Historiskt har jag lyssnat på min arbetsgivares ”rådgivare” i pensionsfrågor - Söderberg, LifePlan, you name it. Idag vet jag bättre förstås men nu ska jag också GÖRA bättre.
Jag har flyttat en del av min tjänstepension till Avanza Auto 5/6 men vad säger RTs svärmintelligens - bra eller kan det bli ännu bättre? Jag är ute efter en enkel lösning och optimerar helst på tid jag inte behöver lägga på detta (övriga investeringar är Lysa + global indexfond så jag är inte speciellt spänningssökande).
Nuvarande arbetsgivare har låst mig till Swedbank men det mesta ”gamla” bör gå att flytta. Tänkte be Avanza om hjälp med det, får se om de nappar eller om jag behöver rådda med det själv.
Både Avanza, Lysa och antagligen även Nordnet har en mycket lättanvänd funktion för att flytta pensioner. Du startar en sökning i alla banker du har pensioner i och sen får du signera med bank-ID för varje bank och så avgör den vad som är flyttbart. OBS kollektivavtalsknutna pensioner är inte flyttbara.
Dock är det ingen garanti för att det går hela vägen ändå. Frun drog igång processen på ett par gamla pensioner, men båda sket sig på att den gamla arbetsgivaren krävde att den nya arbetsgivaren tog över pensionen. Då den arbetsgivaren hade en annan pensionsförvaltare antog vi att intresset skulle vara svalt och gick inte vidare.
Nu har hon dock ny arbetsgivare som har pension hos just Avanza så hon har dragit igång ett nytt flyttförsök. Får se hur det går.
Hej, jag går i samma funderingar dvs att flytta till Avanza Auto. Lifeplan, SPP Generationsfonder, Avanza Auto har ju alla samma strategi dvs att minska aktier till förmån för räntepapper så där är det väl hugget som stucket, så det är väl den enkla lösningen du efterlyser. Kostnaderna ligger på 0,4% för Avanza Auto vilket också är i paritet med SPP Genfonder. Framtida avkastning vet vi ju inget om. Så frågan är om det finns några klara fördelar med flytten?
Hur vet man om man sitter fast i en dålig lösning och borde flytta till Avanza? Och då jag även tidigare hört att Avanza är det mest optimala vad är det då som gör att de är så bra(om de nu är det)?
Personligen är jag ute efter att minska antalet aktörer som vill ha en del av mina pengar, plus att det är lättare att samla allt på ett ställe. Att det är just Avanza för mig är för att de är de enda som gjort det enkelt att flytta utan att samtidigt välja sälja på mig en dyr lösning (hej Nordea m fl).
Flyttarna hittills går sådär, två tidigare arbetsgivare vägrar låta mig flytta kapitalet fritt utan endast till A) nuvarande arbetsgivares lösning eller B) mig som privatperson.
Att flytta till nuvarande arbetsgivare är inte värt besväret.
Håller som bäst på att försöka reda ut vad nackdelen är med att ta över det som privatperson, någon här som har klokskap att dela med sig av?
Inga nackdelar, jag har själv gjort det. Tänk dock på att när de blir privata ingår i en ev bodelning vid skilsmässa, så om du inte vill det behöver du skriva äktenskapsföeord.
På Avanzas rekommendation så kollade hon först med arbetsgivaren och fick besked att det var inga problem alls för dem att ta över pensionerna, “standard procedure” typ. Så vitt jag förstår så är det nu bara att be Avanza köra vidare så löser de allt.
Har också flyttat flera tjänstepensioner till Avanza. De gjorde allt jobbet och även fast det tog ett par månader så gick de igenom från två olika tidigare arbetsgivare. Det kan vara så att breven behöver skickas via dig men inga större insatser för min del.