Jag fick tyvärr avslag från min tidigare arbetsgivare när jag begärde att flytta tjänstepension till Avanza.
Pensionerna ÄR flyttbara från försäkringsbolagets sida men arbetsgivaren nekade med hänvisning till någon pensionspolicy för att hantera spårbarhet fram till utbetalning
Någon som varit med om det men ändå lyckats få igenom?
Någon bra argumentation att ta upp med arbetsgivaren?
@JFB Nu är det för en gång skull inte rångivarna som strular!
Jag hade en liknade situation med en ex-arbetsgivare som vägrade att hjälpa till med flyttar mellan pensionsbolag, man motiverade med att det var väldigt mycket admin om ”alla helt plötsligt skulle vilja flytta sina pensioner”. Öppningen i det fallet var att dom åtminstone var villig att överlåta den till mig som förmånstagare.
Enda risken förstod jag det som är att en överlåten pension räknas in i ev bodelning vid skilsmässa.
Kan vara värt att höra om dom är villiga att överlåta den?
Precis! Dock är problemet skapat av rångivarna - behöver ju flytta den eftersom de skor sig via avgifterna
Urbra tips! Det ska jag definitivt ta upp. Tack!
Sen kan man ju undra om de sitter med någon typ av runstenar som gör det sååååå svårt att uppdatera var pensionen finns så det inte blir klabb för dem i framtiden.
Känns som en XLS fil borde kunna göra jobbet typ … backspace, backspace, backspace och sedan skriva in sex bokstäver “Avanza” … så! Klart!
Det mesta av mitt tjänstepensionskapital ligger i flyttbara icke-kollektivavtalade men så kallade “rådgivningsmäklade” pensioner med hög kapitalavgift på 0.6%.
Anmälde flytt via Avanza. Men arbetsgivaren (ett stort svenskt börsbolag) gav avslag.
Jag har försökt föra en diskussion med HR hos arbetsgivaren
De nekar flytt eftersom de säger sig inte kunna hantera “spårbarheten” av tjänstepensionerna.
De vägrar ens diskutera frågan om att överlåta tjänstepensionerna till mig som privatperson (vilket är tillåtet som fd. anställd) och inte heller diskutera överlåtande till mitt AB.
Det enda de föreslår, vilket är sjukt provocerande, är att pensionerna kunde flyttas till rådgivarens “storkunds” avtal. Dock kunde de inte upplysa om vad kapitalavgiften är för detta - utan att jag skulle betala för rådgivning för att få reda på vad deras upphandling innebär. Helt sanslöst!
Tips? Förslag? Alla idéer som inte innefattar våld tas gärna emot