Hej, jag har haft en tanke under alltför många år att se över min tjänstepension men då hela tiden skjutit det på framtiden. I sommar har jag dock lagt lite tid på att läsa på och titta på filmerna här på forumet.Det har varit mycket
Jag har min pension hos SEB i en färdig fondportfölj. Tyvärr kunde jag inte flytta tjänstepensionen till Avanza, har kollat det med Avanza samt med min valcentral. Verkar bero på att det är en kollektivavtalad pension.
Idag har jag följande:
75% SEB global indexnära Icp Lux avgift: 0, 24 %
15 % SEB Sverige Expanderad Avgift: 1,31%
5% SEB Sverige Indexnära C Avgift:0,21%
5% JPM Global Focus A EUR Avgift:2,25%
Tänkte att då byter jag väl dessa fonder jag har till de som rekommenderas för SEB och finns på listan för bästa fonderna 2024 här på forumet.
Tyvärr är då inte Länsförsäkringar Global Index valbar.
SEB Sverige Indexnära A är valbar så jag tänkte att jag tar 20% där i enlighet med rekommendationerna för bästa fonderna.
Då är det den stora posten om 75% som är frågan. Kan det vara bra att ha kvar då den SEB Global Indexnära ?Om den kan iallafall vara det bästa av det jag har att välja på. Det var ju lite av en besvikelse att inse att man inte kunde välja så fritt nu när man läst på😀
Det fanns inte så många andra alternativ som var indexfonder och hade låg avgift. Lägst var isåfall SEB USA Indexnära C Avgift 0,32% och SEB Europa Indexnära C 0,34%.
De sista 5%har jag inte riktigt kommit fram till.
Ja jag ville mest bolla det med er här så jag tänker i rätt banor. Jag har ca 20 år kvar till pensionen så jag tänker bättre kanske att göra något än inget.