Jag har en pensionsfond hos SEB som jag tänker ta ut om så där 5-6 år.
Den är 20 år gammal och har haft en katastrofalt dålig utveckling, Ca 3% per år.
Sedan en tid tillbaka, när jag insåg detta, har jag börjat köpa och byta fonder.
Har dålig koll på vilka som ev är lika och "tar ut varandra"och som jag borde ändra på.
Jag har:
Dynamisk Aktiefond
Hållbarhetsfond Världen
Stategi Möjlighet Lux
Strategi Defensiv Lux
Hållbarhetsfond Sverige Lux
Hållbar Usa Indexnära Lux
och senast
Hållbar Global indexnära Lux.
Jag har ett relativt begränsat anta fonder jag får välja emellan.
Så tacksam för synpunkter
välja mellan
Jag har också SEB för min tjänstepension. Mitt råd är att du väljer 100% Global Hållbar Indexnära Lux alternativt 80% Global Hållbar Indexnära Lux + 20% Sverige Hållbar Indexnära och sedan rör du ingenting. Just det: Kolla upp vad din procentuella skalavgift/försäkringsavgift är. Jag har 0.05% efter senaste upphandlingen med SEB som min arbetsgivare gjorde. Överväg även möjligheten till flytt som efter 1 april är billigt.
Om du flyttar din tjänstepension så se till att du får 0% i skalavgift/försäkringsavgift. Jag vet att Avanza har 0% skalavgift och jag antar att det är detsamma på Nordnet, men det vet jag inte säkert.
Tacksam för dina råd!
Känns som att det skulle kunna bli ett hack i tillväxtkurvan i snar framtid. Tror jag byter bort SEB och tar kontakt m liten nischbank som jag rekommenderats och pratar räntefonder…
Ha en fin söndag
Däremot så har räntefonder inte så stora möjligheter att växa i denna lågräntemiljön, om du går i tankarna på att ha en del räntefonder så brukar det, på denna bloggen, rekommenderas att istället ha pengar på sparkonto med ränta och insättningsgaranti.
Detta för att ha en garanterad avkastning.