SEB Fonder - jag saknar rekommenderade alternativ

Hej!

Jag har just påbörjat en ny anställning och då fått SEB som förvaltare av pensionen.

Jag kollade på de förslag på fonder som ges här för SEB:
2025 bästa fonderna per bank

Dock så är det bara en bråkdel av de fonderna som finns hos SEB som jag kan välja för min pension. Jag har kopierat alla de 147 val som jag kan göra hos SEB och bilägger som bild här.

Två frågor till er:

1. Varför har jag inte tillgång till t ex Länsförsäkringars globala indexfond?
  2. Hur väljer jag rätt/bäst fonder bland de val som jag har?

Tack på förhand!

Du får nog fråga SEB varför de exkluderat den fonden från sitt pensionsutbud. Fonden finns med i deras vanliga fondtorg

Kan du göra en extra kolumn med avgiften för respektive fond? Vet inte vilket pensionsavtal du har

Min fru har pengar i ett liknande SEB-avtal (uppsatt av skurkarna på Söderberg & Partners och placerat i deras svindyra Dynamic-fond). Jag har inte gått igenom alla fonder där, men kikat på dem som låter som en globalfond och den minst dåliga jag hittade var nog ändå SEB Global Indexnära med en avgift nånstans mellan 0.4 och 0.5% om jag minns rätt.

2 gillningar

Din arbetsgivare har kommit överens med SEB om ett upplägg som exkluderar dessa fonder. Antingen är din arbetsgivare “lurad” av SEB eller så finns det andra fördelar, tex att det blir billigare för arbetsgivaren, att exkludera de billigaste fonderna.

Här har småspararguiden en bra fondvalsguide:

1 gillning

Det är nog inte arbetsgivarspecifikt, utan det är så utbudet ser ut inom SEB pension. Se fondlistan som länkades tidigare i tråden, välj Pension och försäkring och filtrera på indexfonder. Nästan bara SEB-fonder där.

Men ja, arbetsgivaren kunde ha valt en förvaltare som var mindre dålig…

Jag kan tillägga att vi försökt flytta den här pensionen till Lysa, men det tog stopp. Möjligt att det funnits en väg framåt om vi kontaktat arbetsgivaren, minns inte exakt vad svaret från Lysa sa. Men det är en gammal arbetsgivare och där tog energin för oss slut för tillfället.

Edit: Hittade även denna tråd om flytt som inte var så upplyftande

1 gillning

Kan fylla på med att jag rotade fram meddelandet från Lysa om varför flytten misslyckades. Det var för att den gamla arbetsgivaren nekade och krävde att nuvarande arbetsgivare tar över ansvaret för tjänstepensionen. Det kändes inte realistiskt att de skulle gå med på så vi lade ner projektet där.

Ledsen för sent svar. De 148 fonder man kan välja på kan man se mer info om - inkl avgift - om man går hit: Fondlistan med fondkurser - Jämför fonder och fondbolag | SEB

Jag lutar åt att bara ta

• SEB Global Indexnära C USD - Lux (80%)
  • SEB Sverige Indexnära A (20%)

Tacksam om det finns bättre förslag, går enbart på att dessa är billigast…

Den globalfonden är den vi placerat om min frus pengar till. Jag hittade ingen bättre/billigare i deras utbud. Då har jag absolut inte lusläst alla fonder men allt som rimligtvis ser ut att kunna vara en global indexfond. Tyvärr sitter vi fast i en skitprodukt från en skitbank.