordnet eller Avanza, Lysa

1 gillning

ja, men har någon deal med banken, så kanske bra låta dem ligga kvar. sitter och rensar ut alla med över 1.5% avgift. Suraste jag hittade var 500 k i tin ny teknik. den åker ur.

1 gillning