Upplägg tjänstepension hos Avanza?

Ni som valt att ha er tjänstepension / flyttat er tjänstepension till Avanza - hur har ni valt att investera dem där? Portföljmodell, indexfonder? Din ålder? Och varför gjorde du det valet?

33 år, Basportföljen som Jan tagit fram :+1: Motivering: hittar inget bättre alternativ som ger högre odds till långsiktigt bra avkastning.

Kör en variant på globala barnportföljen i min TJP då jag har minst 25 år kvar till 65-års dagen. :slightly_smiling_face:

Tack, hur du valt att variera den går att se på Shareville kanske?

Har lite ”extra” fonder i den som Coeli Global och Proethos. Så det är inga jätteutsvävningar. Majoriteten är LF Global och Avanza Global. :+1:

1 gillning

Ska flytta det mesta av mitt kapital till Avanza. Avvaktar nya lagen 1 Apr om sänkt flyttkostnad.
De två delarna som jag ska ta ut först placerar jag som 60/40. Den tredje som ska ta ut under lång tid och om cirka 10 år får ligga i 90/10 tillsvidare.

1 gillning

Halvt off topic kanske, men någon som vet om man alltid har rätt att välja vart ens tjänstepension ska sättas in? T.ex. min arbetsgivare sätter in tjp hos lF (friplan) där jag sätter allt på LF Global än så länge. Kan jag istället tvinga dem att sätta in det hos avanza? (nu är det möjligt att de är medgörliga oavsett om de är skyldiga eller inte, men bra att känna till vilken rätt man har) LF har väl inte direkt de lägsta avgifterna… Speciellt flyttavgifter, men kudos till vår rådgivare från LF som rekomenderade LF Global till mig :grin:

Nej, det kan du nog inte. Olika fackförbund har t.ex olika pensionsavtal osv. Men om du har en privat arbetsgivare som inte är bundet av fackliga avtal så kan du iaf be snällt. :slight_smile:

1 gillning

Okej, låter rimligt, annars borde jag kanske hittat något om det i mina sökningar. :+1: Inte fackligt bunden arbetsplats.

Ofta är tjänstepensionen upphandlad i paket med andra försäkringslösningar, vilket gör det svårt att bryta loss enskilda bitar (IF i det här fallet tjänar ju på helheten). Om du skulle byta arbetsgivare kan du få s.k fribrev som gör att du kan flytta TJP var du vill. Fr.o.m nästa månadsskifte får det dessutom inte kosta mer än 600kr.

1 gillning

Ja, jag tror nog att det är som du säger, får andra försäkringar där också via arbetgivaren. Flyttreglerna har jag ganska bra koll på, fint att reglerna kring avgifterna äntligen blir rimliga. Tyvärr trivs jag bra på jobbet så får nog stå ut med LF. :wink: