Jag har SAF LO (fondförsäkring swedbank) från förra arbetsgivare samt ITP1 50% alecta traditionell/50% fondförsäkring handelsbanken liv från nuvarande. Jag lyssnade på avsnitt 195 (tid: 0:54:00) där Kollberg förenklat översatt sa att det inte var någon idé att samla ihop TJP
på tex avanza då man inte kan slå ihop dem i alla fall. Nu är det 2023. Har något ändrats?
Försöker hitta info om vad som är bäst, men tex rikatillsammans rekommenderar detta:
• Välj den billigaste och bredaste globalfonden i din tjänstepension
Bästa argumentet för att samla tjänstpensioner (i den mån det är möjligt) hos t.ex Avanza är att många andra förvaltare dels tar en årlig avgift utöver fondavgiften, dels att fondutbudet i många fall är starkt begränsat.
Du kan absolut flytta kollektivavtalade tjänstepensioner men du måste kolla upp vilken Valcentral det är (olika för olika avtalsområden). För ITP är det tex Collectum som är Valcentral.
En Valcentral har i uppgift att hantera tex flyttar inom ett visst avtalsområde. Det är deras jobb att tala om vilka alternativ du har. Det mesta kan man se online när man loggar in så det är ”bara” att ta reda på valcentralen.
Oftast kan man välja mellan en 4-5 olika bolag. Fördelen är att avgifterna år pressade. Nackdelen är att man inte kan flytta dem exakt vart man vill. Men med lite tur kan man flytta olika TJP från olika valcentraler/avtalsområden till samma bank/försäkringsbolag (om samma bolag ingår i valen för flera Valcentraler).
Avanza har aldrig (mig veterligen) ingått i kollektivavtalade upphandlingen för något avtalsområde. Tyvärr.
Men flytta dem kan du. Som sagt inte exakt vart du vill.
Kollektivavtalade tjänstepensioner kan inte flyttas tillAvanza men de kan flyttas till andra förvaltare.
För att flytta en icke-kollektivavtalad tjänstepension, ta hjälp av den förvaltare du vill flytta till, t.ex. Avanza eller Nordnet
För att flytta en kollektivavtalad tjänstepension, ta hjälp av din valcentral, t.ex. Fora (SAF-LO) eller Collectum (ITP)
T.ex. flyttade jag mina pensioner från Folksam och Futur Pensiontill Avanza genom att ge uppdraget till Avanza via deras hemsida och mina pensioner från Alecta och Nordeatill SPP genom inloggat läge på Collectums hemsida.
Ok, får prata direkt med både Fora och Collectum ,men konstigt att Avanza inte ens nämner att man måste ta det direkt med valcentral när jag frågar dem. De skulle ju också tjäna på det.
Om du har en pågående tjänstepension som arbetsgivaren fortfarande betalar in på kan du nog inte bara flytta den som du vill. Där kommer nog valcentralen att hänvisa till arbetsgivaren så kolla med dem (spoiler: sannolikt kommer arbetsgivaren säga nej).
Men den tjänstepension som inte längre betalas in på ska inte vara något problem att flytta. Dock kommer antalet val att flytta till vara otroligt begränsat.
Jag vet inte riktigt vad de skulle tjäna på det. Återigen, du kan inte flytta en kollektivavtalad tjänstepension till Avanza, varken via Avanza eller via en valcentral. Det är helt enkelt inte ett valbart alternativ. Så de har ju rätt i sak i sitt svar till dig.