Hej!
Jag är 40+, har tjänstepension hos SEB och har övergått från aktiv rådgivning från SEB till att ta ansvaret själv. De har en robot som de rekommenderar att jag ska använda, och jag har aktiverat den, men känner inte helt förtroende för den (om någon har god erfarenhet av deras fondrobot och tycker att det är självklart att det är den jag borde använda så får ni gärna svara).
Om man bortser från roboten och istället ska försöka formera en stabil portfölj själv så har jag några frågor.
Nuvarande innehav ser ut så här - och ni kan säkert ganska snabbt se at det är en del som bör ändras:
UBS Asian Smaller Companies USD 20% Aktiefond Asien ex Japan (små/medel bolag) 3,03% total avgift
SEB Pensionsfond SEK - Lux 30% Blandfond (Balanserad) 1,57% total avgift
SEB Dynamisk Aktiefond 20% Global aktiefond (Mix) 1,50% total avgift
East Capital Lux Frontier Markets 10% Aktiefond Tillväxtmarknader 2,74% total avgift
SEB USA Indexnära C USD - Lux 20% Aktiefond Index USA (Mix) 0,32% total avgift
Har försökt titta runt på andra trådar, och att grundrekommendationen är en global indexfond, eventuellt kryddat med något mer. Däremot har jag sett att för just tjänstepension är det många som har just en pensionsfond i sin portfölj. Några tankar här? Jag kan ju se att nuvarande innehav ger en ganska stor variation, men där flera är aktivt förvaltade och ganska dyra.
Borde man minska antalet fonder, kanske behålla den indexfonden jag har på 20% (USA Indexnära C), köra 70% LF Global och 10% SEB Sverige Indexnära A eller nåt sånt? Samtidigt gillar jag tanken på att ha både Teknik och Emerging markets. Tar gärna emot kommentarer på hur jag bör resonera. Förstår att ingen sitter på facit
Jag har några tjänstepensioner hos SEB, men fondutbudet är begränsat. T.ex. har jag inte tillgång till Länsförsäkringar global index.
Jag har fördelat mellan följande:
Fond Avgift
SEB Sverige Indexnära A 0,25%
SEB Global Indexnära C USD - Lux 0,45%
SEB Europa Indexnära C EUR - Lux 0,30%
SEB USA Indexnära C USD - Lux 0,30%
Oklart varför A:et blir rött. Jag har ingen avsikt med detta.
Tack för svaret Jan! Den sidan hade jag kollat på och låg bland annat till grund till förslaget jag la in i meddelandet. Mina funderingar gäller främst:
Om det finns anledning att ha en pensionsfond i sin tjänstepensionsportfölj?
Om SEB’s fondrobot är “något att ha”, eller om det är bättre att köra på en basportfölj med indexfonder?
Om man kan hitta alternativa indexfonder till de aktivt förvaltade fonderna man har idag, i SEB’s utbud?
Tack för svaret Frusse!
Jag tyckte själv inte heller att jag kunde hitta LF Global Index, men utgick från att det var jag som inte kollat ordentligt eftersom den var med på listan Jan länkade till.
janbolmeson
(Jan Bolmeson)
delade upp denna diskussion i ett nytt ämne
6
Har själv samma dilemma. Sitter också med ett antal olika SEB tjänstepensioner som tyvärr har “glömts” bort och nu efter titt i dem så ligger det i ett misch-masch tyvärr. Har även kört med deras fondrobot som genererar ofta en mix med överlag dyra fonder. Tänkte, finns det ingen pensionsfond i SEB lika Roburs Transfer-fonder? De är rätt skapliga och anpassar sig själv och mixar in räntor när det närmare sig uttag och pension.
Det är inte alltid hela fondutbudet är valbart för pensioner. Sedan beror det på om du menar avtalspension eller individuell tjänstepension. Titta på utbudet här så borde du kunna sy ihop en diversifierad lösning med acceptabel avgift.
Jag har pensionskapital hos SEB (TryggPlan) via en lång anställning på Ericsson. Jag kan tyvärr inte flytta den (har provat) och har ett begränsat fondutbud att välja mellan. Exempelvis finns bara en av de tre fonderna ni rekommenderar under SEB valbara för mig (SEB Sverige Indexnära A).
Det ska erkännas att jag borde gett detta lite TLC för länge sen, jag ser att jag just nu ligger i SEB Världen, SEB Sverige Småbolag Chans/Risk, SEB Global indexnära C USD Lux samt SEB Nordenfond Småbolag Lux.
Något råd på vad jag bör välja om jag vill följa fondrekommendationerna ovan?
Tack på förhand!
(Vet inte om det är läsbart, men försökte lägga med en bild på vilka fonder jag kan välja)