Flytta tjänstepension från likviderat bolag

Jag är ny på forumet så detta kanske redan har avhandlats (hittar dock inte svaret), så finns det en tråd får ni gärna leda mig rätt.

Jag har i alla fall tre tjänstepensioner där ägaren är ett AB som är avvecklat och likviderat. För tillfället ligger dessa hos Skandia men pga. deras höga avgifter vill jag flytta pensionerna till Avanza.

Två av pensionerna är med traditionell förvaltning och en med fondförvaltning. Eftersom Avanza inte har traditionell förvaltning utgår jag från att alla omvandlas till fondförvaltning (inga problem som jag ser det).

Dock fick jag information att pensionerna måste tas över av annat AB alternativt skrivas över på mig personligen. Det förstnämnda är inte aktuellt och konsekvenserna att ta över pensionerna privat är att de blir giftorättsgods samt att de eventuellt skulle beskattas annorlunda om jag tog ut pensionerna utomlands.

Att de blir giftorättsgods förstår jag, däremot var jag inte medveten om att de kan beskattas annorlunda vid uttag utomlands.

Är det måhända någon som vet vilka eventuella fallgropar (om några) som jag behöver ta hänsyn till om jag tar över pensionerna privat?

Jag mergade några sådana pensioner in i en pension ägd av min nuvarande arbetsgivare. Avanza sade att det bara är möjligt i själva flytten. Tror dock arbetsgivaren måste godkänna/vara ok med detta.

När man fyller i Avanzas papper kan man välja ny tjp eller att merga in i en befintlig man har på Avanza.