Tjänstepension i SEB

Hej, någon som kan SEB:s fondutbud?
Min tjänstepension har sjunkit betänkligt de senaste veckorna och jag är medveten om att jag haft för hög risk!!
Vilken fond ska jag lägga pengarna i så att jag kan känna mig lugn?
Har 5 fonder f n.
Berit

Vilka fonder man bör ha och även till viss del risk nivå är väldigt väldigt beroende på individuella faktorer och framförallt tidshorisonten till uttag.

Hur länge har du tänkt att pengarna ska vara investerade from nu och vilka fonder har du idag?

1 gillning

Hitta deras billigaste och bredaste globala indexfond. Balansera upp risken (om du inte vill ha 100% aktier men det låter ju som att du inte vill det?) men deras billigaste räntefond.

Jag ska ha dem i fem år.
Det är
Dynamisk aktiefond. 10%
Global indexnära. 17
Strategi möjlighet. 14
Sweden Equity fund. 35
Spiltan aktiefond stabil. 24

Dom verkar ha ganska skralt utbud vad det gäller pension. Men Möjligt byte:

40% SEB Global indexnära
10% SEB Sverige Indexnära
50% SEB Likviditetsfond

3 gillningar

Tumregeln brukar säga max 50% aktie(fonder) då.

@Anonym har givit ett sådant förslag

TACK!!
Det låter bra! Stämmer att utbudet hos SEB
är dåligt…

Hur mycket har dina fonder sjunkit sista veckorna? Jag har ungefär 1/3 av min tjänstepension på SEB. Mix av deras globalfond, sverigefond, nordamerikafond och öhmans småbolagfond (mest global). Mitt innehav har minskat ungefär 2,5 procent sen ett par veckor tillbaka.

Mina har allt sjunkit ca 3%:rage:

Om 3% på ett par veckor är för mycket så blir det nog väldigt svårt att rekommendera något som inte ska kunna få sjunka så mycket (lite).

Aktier kan på kort tid minska med 50-60% (till och med mer). I det sammanhanget är 3% ingenting.

Även räntefonder, som anses säkrare, kan minska med flera procent.

Ett helt vanligt sparkonto, med 0% ränta, minskar i värde med 1,5-2% per år (inflation).

1 gillning

Jag kör
70% SEB Global indexnära
30% SEB Sverige indexnära

Hade gärna flyttat allt till Avanza, men då den möjligheten inte finns är ovanstående det minst dåliga för mig. Har +20 år till pension så det gör inget om det svänger lite upp och ner just nu.

Oj, det var inte mycket.

Om du upplever att en nedgång på 3% är känslomässigt jobbig kan det nog vara bra att sänka aktieandelen ytterligare från 50%. Men tyvärr kommer nog även räntefonder kunna svänga mer än 3% på några veckor. Värdepapper är helt enkelt något som varierar i värde över tid, speciellt aktier går ju upp mer än ner då du får del av utdelningar eller äger andelar i företag som återinvesterar sin vinst. Men aktie(fonder) kan på falla mer än 50% på ett par månader ibland och behöva många år för att återhämta sig.

2 gillningar

3% är inte mycket…
Dagens marknad är väldigt volatil så vi får nog alla vänja oss vid större svängningar än vad som tidigare varit normalt.

Du säger att det är 5 år kvar? Skall ALLA pengar tas ut om 5 år? Eller kommer det tas ut sedan under en förhoppningsvis lång pension så tycker jag du ska fundera på tidshorisonten innan du bestämmer dig för placeringsstrategi. Totalt ta bort risk, tar också bort chans till avkastning.

Jag har SEB Sverige index nära A
SEB Global undernärda C USD - LUX
Tycker dom är bra och har mer än dubblat mitt kapital

Tänkte först att det var ett dåligt tillväxtmarknadsskämt men gissar på autocorrect :sweat_smile:

Den kallas nog:
SEB Global indexnära C USD - LUX

:joy::joy:
Ja det blev helt fel såklart heter den
SEB Global indexnära C USD - LUX

1 gillning

Bra! Tack!
Ska kolla på SEB sverige index…
Tror det är bra att ligga litet lågt nu framöver.

SEB Sverige index är fortfarande en fond med 100% aktier som fortfarande kan öka/minska många procent i värde på kort tid.

Om du vill ta noll risk (bortsett från inflation och eventuella skalavgifter) så kan du sälja alla innehav i portföljen och bara hålla kontanter i din tjänstepension.

Det är dock att rekommendera att ha en viss procent kvar på börsen och acceptera en viss fluktuation. Även om din pension börjar om fem år kommer du ju inte tömma din tjänstepension första året utan du kan vara uthållig med en viss procent av portföljen (den aktieutsatta) och låta den delen ligga kvar igenom en konjunkturcykel.