Pensionssparande SEB Trygg Liv 2020

Hej!

Vilka fonder rekommenderar ni i dagsläget för tjänstepension hos SEB?

Jag har bara låtit det sparandet tuffa på som det för länge sedan sattes upp (dumt nog) och ser nu att mitt privata sparande i aktier och fonder överträffat tjänstepensionen med råge, trots betydligt kortare tid.

Kontrollerade nyligen fonderna/fördelningen och det är sjukt höga avgifter på samtliga fonder banken lagt upp sparandet i. Alla ligger LÅNGT över de 0,4% jag lärt mig av er genom åren att inte gå över (överraskande va?).

Utbudet är skrämmande dåligt och det mesta är SEBs egna fonder, men det borde väl gå att få till ett hyggligt sparande där iaf?

Jag har 25 år kvar till pension så jag kan ta hög risk.

Privat spara jag ca 10 000 kr i månaden i fonder (just nu när börsen är nere har jag sparat flera gånger mer), så jag förlitar mig som tur är inte blint på SEB Trygg Liv som försörjning efter 65 :slight_smile:

Någon som har några tips hur jag kan fördela pengarna till en låg avgift och med chans till hygglig avkastning?

Vill även passa på och tacka för en suverän podd och blogg Jan och Caroline, ni ska veta att ni gör ett otroligt fint arbete med att hjälpa folk att spara på ett vettigt sätt! Fast att jag är intresserad av investeringar och har varit det stor del av mitt liv så har era tankar och tips sparat mig en massa pengar och huvudvärk :slight_smile:

/Anders

Hej Anders!

I deras utbud ser jag iaf två billiga indexfonder jag hade valt:

1. SEB Sverige Indexfond
  2. SEB Etisk Global Index USD Lux

Billigt och bra!

Tack Robin! Vilken fördelning skulle du tro blir bra mellan dessa? Global 70-80% Sverige resten?

Hej!

Ledsen att jag bumpar en gammal tråd, kändes relevant att fortsätta samtalet i en existerande tråd än att skapa en ny :slight_smile:

Jag har börjat kolla igenom mitt pensionssparande hos SEB nu i början på 2021, och hittade denna tråden på forumet. Det ser ut som det hänt lite på ett år, för SEB Etisk Global Index finns inte längre, utan verkar ha blivit ihopslagen med SEB Hållbar Global Indexnära.

Jag tycker inte utbudet är helt klockrent, men som jag ser det så är dessa indexfonder relevanta att kolla på:
Avgift Fond
0.25% SEB Hållbar Sverige Indexnära
0.3% SEB Hållbar USA Indexnära USD
0.3% SEB Hållbar Europa Indexnära EUR
0.45% SEB Hållbar Global Indexnära USD
0.48% SEB Hållbar Global Indexnära SEK

Jan brukar ju säga att man inte vill ha indexfonder med högre avgift än 0.4%, och just nu ligger Hållbar Global Indexnära USD på 0.45% och Hållbar Global Indexnära SEK på 0.48%. Hade det varit rimligt att istället för Global köra på USA + Europa för att få mindre avgift? Jag inser att det finns företag i Global som inte kommer med om man väljer Europa + USA, samt att risken ökas då det blir att man väljer bort en del av världen. Å andra sidan så blir avgiften aningen lägre, och över lång tid (35+ år för min del) så tänker jag att avgiften kommer bli en del pengar.

Men om jag kör på Global index trots allt, så är jag lite fundersam på valutarisken vs avgiftskillnaden mellan 0.45 och 0.48. Någon som har tankar kring det?