Flytt av tjänstepension från SEB - läkarutlåtande och hälsodeklaration

Jag läste en gammal tråd:
Hälsodeklaration vid flytt av pension FRÅN Skandia
Innehållet är fortfarande högst relevant, men eftersom tråden är gammal och min flytt är från en annan bank så får det bli en ny tråd.

Jag skriver av mig lite frustration här, men det kan ju vara relevant för en och annan med tjänstepension hos SEB. Jag vet inte om det är smidigare att flytta från andra banker.

I mitt fall väcktes flyttintresset av att min pensionskontakt (hos Söderberg & Partners) från ett tidigare jobb kontaktade mig med förslaget att flytta de tjänstepensioner jag hade på Skandia till SEB, för att sänka avgifter och få alla tjänstepensioner samlade på samma ställe. Detta var för snart 2 år sedan. Det tog många månader (6-7?) för det att bli klart, men till slut hade jag inga tjänstepensioner kvar på Skandia, och en ny “jättestor” tjänstepension på SEB i tillägg till de små jag redan hade där. De hade alltså bakat ihop dem utan att jag hade förstått att det skulle bli så. Nåja, det är någorlunda ok. Jag behövde inte bekymra mig om hälsodeklarationer eller läkarundersökningar. Jag minns inte om jag hade återbetalningsskydd på dem eller ej.

Detta resulterade i att mitt engagemang i pensioner och ekonomi över huvud taget väcktes. Jag har fattat att även om avgifterna blivit lägre hos SEB, så är de inte noll. Möjligen kan de faktist vara 0 på den nya, ihopbakade tjänstepensionen. Lite oklart. Men på övriga betalar jag lite avgifter. Gemensamt för alla SEB-försäkringar är att fondutbudet är uselt, och fondavgifterna onödigt höga.

Avanza (där jag redan är kund) har skickat reklam om att flytta tjänstepensioner till dem. Den här gången kollade jag upp lite bättre innan jag gjorde något, men nu har jag initierat flytt av de tre (ganska små) tjänstepensioner som för närvarande kan flyttas från SEB till Avanza. Den nya stora tjänstepensionen (ursprungligen från Skandia) kan jag inte flytta än, och detsamma gäller försäkringar det betalas in på från nuvarande arbetsgivare plus en gammal ITPK. Den nyligen inflyttade från Skandia måste tydligen ligga kvar hos SEB minst ett år innan den kan flyttas.

Avanza betalar jag inga avgifter (som jag förstått det), och har enormt utbud av fonder och aktier som jag placera pengarna i, dessutom billigare än på SEB. Bara bättre, alltså. Dessutom är kundservicen oändligt mycket bättre på Avanza än på SEB där jag spenderat många timmar i telefonkö och blivit kopplad mellan olika avdelningar (med nya telefonköer) utan att hitta någon med svar på mina frågor.

Det var bakgrunden. Nu till avdelningen flyttkrångel som egentligen var det jag ville dela med mig av.
Jag skrev under flyttblanketterna för Avanza i november.

Den första av tjänstepensionerna (på 100 kkr) kom från ett företag som är utländskt. Avanza fick ingen som helst respons från dem, och det behövs en underskrift för att flytta. Jag hittade en gammal kollega som kunde dra i trådar inom företaget i fråga, och nu ska det ha skrivits under ett papper som skickats till Avanza. Krångligt och långsamt, men inte SEBs (eller Avanzas) fel att det strulade. Jag väntar fortfarande på information om var vi är i flyttprocessen.

Den andra av tjänstepensionerna (på 35 kkr) borde det inte vara något strul med. Ett svenskt företag som lever och har hälsan. Två och en halv månader efter initieringen av flytten dök det upp en hälsodeklaration jag skulle fylla i och skicka in till SEB. Jag ringde och telefonköade i omgångar och pratade med folk som inget visste eller kunde förklara varför de ska ha en hälsodelklaration, och om det t.o.m. strider mot GDPR. Min tolkningen blev att eftersom jag inte har återbetalningsskydd, så tar jag med mig arvsvinster ut ur “försäkringsgruppen” hos SEB och lämnar till en annan “försäkringsgrupp” hos Avanza när jag ev. dör inom några få år (vilket inte ingår i mina planer). Jag skickade in den, och idag har jag fått besked att flytten kommer att genomföras i mars.

Den tredje av tjänstepensionerna (på 218 kkr) kom från ett företag som gått i konkurs. Då finns det ingen som kan skriva på att jag får flytta. Det gick att lösa genom att företaget jag jobbar på idag gick med på att ta över ägandet av tjänstepensionen. Sedan kunde den flyttas utan problem. Eller i alla fall nästan utan problem. Två och en halv månader efter att flytten initierades dök det upp ett krav på att jag ska ha läkarutlåtande på att jag är fullt frisk innan det går att flytta. Efter lite korrespondans med SEB har jag fått veta att det finns en beloppsgräns (som de inte ville specificera) som styr om jag behöver läkarutlåtande eller om det räcker med hälsodeklaration. Beskedet nu är att det räcker med hälsodeklaration för den första och andra tjänstepensionen, men för den här behövs läkarutlåtande.

