Jag är anställd på SEB och har därmed BTP1 som tjänstepensionslösning. Även om jag därmed har ett rabatterat fondutbud är jag inte särskilt imponerad av utbudet jag har att välja mellan. Instegslösningen för oss heter “SEB Pension Ic P Sek - Lux” och innebär att den successivt ändrar riskexponeringen med ökad ålder. Dessvärre har den en total avgift på 0,78% vilket jag tycker är för högt.
Därför valde jag istället följande från listan som ni ser nedan (sorterad på lägst avgift uppifrån och nedåt).
70% - SEB Global Indexnära C Usd - Lux
20% - SEB Sverige Indexnära A
10% - SEB Sverigefond Småbolag
Men kände nu i efterhand att jag kanske valde en för stor exponering mot svenska börsen?
Vad hade ni valt utifrån följande fonder? Jag är 33 år gammal och tänker att jag under åtminstone 20 år till kan ta en hög risk.
Tack för input!
Ja du kanske har en poäng. Tänkte om det kunde vara en idé att öka risken något med tanke på tidshorisonten, men gör väl enbart marginell skillnad om ens någon.
Någon annan som hade gjort några andra val? Alltid kul att ta del av de olika filosifierna
Jag ärvde en försäkring med samma alternativ. Jag valde att flytta till 100% SEB Global Indexnära C Usd - Lux, men jag kan förstå om man vill späda ut med lite SEB Sverige Indexnära A för att få ned den skyhöga avgiften en smula. Tyvärr får man acceptera att man blir blåst när man tvingas in i en sådan här sparform.