Hur ska välja tjänstepension som egen företagare?

Förvirrad företagare…
Jag har drivit eget företag i ett par år nu, först som enskild firma och nu i år övergick jag till aktiebolag. Nu kommer min fundering om tjänstepension. Jag var och pratade med min bank förra veckan som erbjuder ett paket där bland annat tjänstepensionen ingår. Jag funderar på vad som är mest gynnsamt, ta det via banken (Länsförsäkringar) eller ta det via Avansa? Jag får känslan av att LF kanske har dyrare avgifter? Frågade om dessa och detta svara var vad jag fick:

“Kostnaden för Friplanen består antingen av en kapitalavgift där ordinariepris är 0,65% på kapitalet, alternativt en premieavgift på ordinariepris 3% per inbetald premie. Dvs på ett kapital på 100000kr betalar du 650kr, eller på en månatlig premie på 1000kr betalar du 30kr. Premieavgift lönar sig oftast om du har ett stort kapital på över 500000kr och innan du har det är kapitalavgift ofta bättre. Detta är en administrativ avgift. Utöver administrativ avgift så betalar du avkastningsskatt* på kapitalet varje år samt den avgift som vald fond du väljer att placera i tar ut, från 0,4-2,2%. Hur pengarna ska placeras bestämmer vi tillsammans om du vill och då brukar jag ta hänsyn till avgiften om det är viktigt för kunden”.

Är detta “normala” avgifter som man får räkna med oavsett vem man väljer att lägga sin tjänstepension hos?

Eller är det någon anna här som har bra tips på hur jag ska tänka kring tjänstepensionen? Planen är att jag ska ta ut en lön som ligger under brytpunkten och tänkte sätta av 10% till tjänstepensionen.

Tar gärna emot andra tips om tjänstepension också!

Skulle nog hellre tagit Avanzas paket.
Inkl. deras Euro Accident försäkringar.
Sen hade jag lagt till TFA och TGL via FORA

Hej Linda!

Jag ska också lägga upp en TJP via bolaget nu så bara lite nyfiken på hur du landade gällande det och vad valet föll på?

Jag har haft LF i många år men precis flyttat min tjänstepension till avanza avgiften gick från 0,6 till 0 så valet var enkelt

Låter bra, lutar mer åt en helhetslösning på Avanza för min del