Flytta tjänste p till nytt bolag

Funderar att flytta en tjänste pension från min gamla arbetsgivare till mitt egna bolag för att möjliggöra fler val av banker,

mitt gamla bolag tillåter inte flytt till Avanza privat så måste först ställa över den till eget bolag.

Någon med erfarenhet av detta? Vad bör man tänka på?

1 gillning

Var har du tjänstepensionen just nu?

Skandia tjänstepension

Tjänstepension är väl alltid privat.

Vad menar du med att flytta den till ditt bolag?

I och med att tjänstepensionen inte är aktiv längre så ska du flytta den som privatperson, inte blanda in något bolag i det hela.

Jag har flyttat min gamla tjänstepension från Handelsbanken till Avanza. Blandade aldrig in mitt bolag i det. Låter knepigt det du säger.

Provade det med min gamla arbetsgivare för att komma ur en dyr icke-kollektivavtalad TJP. Även om det är lagligt och tillåtet att flytta TJP till ens AB (egentligen att ens gamla arbetsgivare överlåter TJP till ens AB om jag kommer ihåg terminologin rätt), så vägrade de. Hänvisade till att de inte skulle ha kontroll över TJP för olika individer om de gick med på sådana överföringar.

Lösningen blev istället att min icke-kollektivavtalade TJP kunde flyttas över till ett nytt pensionsavtal inom bolaget med samma ”rådgivare” fast med bättre / lägre avgifter.

Då måste din arbetsgivare ha godkänt TJP flytten. Grattis för det verkar inte det vanliga.

TJP är egentligen inte mina pengar så som det är konstruerat. Det är tekniskt sett att arbetsgivaren tagit ut och äger en försäkring som innehåller ett visst kapital med mig som förmånstagare. Inte mina pengar idag även om de blir mina i framtiden.

Ett annat alternativ om man har ett eget AB är att arbetsgivaren överlåter TJP till ens AB. Då frigörs gamla arbetsgivaren från ansvaret och ens AB tar över. Då kan man själv bestämma var TJP ska få investeras. Jag fick nej på detta också.

Dessutom gäller det icke-kollektivavtalade TJP för om det är kollektivavtalade så finns det typiskt bara 3-5 bolag som är valbara och Avanza har aldrig gått in i denna typ av upphandlingar. Det ska vara rätt komplext och priserna pressas hårt.

2 gillningar

Just det ja! Så är det :slight_smile:

Det är första och enda gången jag haft någon TJP att bry mig om att flytta, jag trodde i normalfallet att arbetsgivaren alltid gick med på detta…

Jag tänker att dagen man säger upp sig och de slutar betala så bör det inte va deras problem längre…

Yes, jag hade inget kollektivavtal.

1 gillning

Jag har överlåtit 4 tjp från gamla arbetsgivare till mig som privatperson (jag är då både ägare och föemånstagare). Efter det kan man flytta till Avanza. Vet inte vad poängen är med att överlåta till sitt AB?

Om de inte går med på privatperson så är ett AB ett alternativ. Men risken är att de nekar båda. Allt beror på arbetsgivaren.

Intressant, ska se vilket svar jag får nu när jag kollade om de kunde tänka sig flytta över till mitt bolag, att flytta direkt till Avanza fick jag nej på direkt,när du kollade på denna lösning hitta du något kring hur man gör mer konkret risker etc?

Ah det kanske kan vara ett alternativ, vad kallas detta? Eller syftar du till vanlig flytt av tjänste pension? Det går nämligen inte till Avanza för min del (är inte ansluten till ITP)

Vet inte vad det kallas men iaf på mina tidigare arbetsplatser har jag begärt in att tjänstepensionerna ska överlåtas till mig. Innan överlåtelse har de inte kunnat flyttas men efter har det gått bra. Med det sagt har jag också sådana som det inte funkat för som ligger som slattar på SPP, Alecta, Kåpan etc etc.

Först begärde jag flytt via Avanzas tjänst men efter ett tag återkom Avanza att arbetsgivaren nekat flytten. Då eskalerade jag och frågade HR om den kunde överlåtas till mitt AB (hänvisade till en text på SKV där det stod att fd anställda med AB kunde begära detta - hittar inte länken nu, men sök efter det). De sa dock blankt nej till det också. Efter lite back & forth där de insåg att de inte blev av med mig så kom de med förslaget att flytta till deras nya avtal med lägre avgifter. Så det blev kompromissen :slight_smile:

1 gillning