Jag fick (efter flera omfrågningar) veta att om jag ska flytta ytterligare försäkringar så behöver de nya läkarutlåtanden. Det går inte att återanvända läkarutlåtanden mellan olika flyttar. Jag kan inte tolka det som annat än en sorts bestraffning för att jag flyttar från SEB. Resultatet är så klart att jag vill ha så lite som möjligt med dem att göra, så jag kommer att flytta allt jag kan så fort som möjligt. Det får kosta 2500 kr/flytt i läkarundersökning (som inte SEB får).

Så vad jag lärt mig är:
Det tar många månader och kostar en hel del frustration att genomföra en flytt av tjänstepension, i alla fall om man inte har återbetalningsskydd.
Undvik SEB så långt som det är möjligt.
Hos SEB krävs hälsodeklaration för att flytta tjänstepension om beloppet är lägre än gränsen som ligger någonstans mellan 100 och 218 kkr.
Hos SEB krävs läkarutlåtande för att flytta tjänstepension om beloppet är högre än gränsen som ligger någonstans mellan 100 och 218 kkr.
Det är bra att ha en arbetsgivare som ställer upp och tar över en tjänstepension från en konkursad tidigare arbetsgivare.

7 gillningar

Just ja. Jag försökte boka tid hos min husläkare, men de har för mycket att göra och därför gör de inte sådana hälsoundersökningar. De föreslog att jag skulle googla på mottagningar, men nämnde detta som ett exempel:

Jag hittade några mottagningar till, och det verkar som 2 500 kr är standard.

En läkarundersökning är väl ändå inte helt bortkastad, tänker jag. Men att göra ytterligare tre st. inom ett par år känns mer än lovligt dumt.

Vilket härke att ta sig igenom.

Blev nyfiken och fann en aktör som utfärdar det intyg du verkar behöva lite billigare:

Lycka till och jag lider med dig.

2 gillningar

Lider med dig och gått igenom exakt samma sak med annat försäkringsbolag/bank och en annan rådgivningsfirma - obstruktion, arbetsgivare som vägrar skriva under, regler som man inte har tillgång till, läkarundersökningar (pga tagit del av arvsvinster) mm mm.

Tyvärr inte bara SEB - det är tyvärr så reglerna ser ut (och det maximerar försäkringsbolagen) - ända tills Riksdagen ser problemet och åtgärdar med ytterligare lagar.

Jag lyckades tillslut nolla skalavgiften och fick ett ok fondutbud dock inte på den bank jag ville (arbetsgivaren vägrade).

Stå på dig! :grinning::+1:

PS: ITPKn kan du flytta via Collectum som är
Valcentral för ITP - inte till Avanza (inte med i upphandlingen) men kanske till ett OK bolag. För dessa kollektivavtalade finns en 4-5 val. Logga in på Collectum och kolla. Ska inte vara några problem.

Om din nya TJP som pågår är kollektivavtalad så kan du också flytta den lätt via Valcentral. Tar lite tid men inte så massivt strul som du varit med om nu.

1 gillning

Tack! Ett par hundringar billigare. Per försäkring! Det skulle kunna investeras i lite bubbel att fira genomförda flyttar med! :grinning:
Ska kolla upp att priset på bägge ställen inkluderar det som behövs (EKG och analys av urinprov mm).

Bra tips om ITPK-flytten! :+1:
Dessvärre (ur flyttsynpunkt) är inte försäkringarna på nuvarande jobb kollektivavtalade. De blir kvar så länge jag är kvar på jobbet.

1 gillning

Tycker vårt tjänstepensionsystem är helt bisarrt faktiskt. Trots att jag är under 30 har jag tjp på typ 7 olika aktörer som inte går att flytta till Avanza av en eller annan anledning. Knappast ”användarvänligt”.

1 gillning

Nu har det gått nästan ett år sedan jag startade försöket att flytta tre tjänstepensioner från SEB till Avanza, och det är dags att redovisa hur det gick.

Alla tre flyttarna hanterades av Avanza.

Tjänstepension 1, från företag A, värde 98 000 kr.
Företag A är ett utländskt företag, där jag jobbade på det svenska kontoret.
SEB informerar (som svar på min fråga): Jag kommer att behöva fylla i en hälsodeklaration, men läkarundersökning behövs inte eftersom beloppet är lågt.
För att flytten ska kunna genomföras behövs en underskrift av firmatecknaren som sitter i ett annat land. Avanza har fått en ID-kopia på firmatecknaren, men inte signaturen. Både Avanza och jag har försökt nå personen i fråga för att få in underskriften, men intresset därifrån verkar svalt… Jag tror inte att denna flytt kommer att kunna genomföras.

Tjänstepension 2, från företag B, värde 35 000 kr.
SEB skickade 2,5 månader efter att flytten initierades en hälsodeklaration som jag fyllde i och skickade tillbaka.
Knappt 2 månader senare är flytten genomförd.
Total tid: 4 månader.

Tjänstepension 3, från företag C, värde 219 000 kr.
Företaget hade gått i konkurs. Lösningen blev att företaget jag jobbar på idag tog över ägandet av försäkringen och godkände flytten.
SEB skickade 4 månader efter att flytten initierades ett formulär som ska fyllas i av den läkare som genomför en hälsoundersökning av mig.
Jag bokade tid hos VaccinDirekt. Undersökningen kostade 2300 kr.
SEB debiterade dessutom flyttavgift 600 kr och “kostnader” 337 kr.
Drygt 2 månader senare är flytten genomförd.
Total tid: 5,5 månader.

2 gillningar